Kakadua ciklid

#1 - 18 september 2007 16:13
Hur funkar kakadua cikliden i ett co2 växtkar?
vill inte att de ska förstöra designen (gräva eller äta på växter)

Karet är på 112L
eheim 2213 (skall uppgraderas)
mycket ljus

Övrigt finns det
otocinclus affinis
white pearl räkor
Samt drottningrasbora

De ska införskaffas imorn om inget annat händer
#2 - 18 september 2007 16:33
Det ska gå bra!
Vet inte hur dom kommer gå med räkorna dock.
#3 - 18 september 2007 16:44
Säger som vic att det antagligen går bra men är tveksam till om räkorna klarar sig. Har själv aldrig haft räkor med ciklider.
#4 - 18 september 2007 16:57
Räkor är goda sa pappa ciklid;).
Tror inte det blir så många vuxna kvar efter ett tag, och några räklingar lär du inte heller få se[B)].
#5 - 18 september 2007 17:27
Flytta räkorna. ;)
Vad jag vet ska inte kakaduan sabba dit kar..
#6 - 18 september 2007 18:07
låter bra. hm får väl göra i ordning guldfiskskålen till lite räkor då.
har kollat lite på kakaduor förut här på zoopet, men nu såg ja att de hade dem i butiken och jag gillade dem skarpt.
#7 - 18 september 2007 20:13
dom e riktigt snygga faktiskt:D
#8 - 18 september 2007 20:56
Hur stora??

Hur stora är räkorna vi pratar om?
KakaduaCiklider blir lite drygt 7cm om ens det ibland, så det är inga monster direkt *Hehe*
Men somsagt det ska inte vara några problem alls att ha KakaduaCiklider i ditt kar.. Men det är juh dedär räkorna :D
Många som är intresserade av KakaduaCiklider, riktigt kul tycker jag!
Tänkte jag kan visa upp min hane även i denna tråden då :P
Mvh Peter
#9 - 18 september 2007 21:23
Galion skrev:
Många som är intresserade av KakaduaCiklider, riktigt kul tycker jag!

Tänkte jag kan visa upp min hane även i denna tråden då :P

Mvh Peter

Snygg! Jag kan försöka knäppa en på min med. :)

Fråga: kan man se på kakaduahonan när hon är "redo" för lek? Blir hon intensivt gul eller liknande?
#10 - 18 september 2007 21:45
FredrikH skrev:
Snygg! Jag kan försöka knäppa en på min med. :)

Fråga: kan man se på kakaduahonan när hon är "redo" för lek? Blir hon intensivt gul eller liknande?

Vet tyvärr inte det men jag iaktar noga mitt pars beteénde :)
Dom verkar gilla varandra iallafall och simmar runt och flörtar hela tiden *Hehe*
Hon har blivit ganska rund om magen de senaste dagarna så vem vet, kanske är ägg på G :P
Hör av mig om jag märker något specielt hos dom som kan leda till Lek! :)
Tack förrästen för kommentaren på fisken :P

Mvh Peter
#11 - 19 september 2007 10:47
hur ser man bäst skillnad på hane/hona

tänkte jag skulle ha 1hane och 2-3 honor
#12 - 19 september 2007 11:22
hanen är jätte färgglad, som den Galion visar.
Honan är mer gul och "tråkig" i färgen.
#13 - 19 september 2007 12:03
Kan ta och via upp min hona också då ;)
Det är som Fredd säger här innan att hanarna är väldigt färgglada medans honorna är lite "tråkigare" i färgerna :)
Men sedan kan man se på fenor osv också skillnaden på dom.

Mvh Peter
#14 - 19 september 2007 12:15
fina bilder galion, blir sugen på att ha sånna nu igen :p
#15 - 19 september 2007 13:06
hehe ja var ju och köpte en hane och två honor idag.
Hade nog själv listat ut vilken som var hane vs hona då det var ganska markant skillnad:)
Får se om de vågar sig fram mer frammåt kvällen
#16 - 19 september 2007 13:35
Ser fram emot bilder !;)
#17 - 19 september 2007 15:16
fredd skrev:
fina bilder galion, blir sugen på att ha sånna nu igen :p

Tackar så mycket, efter mycket väntan och lite tur så får man fina bilder ibland *Hehe* :)
#18 - 19 september 2007 17:07
Jag är ju som sagt ny på det här med ciklider, så jag är lite nyfiken på varför de äter grus? eller äter grus och spottar ut det.
#19 - 19 september 2007 18:16
Skiren skrev:
Jag är ju som sagt ny på det här med ciklider, så jag är lite nyfiken på varför de äter grus? eller äter grus och spottar ut det.

Många Ciklider äter och spottar ut gruset för att "puttsa" av det eller suga av ev mat :) Men oftast så är det för att leta efter en plats där de kan lägga ägg eller liknande.. Men det finns även vissa arter som äter små mängder för att hjälpa matsmältningen precis som vissa reptiler kan göra..
Ej helt säker på detta men jag har för mig att jag läst det i någon faktabok någonstans *hehe*
Men vanligast tror jag är att de lixom letar ev äggläggningsplats eller liknande :)
#20 - 19 september 2007 18:52
Det är som galion säger oftast för att göra i ordning en lekplats;) Lite of topic här. Galion vart köper du in dina fiskar? Bor ju nämligen inte så långt från skara så man kanske skulle ta en liten sväng med bussen någon gång :)
#21 - 19 september 2007 19:19
Det är som galion säger oftast för att göra i ordning en lekplats;) Lite of topic här. Galion vart köper du in dina fiskar? Bor ju nämligen inte så långt från skara så man kanske skulle ta en liten sväng med bussen någon gång :)

Aah! :)
Jag åker till Djurmagazinet i Lidköping när det gäller fisk, för dom har oftast väldigt mycket fina Dvärgciklider och lite roliga arter plus att dom har hög kunskap om djuren dom säljer + bra priser.
Han som äger stället är också inte helt främande till att ta hem arter som ev inte finns i butiken och som kunder är intresserade av.
Jag håller för närvarande på och kikar efter någon firma som vill tillverka ett kar åt mig *Hehe* Men har hittils inte lyckats fått napp :P
Men jag får väll helt enkelt leta vidare ;)
Ni som vill kan juh lägga till mig på MSN!?
[email]dream_section@hotmail.com[/email]
så kan man snacka vidare där :)

Mvh Peter
#22 - 19 september 2007 19:23
Djurmagazinet i lidköping har jag varit på en hel del gånger tycker också som du säger att de har väldigt fina dvärgciklider de har även ett antal olika. Hör av dig till Åled så kan dem nog göra ett kar på måttbeställning.
#23 - 19 september 2007 20:05
Galion skrev:
Många Ciklider äter och spottar ut gruset för att "puttsa" av det eller suga av ev mat :) Men oftast så är det för att leta efter en plats där de kan lägga ägg eller liknande.. Men det finns även vissa arter som äter små mängder för att hjälpa matsmältningen precis som vissa reptiler kan göra..

Ej helt säker på detta men jag har för mig att jag läst det i någon faktabok någonstans *hehe*

Men vanligast tror jag är att de lixom letar ev äggläggningsplats eller liknande :)

Mina fjärilar gör så, och jag tror att det är lek på gång. :)
#24 - 19 september 2007 20:26
Djurmagazinet i lidköping har jag varit på en hel del gånger tycker också som du säger att de har väldigt fina dvärgciklider de har även ett antal olika. Hör av dig till Åled så kan dem nog göra ett kar på måttbeställning.

Jag har mailat till Zooplanet och bett dom kolla upp med sina levernatörer.. Kan få 720L kar för 4500kr nytt så det känns lite billigare än hos Åleds..
:)
#25 - 19 september 2007 20:40
4500 det var ju rätt bra pris:)
#26 - 19 september 2007 22:50
4500 det var ju rätt bra pris:)

Det är RIKTIGT bra pris :)
Men jag vet dock inte hur kvalitén på grejerna är.. Kanske är ren jäkla skit det vet man juh aldrig, men det kan juh helt klart vara värt att ta sig en titt :)
#27 - 20 september 2007 18:21
Här är en bild på min hane och hona. :)
Hanen är kung i karet och håller fjärilarna på plats.. även honan jagar bort fjärilshonan, t o m hanen!

Annons