Kakadua ciklider?

#1 - 11 oktober 2012 17:59
[h=5][FONT=arial][SIZE=2]Sådär då har jag köpt min första ciklid(räknar som inte skalare) Blev ett par Kakadua ciklider :)
Något speciellt att tänka på med de?
[/SIZE][/FONT][/h][FONT=arial][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT][FONT=arial][SIZE=2]Mvh David[/SIZE][/FONT]
#2 - 11 oktober 2012 18:16
Jag köpte mina första igår! Tänkte jag kan hänga på här lite också ;) Jag valde dem just för att de var färggranna och någorlunda enkla. Fjärilarna var lite väl känsliga även om jag höll liv i dem i nästan ett år.

Har du någon rolig färgvariant?
#3 - 11 oktober 2012 18:31
Sv: Kakadua ciklider?

Viktigaste sakerna att tänka på är att ha så lite strömt vatten som möjligt, se till att mata med metod och foder så det kommer ned till dem samt att se till att det finns gott om inredning så de kan gömma sig från varandra vid behov.
#4 - 11 oktober 2012 20:12
Ja men vad bra, det är ju i princip precis så mitt kar ser ut. Får ta och skaffa lite mer käk som sjunker bara.
Har bara tabletter till malen just nu fast de kanske går bra de med?
#5 - 11 oktober 2012 20:13
Nä inte nån jätte spännande, gul på magen och sen orange och svart på stjärten och delar av ryggen. Sen är honan gulaktig :)
Fick du nån fin färg?
#6 - 14 oktober 2012 17:56
Lånar tråden lite...

Mina nyinköpta kakaduacilkider, som jag har haft i två veckor snart, lekte nu i morse efter vattenbytet. Honan vaktade och körde bort alla fiskar som kom i närheten av rommen, som låg i en kokosnöt, men tröttnade tyvärr hon och åt upp rommen.

Första gången jag har kakaduor så nu undrar jag förstås varför hon åt upp rommen så snabbt?

Var hon stressad, eller är det bara så det kan gå första gången?
#7 - 14 oktober 2012 18:01
Vad har du för andra fiskar i karet? Det kan ta ett par gånger med lek innan de fattar hur man skall bära sig åt. Övning ger färdighet :)
#8 - 14 oktober 2012 20:29
PiaJo skrev:
Vad har du för andra fiskar i karet? Det kan ta ett par gånger med lek innan de fattar hur man skall bära sig åt. Övning ger färdighet :)

Då akvariet är relativt nystartat så går där bara fyra kakuduor, två Bolivianska fjärilar och tre ancistrus.
Antar att dom får öva lite mer... ;-)
#9 - 15 oktober 2012 09:58
Vad matar ni era kakaduor med?
Jag har ju vara vanlig flingmat just nu men funderar på att köpa in nån granulat som sjunker lite.
Har även scalarer i karet :)
#10 - 15 oktober 2012 10:40
Artemia, cyklops mm är mycket bra foder till Kakaduor och dvärciklider i allmänhet, det främjar både lek och hälsotillstånden på de som liven :) Jag ger mina apistos ca frysfoder 5 dagar i veckan. Resten av dagarna kan det vara varierande, antingen helt utan mat, flingfoder eller likande.
#11 - 15 oktober 2012 13:58
Artemian är den egenodlad eller har du den också fryst eller frystorkad?
#12 - 15 oktober 2012 14:13
Jag kör med fryst :) det där"pillet" med att odla själv är inte riktigt min grej :p

Annons