Kakadua-hanar och revir

#1 - 7 maj 2009 21:01
Hej jag köpte kakadua hane nr 2 till mitt 500 liters kar igår. De första timmarna var det lugnt men idag har det vart slagsmål non stop. Det verkar som om den största hanen jagar den något mindre. Men inte bara de "ruscher" som jag läst om utan han simmar verkligen runt och letar efter den andra hanen för att sedan jaga honom.

Vi har sen tidigare en del gömställen men idag har vi lagt ner ytterligare två rötter och fem nya växter för att göra det svårare för dem att upptäcka varandra. Det har hjälpt men inte nämnvärt mycket.

Frågan är mest bara om det tar ett tag innan reviren är bestämda? Just nu verkar det mest som om den större av dem bestämt att hela karet är hans och att hane nr två skall jagas tills han dukar under...
#2 - 8 maj 2009 13:32
Kakaduor kan vara rätt tuffa. När jag skaffade mina första till mitt 720 liters trodde jag i min enfald att det skulle finnas plats för en kakaduahane och en agazzisiihane i detta kar. Kakaduan tog snabbt ihjäl agazzisiin, så jag köpte en ny agazzisii och samma sak hände igen, och jag köpte en ny agazzisii...:(

Numera går det borellii och agazzisii i mitt 720.:)

Jag har kakaduor fortfarande, men de går i mitt 180 och de är många, så det finns inte en chans att någon skall ha utrymme att kunna bilda revir där!

Detta är dock en tillfällig lösning. Jag avser spara ett antal och hoppas att andra akvarister hämtar överskottet.:D
#3 - 8 maj 2009 19:08
Jag fick idag tipset att möblera om hela akvariet för att hanarna då skulle göra nya revir... tror ni att detta skulle fungera*? Har hämtat mitt gamla 50-litersakvarium frånföräldrarna ifall att den nya hanen skulle bli för tuff...
#4 - 10 maj 2009 14:56
Du kan ju ta upp den större hanen så att den nya fisken hinner komma sig till räta i karet. samt att du ändrar om och gör ett vattenbyte.
#5 - 10 maj 2009 17:14
Den större hanen var den nya, så han hade mod direkt ;). Det blev att jag tog upp den mindre och satte honom och en hona i ett 50-literskar. Han praktiskt taget simmade in i håven så jag tror att det blev bättre såhär!

Annons