kakadua LEK

#1 - 21 januari 2004 19:12
mina kakadua ciklider har lekt och lagt rom och min palett ciklid jagar iväg dom ibland eller ganska ofta.
jag har ett yngel akvarium kan jag flytta dom till det?
isåfall när?
hur ska jag inreda yngel akvariumet?
och ska jag flytta både ynglen mamman och pappan?
#2 - 21 januari 2004 19:45
det räcker om ynglen & mamman är tillsammans, mamman brukar ändå jaga bort pappan oftast när hon vaktar ynglen...
men i ditt fall om de redan lagt yngel så är det nog bäst om du har möjlighet att flytta de andra fiskarna.. honan kan bli stressad ibland & äta upp äggen eller försöka flytta dem om du stör dem för mycket..har hänt mig..
#3 - 21 januari 2004 20:05
vad ska jag göra med inredningen med yngelakvariet?
#4 - 21 januari 2004 20:15
om du vill försöka flytta mamman så räcker det med lite javamossa och en grotta..men ynglen klarar sig bäst i ett väl ingånget akvarium...du bör mata med nykläckt artemia..de gånger jag inte gjort så har 99% av ynglen dött ungefär.. =(
#5 - 21 januari 2004 20:17
Ursäkta att jag bryter in i tråden med en egen undran om Kakadualek. Kommer pansarmalarna (corydoras sterbai)i samma akvarium äta upp kakaduaciklidernas rom eller yngel?
#6 - 21 januari 2004 21:33
mycket möjligt då kakaduaynglen är 2-3 mm när de simmar ut...
#7 - 22 januari 2004 15:28
Min ancistrus åt upp mina kakadua rom :(.
Små yngel och rom kan vara riktigt mums, mums, för malar.
#8 - 9 januari 2007 16:35
Är det några malar ni rekomenderar för corydoras sterbai rommen/yngel? Som håller lite avstånd.. Har även krabbor i mitt akvarium det är väll inte så smidigt tillsamans med corydoras sterbai häller? Har 55liters akvarium med 3 krabbor (ras vet jag ej) och hade tänkt 4st corydoras sterbai (1 hane och 3 honor) och sen ska malen inhandlas också går dom bra tillsammans?.. En sista fråga om man får yngel kan dom para sig med varandra när dom blir större? eftersom corydoras sterbai lever i ca 1 år så behövs ju nya lite då och då..

Annons