Kakadua lek eller bråk ?

#1 - 11 februari 2004 20:36
Hej

Visst är detta ett kakaduabråk?
Honan som håller på med hanne sitter för det mesta i sin kokosnötts grotta, gjort det sen dagen efter jag skaffade dem i söndags. Men som jag har sett det så har hon simmat ut och spöat hannen två gånger, kul att se, det är han som flyr först, the king has left the building.
Varför gör hon så?
http://www.cyd.liu.se/users/~marni233/sida/kakadua.avi
Skaffade mig 3st nya honor dagen efter eftersom de vill ha fler honor per hanne och de bråkar inte med honom, fast de är ju lite mindre än paret jag köpte först.

Och raggar hannen genom att åka framför henne och spänna upp alla sin fenor och rycka till några gånger, och nu menar jag inte skaka som malawiciklider gör.

Ber om ursäkt över filmen, men digitalkameran hinner inte med att fokusera så snabbt, är ju ingen digitalvideokamera. Och så tycker jag inte om mina jä**a repor i akvariet. [:(]

MVH Markus
#2 - 11 februari 2004 20:48
Kul att se en film på någon annans kakaduor..[:)]
Har just skaffat ett par själv och kan inte riktigt svara på om det är lek eller bråk.. Men det verkar ju inte direkt som att honan vill fara så långt ifrån hanen heller så..
Har hört att om honan vaktar rommen så kan hon t.o.m. ta ihjäl hanen..(mer sällsynt tror jag) Men du kanske inte har nån rom än..
Hoppas det löser sig!

//Mage
#3 - 11 februari 2004 21:02
Får inte filmen till att fungera... [:-28]
#4 - 11 februari 2004 21:09
Guppy nisse: Installera ffdshow om du har Windows.

Vaktar honan sin grotta med rom/yngel så får inte hannen komma i närheten. Det är först när ynglen blir frisimmande som hannen får vara med och vakta.
#5 - 11 februari 2004 21:14
Tack så mycket AndreasN.. Det fungerar nu.. [:D]
#6 - 11 februari 2004 22:05
Tack för era svar
Är osäker på om hon har rom, hon är alltid i grottan så på det stämmer det ju om hon skulle ha rom och hon är gul färgad med. Men tror inte de skulle leka dagen efter de kom till ett nytt akvarium, eller vem vet mina M.Johanni gjorde det.

För att se filmen måste man ha Divx-codec 5.0 eller senare.

Hoppas inte min hona har ihjäl honom, han är så cool (kan ju inte säga vacker som han är en kille =).
Om/när man får yngel måste man verkligen mata med färsk artemia, skulle hellre mata med något som man inte behöver så mycket tid med att ordna till. Har inte så mycket fritid för tillfället.

MVH Markus
#7 - 12 februari 2004 00:14
hej, jag tänkte hoppa på tråden här lite med en egen fråga...
jag har också ett par kakaduor som precis har lekt och fått rom, ska jag ta ut hanen ur akvariumet nu, för det såg ut som om de bråkade ganska rejält innan och jag vill inte förlora hanen?
vad tycker ni är bäst?
mvh martina
#8 - 12 februari 2004 03:26
utan nykläckt artemia har jag haft svårt att få många yngel att överleva..köp bosmider eller dylikt, också ganska smått..men tyvärr aldeles för stort för de nykläckta kakaduorna..har du ett väl ingången akvarium, med lite alger & javamossa t.ex. så brukar de hitta lite småkryp bland detta som de kan överleva på i början..eller några st iallafall!

Annons