Kakadua lek, hur gör hannen ? Äter dom snäckor?

#1 - 3 mars 2006 07:58
Har grjeat till ett par halva kokosnötter i akvariumet och lämnade en liten springa mot botten så att honan med nöd o näppe tog sig in.
Nu är hon där inne väldigt mycket och vaktar sit revir agresivt.
Hoppas att det är lek på gång. Det jag undrar är om hannen tar sig in så han kan göra sitt.
Tänkte om springan är för liten för honom, behöver jag göra något eller fixar dom det själva ?
Om jag far där och grejar kanske jag stör dom eller så tänkte jag.

En annan sak jag har märkt sen jag skaffade kakaduor , snäckorna har nästan försvunnit ser jag. Har dom käkat upp dom tro ?
#2 - 3 mars 2006 09:36
[quote=Azzy]Har grjeat till ett par halva kokosnötter i akvariumet och lämnade en liten springa mot botten så att honan med nöd o näppe tog sig in.
Nu är hon där inne väldigt mycket och vaktar sit revir agresivt.
Hoppas att det är lek på gång. Det jag undrar är om hannen tar sig in så han kan göra sitt.
Tänkte om springan är för liten för honom, behöver jag göra något eller fixar dom det själva ?
Om jag far där och grejar kanske jag stör dom eller så tänkte jag.

En annan sak jag har märkt sen jag skaffade kakaduor , snäckorna har nästan försvunnit ser jag. Har dom käkat upp dom tro ?[/quote]

Dom grejar det där helt själva! Hannen behöver inte komma in i grottan och vill han det ändå så gräver han sig nog in! :p

Jag har aldrig märkt att mina kakaduor äter snäckor... Har gott om små såna nu! :(
#3 - 3 mars 2006 11:48
[quote=Birgitta W]Dom grejar det där helt själva! Hannen behöver inte komma in i grottan och vill han det ändå så gräver han sig nog in! :p

Jag har aldrig märkt att mina kakaduor äter snäckor... Har gott om små såna nu! :([/quote]

Perfekt, då behöver jag inte oroa mig för det.

Vet inte om dom käkar dom , men i alla fall så har dom minskat radikalt, såg en hona nypa till en från en växt så att den seglade ner på botten. Dom kanske bara har ihjäl dom.

Är dock orolig för min hanne, han verkar inte pigg i dag alls. Hänger i ett hörn och bryr sig inte om maten jag gav . Ser inga yttre tecken på att han skulle var sjuk.
Dom övriga verkar må prima dock.
Kollade vattnet och allt såg normalt ut.
Kanske det är åldern? Dom blir väl inte så gammla.
#4 - 3 mars 2006 12:22
[quote=Azzy]Är dock orolig för min hanne, han verkar inte pigg i dag alls. Hänger i ett hörn och bryr sig inte om maten jag gav . Ser inga yttre tecken på att han skulle var sjuk.
Dom övriga verkar må prima dock.
Kollade vattnet och allt såg normalt ut.
Kanske det är åldern? Dom blir väl inte så gammla.[/quote]

Om hans honor är inne i grottorna och kanske har rom/yngel så är han väl uttråkad! Min kunde också tjura ibland när hans fruar inte var intresserade...
Men håll ett öga på honom i alla fall.
#5 - 3 mars 2006 14:06
Det låter som att honan vaktar ägg, och då blir de ju ganska aggressiva vilket kan stressa hannen men det brukar inte vara ngt problem. Men fortsätter han att bara stå och trycka och inte äta så kommer han förmodligen att dö. I stort sett alla mina kakaduor som dött har betett sig på det viset.
#6 - 3 mars 2006 17:53
Jag tror att kakaduerna tar en del små snäckor eller snäckrom. Jag tyckte också att snäckantalet minskade när jag hade kakaduer. Men jag tror det skiljer sig från individ till individ, de måste först komma på att snäckor är nått att äta. Sen kan det naturligtvis skilja på olika snäcksorter också.
#7 - 3 mars 2006 18:37
Ursh vad tråkigt, han e död nu [:(] . Han som var så fin. Jätte trist , fasiken åxå.
#8 - 3 mars 2006 20:37
[quote=Azzy]Ursh vad tråkigt, han e död nu [:(] . Han som var så fin. Jätte trist , fasiken åxå.[/quote]

Nej, vad sorgligt! Man blir så ledsen! [:-28] Mina två honor dog ju båda samma vecka. Och den ena dog väldigt fort, precis som din hanne! För din hannne blev väl dålig först idag, efter vad jag förstår...

Men nu får vi hoppas att honan har rom i kokosnöten så blir det något positivt i alla fall! [:o] Du kanske ska vänta med att köpa en ny hanne tills du vet?
#9 - 3 mars 2006 21:14
[quote=Birgitta W]Nej, vad sorgligt! Man blir så ledsen! [:-28] Mina två honor dog ju båda samma vecka. Och den ena dog väldigt fort, precis som din hanne! För din hannne blev väl dålig först idag, efter vad jag förstår...

Men nu får vi hoppas att honan har rom i kokosnöten så blir det något positivt i alla fall! [:o] Du kanske ska vänta med att köpa en ny hanne tills du vet?[/quote]

Uptäckte i dag på morgonen att han inte var pigg alls så det gick väldigt fort.

Jo, jag hoppas att det blir något av det hon vaktar :) .
Funderade på att åka och titta på en ny hanne i morgon men han kanske ställer till det för henne.
Känns lite konstigt att åka redan i morgon , men just den här affären har
bara öppet 3 dagar i veckan.
#10 - 3 mars 2006 21:16
[quote=Måns]Jag tror att kakaduerna tar en del små snäckor eller snäckrom. Jag tyckte också att snäckantalet minskade när jag hade kakaduer. Men jag tror det skiljer sig från individ till individ, de måste först komma på att snäckor är nått att äta. Sen kan det naturligtvis skilja på olika snäcksorter också.[/quote]

Har sett att dom står o tittar på något på botten eller en växt o så anfaller dom. Tror att det kanske är små snäckor dom äter. I så fall är det bra att dom håller nere beståndet. Jag har inget emot lite snäckor men där ett tag vart det för många så jag blev tvungen att rensa ut lite.
#11 - 3 mars 2006 21:17
[quote=Azzy]Jo, jag hoppas att det blir något av det hon vaktar :) .
Funderade på att åka och titta på en ny hanne i morgon men han kanske ställer till det för henne.
Känns lite konstigt att åka redan i morgon , men just den här affären har
bara öppet 3 dagar i veckan.[/quote]

Jag beställde en ny hona samma dag den andra honan dog... [:o] Mest för hannens skull, han blev ju alldeles ensam i karet...

Men i ditt fall, när det är hannen som dött, skulle jag nog avvakta och se om honan har rom eller inte... Det blir säkert stökigt när det kommer en ny hanne.

Har du fler fiskar i karet?
#12 - 3 mars 2006 21:17
[quote=ovj78]Det låter som att honan vaktar ägg, och då blir de ju ganska aggressiva vilket kan stressa hannen men det brukar inte vara ngt problem. Men fortsätter han att bara stå och trycka och inte äta så kommer han förmodligen att dö. I stort sett alla mina kakaduor som dött har betett sig på det viset.[/quote]

Tror defenitivt att hon vaktar rom, hon är i kokosnöten hela tiden nästan och är jätte agresiv mot alla som kommer in på hennes revir. Hoppas det blir nåt av det !
#13 - 3 mars 2006 22:22
[quote=Birgitta W]Jag beställde en ny hona samma dag den andra honan dog... [:o] Mest för hannens skull, han blev ju alldeles ensam i karet...

Men i ditt fall, när det är hannen som dött, skulle jag nog avvakta och se om honan har rom eller inte... Det blir säkert stökigt när det kommer en ny hanne.

Har du fler fiskar i karet?[/quote]

Har 3 honor och två Ancistrus (Skäggmuns mal) i ett 105 L. Ska få ett 110 L på söndag. Men det är juh då det och köper jag en hanne på lördag så hinner jag inte få i gång det heller.
Får nog vänta kanske, men jag ska åka o kolla ialla fall.
#14 - 3 mars 2006 22:26
[quote=Azzy]Har 3 honor och två Ancistrus (Skäggmuns mal) i ett 105 L. Ska få ett 110 L på söndag. Men det är juh då det och köper jag en hanne på lördag så hinner jag inte få i gång det heller.
Får nog vänta kanske, men jag ska åka o kolla ialla fall.[/quote]

Kolla är alltid roligt! ;) Det är ju inte säkert att dom har kakaduor, men då kan du säkert beställa en!
#15 - 3 mars 2006 22:35
[quote=Birgitta W]Kolla är alltid roligt! ;) Det är ju inte säkert att dom har kakaduor, men då kan du säkert beställa en![/quote]

Hehe , minst sagt roligt. Brukar alltid komma hem med en ny växt eller någon annan grej som jag tycker behövs eller skulle passa i akvariumet.
Funderar på att ha kakaduor i det nya karet också, men att försöka göra det så likt deras miljö som möjligt. Har fastnat för dom här firrarna :D

Afären jag ska till har jag aldrig varit på heller så det ska bli jätte spännande !
#16 - 4 mars 2006 13:08
Vänta med hannen, det finns ingen anledning att skaffa ngn nu om honan vaktar rom eller larver, en ny hanne nu kommer bara att störa och det kan även resultera i att det inte blir några yngel kvar.
#17 - 4 mars 2006 14:32
[quote=ovj78]Vänta med hannen, det finns ingen anledning att skaffa ngn nu om honan vaktar rom eller larver, en ny hanne nu kommer bara att störa och det kan även resultera i att det inte blir några yngel kvar.[/quote]

Åhå, så han käkar upp dom ! Ja då får en ny hanne vänta defenitivt, jag vill så gärna ha yngel :D

Köpte Artemi ägg i dag och går o väntar . hehe
#18 - 4 mars 2006 17:38
Det är inte säkert men helt klart en risk, hur som helst skulle jag råda dig till att vänta. Det är dumt att stressa honan med att stoppa i en ny hanne när hon nyss har lekt. Bättre att låta henne vårda sina yngel några veckor och sedan skaffa en hanne och kanske flytta ynglen.
#19 - 4 mars 2006 21:43
[quote=ovj78]Det är inte säkert men helt klart en risk, hur som helst skulle jag råda dig till att vänta. Det är dumt att stressa honan med att stoppa i en ny hanne när hon nyss har lekt. Bättre att låta henne vårda sina yngel några veckor och sedan skaffa en hanne och kanske flytta ynglen.[/quote]

Spelare det någon roll om jag sätter i en liten hanne som inte är fullvuxen eller blir det samma stress för henne ?
#20 - 5 mars 2006 05:40
Det kommer sannolikt att skapa stress iallafall, även mindre hannar har ett aggressivt och dominant beteende. Man ska tänka på att de blir könsmogna långt tidigare än de är fullvuxna.
#21 - 5 mars 2006 14:46
[quote=ovj78]Det kommer sannolikt att skapa stress iallafall, även mindre hannar har ett aggressivt och dominant beteende. Man ska tänka på att de blir könsmogna långt tidigare än de är fullvuxna.[/quote]

Ja då får hannen vänta. Jag undrar verkligen om hon har ägg, vågar man lyfta o titta efter :p
#22 - 5 mars 2006 15:52
Nej, det vågar man nog inte. Bättre att ha is i magen, men är det så att hon simmar ut och in i samma grotta hela tiden och håller alla andra på avstånd så har hon garanterat rom eller larver där, det är ett typiskt lekbeteende.
#23 - 5 mars 2006 17:47
[quote=ovj78]Nej, det vågar man nog inte. Bättre att ha is i magen, men är det så att hon simmar ut och in i samma grotta hela tiden och håller alla andra på avstånd så har hon garanterat rom eller larver där, det är ett typiskt lekbeteende.[/quote]

Håhåjaja, då är det bara att vänta då hehe :p
Bilagor:
#24 - 5 mars 2006 17:57
[quote=Azzy]Håhåjaja, då är det bara att vänta då hehe :p[/quote]

Jag vet, inte lätt!!! Man är där och tittar och tittar och undrar... :p Blir ingen TV nu på några dar då? :D
#25 - 6 mars 2006 00:17
[quote=Birgitta W]Jag vet, inte lätt!!! Man är där och tittar och tittar och undrar... :p Blir ingen TV nu på några dar då? :D[/quote]

Sen jag skaffade mig akvarium så ser jag nästan inte tv alls någe längre. Jag har inte tid :D

Undrar vad som har hänt , hon beter sig inte som tidigare. Nu är hon inte i nöten någe längre alls .
Kan det ha att göra med att hanen dog ? Kanske inte blev nå [:-118]
#26 - 6 mars 2006 00:21
Det kan vara så, men jag har ibland noterat ett sjunkande intresse hos honan när rommen har kläckts, du får vänta och se vad som händer. Men jag har noterat samma beteende och också trott att leken misslyckats bara för att 5-6 dagar senare upptäcka att honan vallar runt frisimmande yngel.
#27 - 6 mars 2006 00:34
[quote=ovj78]Det kan vara så, men jag har ibland noterat ett sjunkande intresse hos honan när rommen har kläckts, du får vänta och se vad som händer. Men jag har noterat samma beteende och också trott att leken misslyckats bara för att 5-6 dagar senare upptäcka att honan vallar runt frisimmande yngel.[/quote]

Kul att det är fler som är vaken vid den här tiden.
Ahaja där ser man. Hoppas att det är så att dom har kläckts det skulle verkligen vara roligt.
#28 - 7 mars 2006 08:52
Hej...åh vad jag blir nyfiken..!! Hur går det? ser du några yngel?
Jag har själv kakaduor men inte fått några yngel än...jag hoppas

Hör av dif hur det går, blir så nyfiken.

mvh nina
#29 - 7 mars 2006 19:52
[quote=Inez]Hej...åh vad jag blir nyfiken..!! Hur går det? ser du några yngel?
Jag har själv kakaduor men inte fått några yngel än...jag hoppas

Hör av dif hur det går, blir så nyfiken.

mvh nina[/quote]

Ser inga yngel och hon har inte varit i nöten på ett par dagar minst vad jag har sett i alla fall o jag har tittat det kan jag lova :eek: hehe

Men jag lever på hoppet, blir det inte den här gången så blir det säkert senare. Ska sätta i gång ett till kakadua kar nästa vecka så då har jag två kar att vanka fram o tillbaka mellan :D
#30 - 7 mars 2006 19:58
Det kan fortfarande var larver i grottan, det tar ca 9 dygn från att rommen kläckts till att ynglen är frisimmande så du får vänta tills det har gått så långt innan du vet om det lyckades eller inte. Har dem dock lekt så kommer de förmodligen att göra det igen. Jag slänger in en bild på mina nya frisimmande yngel och en bild på nylagd rom från A.Viejita.
#31 - 7 mars 2006 21:24
[quote=Azzy]Ser inga yngel och hon har inte varit i nöten på ett par dagar minst vad jag har sett i alla fall o jag har tittat det kan jag lova :eek: hehe

Men jag lever på hoppet, blir det inte den här gången så blir det säkert senare. Ska sätta i gång ett till kakadua kar nästa vecka så då har jag två kar att vanka fram o tillbaka mellan :D[/quote]

Hur stora kar har du till dina kakaduor
#32 - 7 mars 2006 21:55
[quote=Inez]Hur stora kar har du till dina kakaduor[/quote]

Har ett 105 liters som jag har 3 honor i och tidiagre också en hanne. Märker att det är för litet för så många. 2 av honorna har ett revir men inte den tredje . Så jag har skaffat mig ett 40 L och ett 130 L som jag får på söndag så blir det lite mera plats.
Blir väl att skaffa en lr två killar till åxå .

ovj78: Tack för bilderna , jag smäller nog av om jag ser yngel haha . Verkligen spännande . Såg att du hade en gren i ett av dina kar, vad är det för trädslag. Jag funderar starkt på att göra ett biotopakvarium åt kakaduorna i alla fall i ett kar. Har försökt läsa på lite om deras naturliga milö.
#33 - 7 mars 2006 23:11
Det är bokgrenar.
#34 - 8 mars 2006 11:39
[quote=ovj78]Det är bokgrenar.[/quote]

Synd , växker inga böcker där jag bor :D
#35 - 8 mars 2006 13:17
Det fungerar med andra träslag också, ek har du säkert där.
#36 - 10 mars 2006 14:54
[quote=ovj78]Det fungerar med andra träslag också, ek har du säkert där.[/quote]

Ek ja, såg en Ek i en trädgård när jag var o promenerade . Kanske smyger dit någon natt ;)

Nä skämt o sido. Tack för tipset, ska gå o knalla i skogen kanske jag ser någon. Vi har inte gott om dom i alla fall. Finns det några andra trädslag man kan använda sig av ?
#37 - 10 mars 2006 18:24
Jag är ingen expert men det är det tunna döda grenar så ska det nog inte vara några problem. Undvik dock alla barrträd då de är giftiga.
#38 - 10 mars 2006 19:15
[quote=ovj78]Jag är ingen expert men det är det tunna döda grenar så ska det nog inte vara några problem. Undvik dock alla barrträd då de är giftiga.[/quote]

Okey, får googla lite och läsa trådar här om det där.

Annons