Kakadua-yngel

#1 - 28 november 2009 15:53
Min kakaduaciklid hona hr fått massvis av små yngel såg jag idag. Hon vaktar dem noga och ingen fisk kommer i närheten. Men vad ska jag tänka på nu...vad ska de äta osv?

Liten film:

http://smg.photobucket.com/albums/v412/Yess-ka/?action=view&current=MOV00481.flv
#2 - 28 november 2009 16:37
Kul! Hoppas du får några att klara sig.

Jag misstänker att nykläckt artemia är att skaffa in snarast.

Snyggt kar också.
#3 - 2 december 2009 08:40
Mal ner flingfoder till pulver och mata med, kör ner handen och smula ut det ovanför ynglen.
#4 - 2 december 2009 11:24
Grattis!
Frystorkad Arthemia är en populär yngelfoder som jag använt till mina kakaduayngel.
Mina kakaduor är inne på 3.e kull. De har varit jätte duktiga men efter 1 vecka äter de upp sina yngel. Nästa gång jag ser att de har yngel ska jag plocka bort föräldrarna.
#5 - 2 december 2009 11:26
Man kan ju också slanga upp de flesta ynglen då de är frisimmande till ett annat akvarium för uppväxt. Dvs suga upp dem med slangen och pumpa över dem till annan bytta med vatten från ursprungsakvariet. byt sedan vatten varje dag 10-20%.

OBS!! Jag har inte provat detta själv men läst mig till att det kan vara en bra metod.
#6 - 2 december 2009 11:35
Jo en bra metod men som kräver en hel del tid, mata flera gånger om dagen och slammsuga botten en gång om dagen. bäst är om föräldrarna kan dra upp de själva.

Frågan är om man kan han snäckor i det karet så man slipper slammsuga?
någon som testat??

Annons