Kakadua Yngel!!!

#1 - 12 september 2006 16:02
Hejsan såg nu att ett 10 tal yngel vågat sig ur "boet"
kan jag göra någonting för dem?
tex åka och köpa ett litet yngelkar?
fixa ett annat ställe som mina fjärils ciklider kan vara på?
akvariet är 70l och det finns 4 fjärils ciklider och 3 räkor.
komemr mamman skydda dem tillräkligt så att det inte ska behövas?
#2 - 12 september 2006 16:18
Grattis! Visst är det roligt med små yngel!
Fjärilarna är en fara för ynglen skulle jag tro, särskilt när dom små liven blir modigare.

Men jag tycker det är synd att ta upp dom... Det är så roligt att se mammans yngelvård.

Har du ett annat ställe för fjärilarna så är ju det bäst. Räkorna ska inte vara någon fara.
#3 - 12 september 2006 16:31
okey, jag kan om det behövs sätta igång ett annat akvarium..
jag har ett 60l och ett 90l i förådet och pumpar men det är inget jag vill här inne i rummet isf åker jag och köper ett nytt akvarium imorgon.

Att flytta ut fjärillarna kan ju i värsta fall betyda döden för dem eller att de mår dåligt men att de ska äta upp alla ynglen betyder ju att fler fiskar dör samanlagt är det fel att resonera så?

om jag sätter igång ett nytt akvarium imorgon med så borde det vara beboligt med mitt bagagnade vatten på 2 dagar då när de kasnke blir modigare..

utgör honan något hot för dem?
behöver jag tänka på foder till dem?
#4 - 12 september 2006 16:51
sorry såg just att det fanns en nästan identisk tråd..
#5 - 12 september 2006 18:37
Honan ska inte vara något hot mot ynglen, däremot hannen.
Men min hona är väldigt bra på att hålla hannen borta!
#6 - 12 september 2006 18:39
Till mat kläcker jag artemia som jag sprutar ner till dom med en medicinspruta som jag satt fast en tunn, längre slang på.

Det lär finnas annat yngelfoder också. Men mat måste dom ju ha. Och den får vara väldigt liten med tanke på hur små ynglen är! :)
#7 - 12 september 2006 19:30
okey, åker direkt imorgon och köper massa roliga saker.. :)

nu ser jag att tråden även ligger i fel "flik" "äme"
#8 - 12 september 2006 19:33
Min verkar med vara bra på det akvariet är ju ganska litet och jag har delat av det med skiffer fast honan åker ändå över barikaderna för att mucka med de andra hanan får vistas inom hennes område men inte särskilt länge elelr nära ungarna. men det kanske räcker endå.

en annan fråga.. kan det här med att fiskarna leker och ynglar av sig betyda att man har någotsånär lyckats med akvariet?
#9 - 12 september 2006 19:49
det hoppas jag verkligen, snacka om att de e kul när det händer saker i karet :D
#10 - 12 september 2006 19:56
det konstiga är ju att de igentligen inte behöver göra någonting för att det ska vara kul :)

Annons