Kakadua Yngel :)

Guest
#1 - 26 februari 2009 19:19
Ha va skoj....Nu får man kanske dra upp Artemia med eller dom klarar sig utan?

Har inga andra fiskar i förutom 2 äpplen.

PAppan jagas bort hela tiden, kanske skulle flytta han till ett annat kar?

Hiihii
Guest
#2 - 26 februari 2009 19:37
ha jag hitta svaren själv
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113925&highlight=Kakadua+yngel

Glömde vist bort att jag frågat detta innan : ) sorry

Tack aggehunk
#3 - 26 februari 2009 21:04
Åh, vad roligt!! Jag hoppas att jag oxå får kakaduayngel. Jag har bara en hona. Min hane dog efter bara några dagar och var uppenbarligen sjuk redan från affären. Nu väntar jag på en hane + två honor till som kommer i helgen!!

Har du några tips på hur grottor/inredning ska se ut?
Guest
#4 - 27 februari 2009 04:53
Klart.....Kan fota sen när jag får tillbaka mitt gold :)

blir nog i dagarna.
Guest
#5 - 27 februari 2009 17:56
[COLOR=black][FONT=Verdana]Grymt häftigt att se mamman samla in yngel genom att ta in dom i munnen.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sen spottar hon ut dom bland dom andra :) Häftig fisk[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Fick flytta pappan idag tyckte det såg ut som att han käka ett par :([/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]så nu går mor med barnen själv...och matar nu med ny kläckt artemia....få se hur många som klarar sig....hur klarar sig ynglen utan artemia....de går och pickar på stock och sten...kan dom klara sig på det? [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Eller är artemia ett måste för överlevnad i akvariet?[/FONT][/COLOR]
#6 - 27 februari 2009 18:10
aggehunk skrev:
[COLOR=black][FONT=Verdana]Grymt häftigt att se mamman samla in yngel genom att ta in dom i munnen.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Sen spottar hon ut dom bland dom andra :) Häftig fisk[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Fick flytta pappan idag tyckte det såg ut som att han käka ett par :([/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]så nu går mor med barnen själv...och matar nu med ny kläckt artemia....få se hur många som klarar sig....hur klarar sig ynglen utan artemia....de går och pickar på stock och sten...kan dom klara sig på det? [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Eller är artemia ett måste för överlevnad i akvariet?[/FONT][/COLOR]

Dom äter nog av småpartiklar av den vanliga maten i karet som du matar med annars, men att mata med yngelfoder lär ju vara det optimala.
Finfördelad vanligt fiskfoder lär ju funka med.

Eftersom dom växer ganska mycket behöver dom en hel del mat dessutom, så nykläckt artemia lär ju vara kalas.
#7 - 1 mars 2009 12:21
aggehunk skrev:

Apistohanar äter inte sina yngel. De brukar delta väldigt aktivt i yngelvården om hoten mot ynglen blir för stort. Om honan skulle dö under yngelvårdandet, så tar hanen ofta över yngelvården.
Hanen brukar plocka upp yngel i munnen, och ibland kan de simma omkring ganska länge med dem i munnen, innan de spottas ut. Men jag har aldrig sett någon hane äta yngel.

Det enda man brukar få oroa sig över är att honans aggressioner riktar sig mot hanen i brist på andra hotobjekt. Så det är bra att ha lite andra (harmlösa) fiskar i akvariet. Kardinalfiskar eller guppy funkar bäst tycker jag. Kardinalfiskar rör varken andras eller egna yngel. Och guppy är för klumpiga för att hota apistoyngel.

Mvh/
#8 - 4 mars 2009 21:40
pelle skrev:
Apistohanar äter inte sina yngel. De brukar delta väldigt aktivt i yngelvården om hoten mot ynglen blir för stort. Om honan skulle dö under yngelvårdandet, så tar hanen ofta över yngelvården.

Hanen brukar plocka upp yngel i munnen, och ibland kan de simma omkring ganska länge med dem i munnen, innan de spottas ut. Men jag har aldrig sett någon hane äta yngel.

Det enda man brukar få oroa sig över är att honans aggressioner riktar sig mot hanen i brist på andra hotobjekt. Så det är bra att ha lite andra (harmlösa) fiskar i akvariet. Kardinalfiskar eller guppy funkar bäst tycker jag. Kardinalfiskar rör varken andras eller egna yngel. Och guppy är för klumpiga för att hota apistoyngel.

Mvh/

Håller med!
Min Kakaduahane var lika delaktig och intensiv som honan när jag hade yngel av dem förrut. Vallade dem mm. Tror just kakaduan är en av de bättre. Tycker det verkar ganska vanligt att hanen får vara med extra mycket när honan är under hot. Har aldrig heller nånsin haft en apistohane som gett sig på sin hona med yngel. Då kan du räkna bort trifasciata, kakadua, agasizzii, borellii iaf. Är du inte helt säker skulle jag gissa att du misstagit dig. Däremot har kakaduahonorna som visst ska leva i symbios käkat väldigt mycket rom av varandra. Det har inga andra jag haft så köper jag kakaduor igen så köper jag ett par och har dem som en parfisk.
Guest
#9 - 9 mars 2009 17:09
[COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=black][FONT=Verdana]Nu börjar man se mönster på ynglen :)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Matar med levande artemia 2 ggr om dagen..samt bytar 12 liter varannan dag...[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Svåra att fota de gömmer sig så väl...+ att kameran är nog inte den bästa :([/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ska se om en vecka eller något om jag kan ta en bild på dom...[/FONT][/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
#10 - 10 mars 2009 16:43
Och mina nyligen köpta kakduer fått yngel. Utan att jag upptäckte lek :d
Kolla gör jag varje dag. många gånger då det är ett nystartat akvarium (nu på sin tredje månad).

Då kan man tänka sig min förvåning när idag efter att fiskarna fått mat upptäckte yngel. Brukar kolla om maten är uppäten och då såg jag massa "smuts" i vatten :p

Här fins bilden: http://www.ladda-upp.com/bilder/17141/akvarium-2C-apistogramma-2C-yngel-2C-fisk
där syns stolta mamma och några av de småttingar som vill vara med på bilden :p
Ser ni de svarta ögon på stenen till vänster? Där sitter väldig många små kakaduer.

Nu ska jag sätta i gång artemia odling. Hoppas att några klarar sig på den vanliga maten tills dess.
Guest
#11 - 13 mars 2009 18:36
Nu blev det en bild :)
Hoppas ni kan se ganska dålig kvalle....

Dom är ny matade med Levande artemia....där av färgen på buken :d
#12 - 14 mars 2009 10:19
Men Gud vad söta! :)

Annons