kakaduaciklid

#1 - 12 september 2006 14:52
jaha så blev jag fast i ett par i djuraffären på väg hem:) självklart köpte jag dom,kanske var dumt,inte bra med impulsköp:confused: . Dom går nu i mitt 70lkar med neontetror 2 pakistanare och en mal..snääälla ni,kan inte nån berätta hur jag ska göra nu? dom är ganska känsliga har jag hört,jag vill höra allt som dom kan må bra av.Jag har engelsk sjösten,läst att dom vill ha mörk sand,en miss så långt. Har en rot och ganska mycket växter.
#2 - 12 september 2006 15:07
Det är klart att du föll för kakaduorna! :)

Dom är inte så svåra att hålla men dom kommer att få svårt att försvara sina yngel med dom kompisarna...

Dom vill helst ha mörk, fin sand eftersom dom silar sand i munnen och genom gälarna. Men jag tror inte det går bra med engelsk sjösten... Hur grov är den?
Mycket växter är bra!

Hur går det får dom?

Lycka till!
#3 - 12 september 2006 15:47
jo, det jag kan se så är hannen mycket framme, medan honan är mer försiktig. Men ska inte dom ha flera honor? ännu en miss i så fall. Han har ju bara en. hur ofta ska man byta vatten? jag byter nu ca 20l i veckan och tillsätter aquatan.Hannen har oranga fenor och en fin blågrå kropp,medan honan är ljus med ett svart streck längst över.Tyvärr är sjöstenen för grov,varför vill dom sila? Kan jag lägga i lite sand på ett särskilt ställe?
#4 - 12 september 2006 15:54
Du behöver en håla/grotta där honan kan få bo. Där kommer hon lägga sin rom när hon leker. Då blir hon alldeles gul. Jag har bara 1 hane och 1 hona och de verkar trivas. Honan har just nu många larver i sin grotta.
Jag har dock mitt par i 220 liter och vet inte vad det innebär att ditt akvarie är trängre. Men i mitt fall bor de med en uppsjö andra fiskar. Honan har inte haft några problem att försvara sin grotta, men det blir intressant att se vad som händer när de stackars yngeln blir frisimmande...
Jag har engelsk sjösten och det fungerar, dock har jag blandat lite eklöv i översta lagret. Just kakaduorna käkar det mesta. Bara flingfoder kan nog vara lite snålt, men mina äter granulat, mygglarver och artmenia med glädje.
#5 - 12 september 2006 16:04
jag har en grotta som dom kan använda. Om jag ser att dom leker,kan jag flytta pakistabotiorna då? Är neontetrorna eller anticrusen en fara? hmm..va positiv jag blev då:) inte så säkert att dom vill leka hos mig.
#6 - 12 september 2006 16:16
Jag har också bara en hona och en hanne. Tidigare hade jag två honor och en hanne men jag tyckte honorna bråkade för mycket... :(

Neontetrorna kan kanske ta några yngel medan dom är små, tetror är ju så snabba...

Vill du vara säker på yngel efter kakakduorna så ska dom helst vara ensamma i ett kar. Men dom är vackra och roliga att titta på, även om inte några yngel överlever! :)

Mina två kakaduor + yngel är i ett 60-literskar.
#7 - 12 september 2006 16:23
Min hona är ju sååå liten mot för hannen! mindre än en neontetra faktiskt,ska dom vara så?
#8 - 12 september 2006 16:27
Hella2 skrev:
Min hona är ju sååå liten mot för hannen! mindre än en neontetra faktiskt,ska dom vara så?

Njaa, hon är säkert inte vuxen än. Och kanske inte hannen heller. Hur stor är han?

Min hona är ca 3 cm, och hannen kanske 6-7 cm. Så det är stor skillnad på dom i storlek.
#9 - 12 september 2006 16:29
:) Då fattas det säkert nån cm på dom var det är jättetrevligt att bara sitta och studera dom,det är nått särskilt med dom,inte alls som dom andra:)
#10 - 12 september 2006 16:51
vart i ö-sund fick du tag i dom? fanns det flera?
#11 - 12 september 2006 16:54
roysan skrev:
vart i ö-sund fick du tag i dom? fanns det flera?

ja, jag köpte dom på Frösön,det fanns ganska många kvar idag när jag köpte dom.
#12 - 12 september 2006 16:57
Hella2 skrev:
ja, jag köpte dom på Frösön,det fanns ganska många kvar idag när jag köpte dom.

ok, tackar...
#13 - 12 september 2006 18:34
Hella2 skrev:
:) Då fattas det säkert nån cm på dom var det är jättetrevligt att bara sitta och studera dom,det är nått särskilt med dom,inte alls som dom andra:)

Ja, visst är det något särskilt med kakakduaciklider!!! [:-64]

Men nu får min hona ge sig, inga fler barn! Fast jag är rädd att det är för sent, det verkar som om hon redan har rom i kokosnöten... [:o]
#14 - 12 september 2006 20:13
Birgitta W skrev:
Ja, visst är det något särskilt med kakakduaciklider!!! [:-64]

Men nu får min hona ge sig, inga fler barn! Fast jag är rädd att det är för sent, det verkar som om hon redan har rom i kokosnöten... [:o]

:p vilka härliga förälskade par du verkar ha:) vilken stoor mun hannen har för att vara så liten! dom är supersöta bägge två,hoppas att dom vill trivas hos mig.Jag är bara så trött på mina två feta pakistanier!! dom gräver efter mat hela dagarna! karet ser ut som ett dammoln. Funderar på att flytta dom senare till mitt 240l..huu..där har jag sand,snacka om att gräva då:( ,dom går inte på växterna som tur är:)
#15 - 12 september 2006 20:38
Hella2 skrev:
jag har en grotta som dom kan använda. Om jag ser att dom leker,kan jag flytta pakistabotiorna då? Är neontetrorna eller anticrusen en fara?

I mitt kar har jag massor av andra fiskar. Många tetror, pansarmalar, ancistrusmalar och några andra dvärgciklider. Men ingen vågar sig i närheten av kakaduahonans grotta för hon är bestämd och tuff och jagar undan allt och alla snabbt. Hon är ganska stor typ 5 cm och hannen är en bjässe. Han är nog 7-8 cm. Han är klart den största fisken i akvariet (om man inte räknar en stormal, men den visar sig bara på natten) och kakaduahonan är den näst största.
Är dina botior större än honan kanske de kan stövla in i grottan för ett skrovmål. Men jag vet inte...
#16 - 13 september 2006 06:46
gudsson skrev:
I mitt kar har jag massor av andra fiskar. Många tetror, pansarmalar, ancistrusmalar och några andra dvärgciklider. Men ingen vågar sig i närheten av kakaduahonans grotta för hon är bestämd och tuff och jagar undan allt och alla snabbt. Hon är ganska stor typ 5 cm och hannen är en bjässe. Han är nog 7-8 cm. Han är klart den största fisken i akvariet (om man inte räknar en stormal, men den visar sig bara på natten) och kakaduahonan är den näst största.

Är dina botior större än honan kanske de kan stövla in i grottan för ett skrovmål. Men jag vet inte...

ja nog är dom större! hon är nog inte större en ett par cm. Pakistanbotiorna må väll vara 5-6cm nu,och är hur tjock som helst! dom gör inget annat än äter hela dagarna. Äter kakaduorna flingfoder? eller vill dom bara ha levande och fryst foder?jag brukar ge mina fiskar frysta mygglarver och det är väldigt uppskattat!
#17 - 13 september 2006 10:10
mina äter flingfoder och granulat. Jag har precis köpt lite artemia också för att kunna ge yngeln lite mat. Jag blev påprackad röda mygglarver i butiken, men har senare läst att man absolut inte får mata med detta så det har jag slutat med. Vet dock inte varför man inte får...
#18 - 13 september 2006 15:39
nej jag har åxå hört att röda inte ska vara så bra,jag kör med svarta och vita. Jag har nu köpt en lite grotta som dom kan ha,hoppas bara att dom vill ha den:) Hanen såg jag åt mat idag,honan har jag inte sett äta än. Men hon får nog näring endå.
#19 - 13 september 2006 15:46
:(

Imorse när jag kom ner såg jag att en av mina två honor var borta.. jag tänkte först att hon kanske var inne i hennes grotta men sen såg jag att hon hade dött.. jag har däremot ingen som helst aning varför.. hon såg pigg och glad ut men nu detta.. :(
Dom kanske vill vara ett par istället eller ska jag köpa en ny hona ?.. :( Shit också.. hon som var så fin.. :/
#20 - 13 september 2006 16:18
wihma91 skrev:
Imorse när jag kom ner såg jag att en av mina två honor var borta.. jag tänkte först att hon kanske var inne i hennes grotta men sen såg jag att hon hade dött.. jag har däremot ingen som helst aning varför.. hon såg pigg och glad ut men nu detta.. :(

Dom kanske vill vara ett par istället eller ska jag köpa en ny hona ?.. :( Shit också.. hon som var så fin.. :/

trist Wihma91:( Jag har läst att hanen ska ha flera honor,men jag har bara en,får hoppas att hon överlever,hon är sååå liten tycker jag,har du en hona kvar? kör så så länge får du se hur det går tycker jag.
#21 - 13 september 2006 16:46
Hella2 skrev:
trist Wihma91:( Jag har läst att hanen ska ha flera honor,men jag har bara en,får hoppas att hon överlever,hon är sååå liten tycker jag,har du en hona kvar? kör så så länge får du se hur det går tycker jag.

aa Den finaste är kvar. så du tror att det funkar bra med bara en hona.. Jag ska testa och se. hoppas att skruttet klarar sig nu iallafall ;)
#22 - 13 september 2006 17:19
wihma91 skrev:
aa Den finaste är kvar. så du tror att det funkar bra med bara en hona.. Jag ska testa och se. hoppas att skruttet klarar sig nu iallafall ;)

ja, jag har läst om dom som har bara en hona och det har gått bra,jag säger till dig om det går åt h.....e..med mina:)
#23 - 13 september 2006 17:32
Okej vad bra ;) Tack så mycket.. är värkligen helt fast på dessa underbara kakaduaciklider.. Lätt min favvo fisk!!
#24 - 13 september 2006 19:15
Hella2 skrev:
ja, jag har läst om dom som har bara en hona och det har gått bra,jag säger till dig om det går åt h.....e..med mina:)

Jag har bara en hona och en hanne och det funkar jättebra! :p
#25 - 13 september 2006 21:34
Jag har också bara en hona och en hanne och de har just lekt så det funkar. Jag har dock läst i en ciklidbok att just cacatouideshonor inte lever längre än mellan 9 månader och 1 år. Var hon gammal kanske?
#26 - 14 september 2006 18:53
Nej då.. Jag har haft henne i en månad bara.. men men. det är bara att bita ihop och hoppas att mitt nya lilla "par" klarar sig ;)

Annons