Hej akvarievänner!
Har lite frågor angående mina kakaduaciklider. Jag köpte tre stycken (1 hane, 2 honor) förra veckan och jag undrar vad jag har för några chanser att få dom till lek. Akvariet är på drygt 100 l och innehåller ett stim på 10 kardinal och neontetror, 2 relativt stora ancistrus och en annan mal troligen en synodontis (rest från en kompis akvarium). de två honorna har hittat varsinn grotta i en större rot där dom gömmer sig större delen av tiden. Grottorna är så små att varken kakaduahanen eller malarna kan komma in. Tror att kakaduorna triva ganska bra med vattenvärden och dylikt. När kakaduahanen ser en av de två honorna spänner han upp sina fenor allt vad han kan och försöker se tuff ut. Tror även att honorna gör någon parningsrelaterad rörelse, de brukar lägga sig på sidan och vifta lite ryckigt på stjärten när hanen är i närheten.
Nåväl, kan honornas grottor vara så små eller måste hanen kunna komma in också?
Malarn brukar hänga i en grotta i en annan del av roten, ganska nära kakaduornas grottor, dom rör sig också lite som dom vill utan att bry sig om något eventuellt revir hos kakaduorna. Kan detta vara ett problem för en eventuell lek hos kakduorna.
Var nog det jag tänkte på, har nästan ingen tidigare erfarenhet av ciklider eller lek (ok hos platys).
Vänliga hälsningar
erik