kakaduaciklid odling!!

#1 - 6 december 2011 11:22
hej!
jag har precis införskaffat 2 kakaduaciklider (1 hane och 1 hona)
honan har rom mage och dom kommer troligen leka snart.
min fråga är hur jag ska odla på dom?
behöver jag ett yngelakvarium? yngelkasse? eller klarar sig ynglena i det vanliga akvariet?

tacksam för svar// nichlas
#2 - 21 december 2011 13:04
någon som har något bra svar på detta ?
#3 - 21 december 2011 13:19
De klarar sig oftast bra själva man kan flytta ynglen/föräldrarna när ynglena blivit lite större ,det är väldigt intressant att se föräldrarnas yngelvård när de flyttar de med munnen, vilket man inte vill missa :)!

har de något gömställe(grotta,kokosnöt) eller liknande i karet?
#4 - 21 december 2011 13:20
Beror på om du har andra fiskar i karet och vilka det är. De är duktiga föräldrar och äter inte sin avkomma så kan du så går det bra att låta ynglen vara kvar.
#5 - 21 december 2011 14:04
har 2 stycken grottor. har kardinaltetror, kampfisk, klogroda och hypancistrus L-201. haft cikliderna i ungefär 3 veckor men dom har inte lekt ännu. några tips på hur man får dom att leka ?
#6 - 21 december 2011 18:16
Om du vill få upp så många yngel som möjligt till vuxen storlek så måste du ha föräldrarna i eget akvarium.
Blir annars jobbigt för dom att ständigt passa ynglen från dom andra fiskarna som kommer att försöka käka upp dom så fort dom kommer åt! Mycket liten chans att ynglena överlever första veckorna, och du skall ha mycket tur för att några alls kommer upp i vuxen storlek!

Thaifighter
#7 - 21 december 2011 18:42
auxios skrev:
har 2 stycken grottor. har kardinaltetror, kampfisk, klogroda och hypancistrus L-201. haft cikliderna i ungefär 3 veckor men dom har inte lekt ännu. några tips på hur man får dom att leka ?

Svårt att råda något när man inte vet så mycket om förutsättningarna.

Hur stort är akvariet?
Filter systemet? hur är det arrangerat? Tänk på att Apistos inte mår bra av strömt vatten.
Foder? Mata med fryst eller levande foder(enbart). Cyclops,mysis eller vita mygglarver.
Massor med växter, grottor och rötter är bra.
Byt vatten regelbundet. 20-30% en gång i veckan.
Jag har hållit på med apistos under många år, och min erfarenhet är att ha massor av tålamod! Ibland kan det dröja många månader till första lyckade lek. Men så klart kan det bli en lyckad lek efter några dagar också!
#8 - 21 december 2011 19:05
har ett juwel rio 125 med filtersystem. har en del växter och en stor rot. ska köpa mer växter nu när lönen kommer. matar med fryst mat varannan dag. hade en hona till men hon fick något vitt ludd över ena ögat så fick ta bort henne i rädsla för att det skulle sprida sig till andra fiskar. ska jag skaffa fler honor ? ska börja med artemia om ett par dagar. kan det hjälpa ?
#9 - 21 december 2011 19:19
Kakadua ciklider är haremslekare. Betyder att hanen leker av flera honor samtidigt. Om du ska ha en hona se till att de kan få var sitt revir för det kan blir mycket bråk om de får sina revir för nära varandra. kokosnötter är bra substitut som grottor.

Annons