Kakaduahona blev gul

#1 - 8 juli 2009 14:30
Idag upptäckte jag att min kakaduahona har blivit gul i färgen istället för silvrig som hon var innan. Hon har även börjat vakta en del av roten stenhårt och jagar bort allt som kommer nära. Nu kan jag tyvärr inte se bakom där hon håller till.

Vad får dem att bli gula?
Även hanen har blivit mer vaktig så att säga
#2 - 8 juli 2009 14:31
Kanske de har lekt:). En del av Apistonas honor blir gula när de är dominanta och leksugna...
#3 - 8 juli 2009 14:39
Men att de lekt i roter? Ska de inte ha kokos skal till det?
#4 - 8 juli 2009 15:17
Det finns inga kokosnötter i Amazonas :) och där leks det en del också kan jag tänka mig. Tror bara de behöver något lite skyddat så kan de nog leta...
Grattis till leken om det nu är lek... :)
#5 - 8 juli 2009 16:29
Garanterat att du har en lek!

Nästan alla Ap honor blir knallgula med nästan svarta markeringar.

Om det saknas konstgjorda grottor så brukar de leka i eller under trärötter. Det är deras naturliga lekplats i strandskvalpet bland trädrötter som går ner i vattnet.
#6 - 8 juli 2009 16:53
Tag gärna kort på hur honan ser ut!
#7 - 8 juli 2009 17:29
Haha nä inga kokosnätter i Amazonas. *känner mig dum*

Honan är knall gul med svarta markeringar på kroppen. Dessa hade hon innan med, men betydligt svagar och inte lika mycket.

Det finns 4 konstgjorda grottor i akvariumet, men hon har valt roten iaf.

Hanen mer eller mindre skiter i honom nu. Innan skulle han imponera på henne så fort han fick syn på henne. Hon håller sig gömd i roten för det mesta nu och det är svårt att ta en bild för jag hinner liksom inte :)

När kan man förvänta sig se yngel?
Ska tyvärr vara bortrest nu över helgen, åker imorgon så jag missar väl det hela :(
#8 - 8 juli 2009 18:16
Exakt så är det med mina kakaduer! Det har vart så typ i en månad nu. Honan sitter bara och trycker i ett hål i roten. Ska jag också förvänta mig yngel?

Annons