Ok:) Jag vet man vill så mycket med ett sånt litet kar, jag vill bara proppa det fullt med alla fiskar:d men går det att ha med 3 korall platys och 3 guppys till dom? Jag tänkte ha mycket växter och några gömställen + rötter. vad är den bästa algätaren?
Hade jag varit dig så hade jag nog skippat både guppy och platy och istället skaffat ett litet stim av någon mindre tetra, finns mängder att välja på där :)
Just antalet fisk i detta fallet är inte problemet utan reviren som dvärgarna tar vid lek så att säga.
Apistogramma honor tar i regel ett revir på i runda slängar 30cm diameter, hanarna har i princip så stort revir de kan. dvs har du en hane i ett 300 liters kar utan något motstånd från andra ciklidhanar så kommer han ta hela karet i besittning, har du å andra sidan 2st hanar i ett lika stort kar så kommer de ta vars ett revir, storleken på deras revir beror i sin tur på hur starka de är i jämförelse med varandra.
Algätare till ditt så hade jag nog rekommenderat enbart otocinclus, de trivs bra i lite mindre kar och blir inte heller så stora.