Kalibreringsvätska till Ph-mätare?

#1 - 17 december 2006 00:04
Jag har en elektronisk pH-mätare från Clas Ohlsson för ca 600kr. Ingen värstingmätare men den verkar funka okej och är lättanvänd. Problemet är bara att jag kalibrerar den alldeles på tok för sällan, eftersom två små kapslar bufferpulver (pH 4 och 7) kostar 125kr! Det måste finnas billigare alternativ! Vad kalibrerar ni era mätare med? Man kan ju inte pröjsa 125kr varje gång man mäter pH, så då måste det vara jag som missat nåt [:-5] .
Eller kan bufferlösningen användas flera gånger? Hur länge är den isåfall pålitlig? :confused:
Mvh Micke
#2 - 17 december 2006 07:28
Kolla på elfa, 131sek exmoms men 250ml, det räcker ett tag:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10407.htm?_76_620_34

Buffertlösningen ska inte användas flera gånger eftersom den blir förorenad / kontaminerad när den används.
Man häller upp lite i något litet t.ex 10ml i en behållare för akvarievattentest (din mätare kanske är större än en vanlig prob, men om man tar så litet kärl som möjligt går så lite vätska åt som möjligt), och sedan proben i den så går det bara åt 10-15 ml / gång.
#3 - 17 december 2006 08:56
Hur ofta bör man kalibrera mätarna för att få ett hyfsat rätt mätvärde ?
#4 - 17 december 2006 09:27
Tackar Niklas! Precis nåt sånt jag var ute efter. Lite talanglöst av mig att inte kolla ELFA själv... Där finns ju det mesta man behöver.

albjohn: Ska man vara riktigt petig och göra 100% rätt så ska mätaren kalibreras varje gång man ska använda den. Riktigt så noga är dock inte jag, och inte så många andra akvarister heller skulle jag tro. Men en gång i månaden är nog lagom. Man lär väl känna sin mätare med så man vet hur snabbt den i regel ställer om sig och behöver kalibreras om.
#5 - 17 december 2006 10:17
Tack Micke, då vet jag.
#6 - 21 december 2006 11:29
Om man är noga med att spola av pH- mätaren med avjonat vatten(destillerat) så kan man använda kalibreringsvätskorna flera gånger.
#7 - 21 december 2006 18:05
Ja, men du vet aldrig hur bra eller dåliga de är, hur många gånger du kan använda dem, mär är de för dåliga, efter första gången har man aldrig full koll på kalibreringen.
#8 - 26 december 2006 07:31
Har du ingen polare eller bakant som jobbar på bryggerie, mejerie eller inom pappers masse industrin? där finns det alla möjligheter till att få tag på vatten tester av alla slag samt allat som har med pH att göra prober vätsker m.m.

Det är ju klart att alla inte jobbar med det eller vet någon som gör det men tänkte bara som ett litet tips.:)
#9 - 26 december 2006 07:51
Hur funkar den annars? Har kollat lite på den. Är det värt pengarna.
#10 - 26 december 2006 20:28
Jodå, jag är helnöjd med den. Superenkel att använda, och har fungerat problemfritt i flera år. Dock har jag ju inte testat den mot någon dyrare mätare så jag kan ju inte vara 100% säker på att den mäter helt rätt. Men jag litar på att den håller sig inom de felmarginaler som tillverkaren uppgett. Efter användning ställer jag den bara i ett glas kranvatten en stund som rengörning, helt enligt instruktionerna, och mer verkar inte behövas.
Kalibreringen är enkel och görs med en liten kalibreringsskruv, mejsel ingår. Den verkar ärligt talat inte ställa om sig så mycket, knapp ens alls. Så man behöver kanske inte kalibrera den så ofta...

Mvh Micke

Annons