Hej.
Nånstans i mitt bakhuvud surrar det att jag hört eller läst nånstans att räkor ska ha kalk i vattnet. Stämmer det eller e det nåt galet som satt sig i mitt huvud?
Mvh Eva
stene skrev:Alla vattendjur med nån slag skal på kroppen behöver kalk för att bygga upp det eller att det ska bli starkare tex när dem ömsar bla, detta är som jag har hört med det verkar vettigt enligt mig.
Och det innehåller kalk eller??som sen räkan får i sig på ett annat vis;)Katharina skrev:Nej, det är inte alls vad vi har hört. Vi har hört kemiska förklaringar tills det snurrar i skallen och vi får gåshud på hela kroppen och desperat frågar om någon kan översätta!!!! :D
Nej, men visst var det kinin eller vad det nu hette de skulle ha. Jag fick iaf ett jättebra, sunt, vettigt tips som jag tog fasta på. Att mata räkorna med smådjur som har skal. Då får räkorna i sig de ämnen de behöver. Alltså cyklops, artemia eller räkskal t om. Mina får fryst cyklops eller artemia 2-3 gånger i veckan...
Öronräv skrev:Kräftor och krabbors skal är också kitinbaserade, de behöver antagligen Mer kalk än räkor till härdningen då de har "mer" skal men inte till uppbyggnad av skalet
Mamma Mia skrev:KITIN är räkornas skal byggt av....
Öronräv skrev:De behöver inte kalk för att bygga upp skalet som snäckor behöver, räkskal är inte kalciumbaserade utan består av kitin.
När kitinet härdas efter skalömsning behövs dock kalcium att binda till sklerotinet i skalen, så lite kalcium behövs, men man brukar inte behöva tillsätta några stora mängder.
För mycket kalcium i vattnet kan dock leda till att skalen härdas för snabbt och räkan fastnar i det gamla skalet.
Bara man låter de ömsade skalen ligga kvar i karet, och varierar maten som du säger, som brukar de få i sig allt de behöver. Artemia och cyclops har dessutom samma sorts skal som räkorna så där får de i sig alla beståndsdelar för skalen :)
Eurydike skrev:Jag har läst någonstans ett det var en skillnad där mellan räkor och kräftor, humrar och krabbor. Just att skalen inte var proteinbarerade hos dem med hårt skal. Men man ska ju inte tro på allt man läser på Internet ;)
Katharina skrev:
Jag tror att den största faran är att tillsätta kalcium och då få räkor som fastnar i skalen!!!!