kalkhaltigt vatten

#1 - 8 oktober 2008 09:12
Om man har massa kalt i vattnet så borde det påverka Ph ganska mycket,
hur gör man bäst för att lösa det?

skall flytta och på det nya stället är det massa kalk i vattnet, kaffebryggare å sånt kalkar igen fort.

Jag skall så klart mäta med det som behövs.
kh ph å fixa så nitraten inte blommar.

Tänker ta med mysket av det vatten dom går i nu för att kunna starta om dom där så snällt som möjligt.
Filtrerna får i stort sett gå med som dom är nu för baskiluskernas skull.

Men gruset blir omöjligt att få med utan viss rengörning, har ju en fin rand av smuts men som jag lärt mig är det bättre med smuts än inte alls i botten för både växter å fiskar.

har införskaffat påsar att ha fiskarna i och har en 20 liters dunk för att ha med vatten i.

det *stora* karet är på ca 100 det lilla på ca 50.

men oroar mig för den höga kalk halten på det nya stället, kemi är ju inte min starka sida men man kan ju läsa å lära sig lite om det ialf så firrarna mår fint=)

/eva
#2 - 8 oktober 2008 09:33
Det spelar inte så stor roll förutom om du tänker odla mjukvattenfisk (framförallt tetror och vissa ciklider); kalciumet (eller pH't) gör att spermierna inte kan tränga in i äggen så leken misslyckas. Skall man bara hålla fisken spelar det däremot ingen roll, hög kalkhalt ger ett pH på 7.5 - 7.7, vilket all fisk accepterar.
#3 - 8 oktober 2008 09:38
ååå va bra då e det mest jag som fjollar mig då=)

då så ... det e ju snart dags att flytta på första lasset så det är bra att veta tänkte jag=)

jag lär nog få göra en grundlig inkoppning med, för att det skall gå så bra som möjligt för dom små liven=)

då så slutar jag oroa mig för det å kör på som planerat=)

tack

/eva

Annons