Kalksten = Grumligt vatten?

#1 - 11 oktober 2004 14:00
Plockade fina stenar i Klagshamn igår. När jag tvättade dem så avsöndrade de små kalkpartiklar som gjorde vattnet väldigt mjölkaktigt och glumligt. Givetvis ska de göra detta när de blir borstade men kommer de att grumla mycket i akvariet? 15st 10-20 cm stora stenar...
#2 - 11 oktober 2004 14:13
Kalksten grumlar vare sig man vill eller inte. Jag byggde med klaksten i helgen, hela akvariet var vitt... Ett dygn med cirkulation så hade dock filtret tagit hand om det hela! :) Nu är vattnet kristallklart, och idag hämtar jag nya fiskar! :)
#3 - 11 oktober 2004 14:24
Kul att höra att allt gick bra. Vad jag har fått lära är att kalkhalten inte kan bli för hög vilket är skönt då jag ska ha mycket kalksten. Vilka fiskar ska du ha Fred?
#4 - 11 oktober 2004 14:31
Jag tänkte ha ett par sorters ciklider från Tanganyika i karet så länge. Jag tänkte låta några apelsinciklider växa tillsammans med någon annan sort, för att senare byta upp mig (och fiskarna) till ett större akvarium! :) Du då?
#5 - 11 oktober 2004 14:57
Jag ska börja så nätt med Prinsessor, 6-8st.... Vi får se vad det blir. Har bara 222L att leka med så jag kan inte ha för mycket.

Annons