kalksten. några småfrågor..

#1 - 16 december 2006 20:28
Har nu fått hem kalksten som jag hade tänkt ha till tanganyika.
vill bara veta vad det vita pulvret som täcker stenarna är för nånting. om man ska tvätta stenarna innan man lägger ner dom i akvariet? har nu redan gjort det, har ännu inga fiskar i det, vill bara höja pH:t.
nu är vattnet i akvariumet väldigt immigt! lägger det sig efter en stund eller måte jag göra något åt det?

sen en fråga till: om man lägger ner pH höjande stenar m.m, räcker det?
stannar liksom pH:t på en viss gräns eller fortsätter det höjas till kalkstenarna är borta?? hur länge tar det tills pH:t är ca 8? just nu är det 7 och akvariumet är 72 liter. har lagt i ca 1,5 kilo kalksten.
#2 - 16 december 2006 20:49
ja ph kommer väl stiga till ungefär 7,5 sen e det stopp och med tiden kommer det att bildas en biofilm på stenarna och då avger dem inget kalk längre och då kommer ph sjunka!
#3 - 16 december 2006 22:35
när börjar det bildas en biofilm på kalkstenarna?
#4 - 17 december 2006 00:23
det svenska vattnet är som regel ganska basisgt. alltså högt ph, så tillsätter du kalkstenar kommer vattnet bli både basisgt och innehålla mycket kalk, alltså hårt vatten.

tillsätter du bikarbonat kommer hårdheten att höjas ytterliggare till max 8,3-8,4.

själv tillsätter jag alltid bikarbonat vid vattenbyte så att hårdheten stiger eftersom hårdheten är bäldigt låg här i kra´nvattnet.,
#5 - 19 december 2006 17:57
när börjar det bildas en biofilm på kalkstenarna?

nån som kan svara på denna fråga?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 december 2006 18:01
nån som kan svara på denna fråga?

Det finns nog inget svar eftersom det beror på så många faktorer som t.ex. hur mycket det matas i akvariet, hur mycket alger det blir etc. etc.
#7 - 20 december 2006 15:33
okok..! kan man se på stenarna på nåt sett att dom blivit täckta av biofilm?
förresten, vad ÄR biofilm för något?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 december 2006 15:49
okok..! kan man se på stenarna på nåt sett att dom blivit täckta av biofilm?

förresten, vad ÄR biofilm för något?

Det handlar väl mest om en "slemmatta".
Rent allmänt skulle jag vilja påstå att några enstka kalkstenar i ett akvarium varken gör till eller från egentligen.
Vill man ha nytta av kalken så skall man antingen köra med sand/grus som innehåller kalk eller så ha kalkmjöl i någon liten nätpåse i akvariet (där vattnet cirkulerar)
#9 - 20 december 2006 21:11
ursäkta alla mina frågor, kommer på nya hela tiden!
finns det något man kan göra för att hindra/ta bort biofilmen? blir kalk kross under sanden "angripet"?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 december 2006 22:00
Man kan väl dra ut på det genom att inte övermata, ha få fiskar i akvariet, mycket växter, bra biologiskt filter, sköta vattenbytena noggrant.

Men nästan oavsett - några få kalkstenar gör inte mycket vare sig till eller från

Annons