Svenska saltvattensfiskar är inte lättare än tropiska saltvattensfiskar tvärt om.
Medhåll. Svenska fiskar behöver exakt samma teknisk utrustning och har lika höga krav på vattnet som tropisk fisk - det går inte att komma undan med billigare teknologi genom att använda svenska djur. <b>Dessutom</b> tål de flesta inte höga temperaturer.
Dock är de inte fullt så temperaturkänsliga som man ofta läser i böcker, även djupvattens-djur klarar sig bara man alltid kan hålla temperaturen under cirka 23 grader. Jag har haft kallvattens-saltvatten som gick i flera år med koraller, kräftdjur och havsanemoner, och enda kylningen var en fläkt som blåste över ytan, fast jag kan inte rekommendera det - förr eller senare blir det för varmt.
Skulle jag sätta upp ett nytt kallvattens-saltvatten, skulle jag definitivt satsa på en bra termostatstyrd kylare (det finns från cirka 5000:- om man handlar i Tyskland), samt isolera akvariet ordentligt.
Sötvattensfisk är precis som Tropfrog säger mycket tåligare. 40 grader tål de inte, men normala akvarietemperaturer är inga problem (med undantag för vissa laxfiskar).