Kallvattensakvarier!

#1 - 16 december 2003 23:48
Undrar vart man köper vattenkylare, hur den används och hur dyra de är?
Vet någon nånting om kallvattensakvarier?
Skulle vara intressant att starta ett svenskt bräckvattenakvarie.
#2 - 17 december 2003 10:22
Kallt vatten är väldigt sällan nödvändigt för svenska fiskar efterssom dom är väldigt anpassningsbara. Jag menar: dom dör ju inte när temperaturen stiger kraftigt under sommaren. Om du vill köpa kylare så finns dom för 8000 kr och uppåt. Men räkna med imma på rutan om du skall efterlikna havet/kusten.
MVH
magnus
#3 - 17 december 2003 10:38
Om du råkar ha en inglasad balkong kan du ju ha det där.
#4 - 17 december 2003 11:53
Jag har mörtar och elritsor sedan 1½ år tillbaka, utan någon kylning, och de mår prima :)
#5 - 13 januari 2004 15:50
Himla läckert med ett akvarium med svenska fiskar och vattendjur! Något särskilt man borde tänka på då? Om man struntar i kylning? Typ växter,belysning,filtrering, fiskantal osv.

MVH
/Jens
#6 - 13 januari 2004 16:12
Jag tror dock att man måste ha en vattenkylare, iaf några månader om året...
Själv ska jag fiska upp några små spigg i sommar och testa ha dem i akvarium :)
Dyka ner och plocka upp växter och bottenmaterial..
Huvva vilket jobb. Men kul! :)
En simpa måste jag ha!
Fast dom vill ha ungefär 5-6 grader i vattnet =/
#7 - 13 januari 2004 16:14
Hmm har oxå tänkt o fixa kallvatten men vet inget om det :(
vorre ju grymt o ha ett akvarie me abborrar eller nått :)
Finns de ingen svensk sida me info om kallvattensakvarier?
#8 - 13 januari 2004 17:08
Abborar är dock inte så kyl-krävande som många havsfiskar.
Fast det finns ju abborrar i havet också...

Vad jag vet så finns det ingen... =(
#9 - 13 januari 2004 17:09
hmm okej synd =/ måste vell va ganska svårt med vattnet o allt oxå..
man vill juh inte dra igång nåt som skadar dom små liven
#10 - 13 januari 2004 17:16
Nä, det är det sista man vill
#11 - 13 januari 2004 23:44
Det finns ett kylaggregat på aquaristikshop för 279 euro.
Men det räcker bara till ett 150liters akvarie.
Och då kan man bara räkna med att sänka tempen 5 grader.
#12 - 14 januari 2004 00:20
måste man sedan hämta vatten från havet hela tiden lr kan man ha vanligt kranvatten ?
#13 - 14 januari 2004 00:20
förresten, finns det några fina "vilda" havsfiskar som har lite färg på sig eller någonting häftigt som gör dem speciella ?
#14 - 14 januari 2004 08:15
Nu tycker jag att diskussionen spåprar ur.
Slan undrar om man kan ta kranvatten eller havsvatten. Om du vill ha fiskar som kommer från havet så måste du ha antingen havsvatten eller kranvatten med syntetsalt i. Men jag trodde vi diskuterade aborrar och andra sötvattensfiskar. Svenska saltvattensfiskar är inte lättare än tropiska saltvattensfiskar tvärt om. Dom är dessutom oftast större och skitar ner mer. Om du är seriöst interesserad av svenska saltvattensfiskar så råder jag dig att läsa på MYCKET innan du försöker.
Om vi pratar Svenska insjöfiskar såsom aborre, gös, mört,gädda, ål braxen osv
Så kräver dessa ingen kylning och det går bra med vanligt kranvatten. Dessa fiskarna är extremt anpassningsbara. Jag har själv provat: ål, gädda, aborre, mört och ruda.
Samma aborrar hade jag i 2 år, enda problemet är att dom kan vara minst lika teritoriella som centralamerikanska ciklider. Det blir alltid en som växer fortare och mobbar dom andra. Jag tog alltid ut mobbaren och ersatte den med en mindre varje gång det hände. Dock så fanns det 2 individer som var med mig hela tiden under 2 år.
Aborrar finns i naturen från ph 5-ph 8,5 dom trivs i 0-40 grader varmt vatten. Mycket lätta att hålla som akvariefiskar.
MVH
Magnus
#15 - 14 januari 2004 09:55
Svenska saltvattensfiskar är inte lättare än tropiska saltvattensfiskar tvärt om.

Medhåll. Svenska fiskar behöver exakt samma teknisk utrustning och har lika höga krav på vattnet som tropisk fisk - det går inte att komma undan med billigare teknologi genom att använda svenska djur. <b>Dessutom</b> tål de flesta inte höga temperaturer.

Dock är de inte fullt så temperaturkänsliga som man ofta läser i böcker, även djupvattens-djur klarar sig bara man alltid kan hålla temperaturen under cirka 23 grader. Jag har haft kallvattens-saltvatten som gick i flera år med koraller, kräftdjur och havsanemoner, och enda kylningen var en fläkt som blåste över ytan, fast jag kan inte rekommendera det - förr eller senare blir det för varmt.
Skulle jag sätta upp ett nytt kallvattens-saltvatten, skulle jag definitivt satsa på en bra termostatstyrd kylare (det finns från cirka 5000:- om man handlar i Tyskland), samt isolera akvariet ordentligt.

Sötvattensfisk är precis som Tropfrog säger mycket tåligare. 40 grader tål de inte, men normala akvarietemperaturer är inga problem (med undantag för vissa laxfiskar).
#16 - 14 januari 2004 10:01
"tropfrog" måste fråga dig vart du hittade rudan, vill gärna ha en sådan i mitt guldfisks akvarie ;)
glad för info om rudan...
#17 - 29 januari 2004 10:26
Härligt mycket info Tropfrog!
Nu är jag taggad som tusan... Har länge funderat på ett kallvattensakvarium. Ska se om jag kan få tag i ett lite större kar och sen försöka jaga lite inhemska fiskar i sommar. Det känns som om det vore hur kul som helst! Lite vanliga kräftor i och kanske en och annan simpa. Har haft en sådan i akvarium förut och den levde ett bra tag. Snäckor och andra saker är ju inte så svåra att fåt ag på heller. Synd att det inte fanns någon svensk sida dock. Hittade faktiskt en liten hobbysida av en kille som har ett kallvattenskar: http://www.algonet.se/~gberg/akvarium.htm

Några bra tips om hur man fångar fiskar själv ute i naturen? OCh vilka man kan få tag i? Hade aborre en gång, de tog jag upp med metspö, småaborren hugger ju ganska bra den oxå. Men är det håven som gäller annars? Eller kanske en sänkhåv? Välkomnar alla tips!

MVH
/Jens
#18 - 29 januari 2004 12:10
I sportfiskeaffärer finns det ofta små mjärdar som används för att fånga betesfisk och dylikt. Tror att en sådan skulle funka. Annars finns det också små nät anpassade för småfisk att å tag på. Sänkhåv som du nämner funkar utmärkt men förutsätter att fisken går ganska ytligt.

hur man gör en egen mjärde: http://www.nollsex.se/team/stuga/trix.html (läs epilogen!)

MVH Kalle
#19 - 29 januari 2004 13:36
En mjärde för mindre fisk lät ju som en kanonide! Undrar om det krävs fiskekort om man enbart är ute efter små fiskar... Hur som helst skall jag fixa en sådan till våren det är ett som är säkert! Brukade använda sänkhåv i en å förut och det funkade rätt ok men åfisk är ju ganska snabb av sig så det var inte helt lätt. Tack för utmärkt info!

MVH
/Jens
#20 - 29 januari 2004 14:10
Kanske skulle man bygga sin egen "mörtstuga". Lät ju som om man kunde fånga det mesta man är sugen på till ett inhemskt akvarium!

MVH
/Jens
#21 - 30 januari 2004 18:18
Köp en sänkhåv och åk ner i en småbåtshamn..
släpp ner håven till botten och vänta någon minut. Mäska därefter med havegryn, deg eller ströbröd som får sjunka mot botten.
Vänta lite och drag snabbt upp håven och ni har fångat både mört, löja, abborre, brax, id och allt vad man kan tänka sig. Gör några försök så får man gott om fisk.[:)]
Går även bra att fånga foderfisk på detta sätt, kan behövas till tex abborrar och gädda.
Lycka till !
#22 - 24 mars 2008 15:26
Hej har haft ett akvarium med öring och regnbåge tröttnade efter ett tag då dom inte är aktiva i rumstemperatur.
#23 - 25 mars 2008 08:26
Blir för varmt åt dom
#24 - 25 mars 2008 13:06
Ja, lax, öring och röding är mer temperaturkänsliga, och framförallt känsliga mot låg syrehalt. Deras optimala temperaturområde (för vuxna fiskar) är mellan 15 och 20 grader, och de börjar dö värmedöden redan vid 25 grader.

De är dessutom mycket revirhävdande, och tvärtemot vad man kanske skulle tro är de inte heller särskilt aktiva, oberoende av temperatur, utan tillbringar nästan all sin tid med att stå still i ett skyddat läge och vänta på att ett byte skall simma förbi.

Kort sagt inte särskilt roliga eller lämpliga akvariefiskar.
#25 - 25 mars 2008 15:19
Nja ja tror det kan vara en rolig akvariefisk ändå. Pappa äger en fiskodling där dom innan han börgade jobba där hade ett fint akvarium men öring.
Det man bör tänka på om man vill ha sån fisk är:
*Inte temperaturer över 20 grader.
*Bra cirkulation på vattnet.
*Bra syresättning.
*Och ganska stort akvarium.

Ps: Är det någon som har varit på långhults fiskodling när det var turist visning så skicka gärna ett mail å berätta/ Knaggen
#26 - 25 mars 2008 15:35
Tycker det är värt att nämna att man ska tänka sig för om man skulle vilja släpa ut sina djur igen. Enda gången man kan släppa till baka fisken är om man fångat alla djur i samma vatten, annars finns det risk för sjukdomsspridning.

Man ska heller inte släppa fisken i dammar där det inte finns någon fisk, då dina fiskar kommer gå hårt åt groddjuren som lägger sina ägg i vattnet.
#27 - 25 mars 2008 17:12
addo: bara att hålla med.

Tempen är lite bättre för tex öring runt 15gr istf över 20gr. Riktigt stort akvarium med bra cirkulation så trivs dom välan hyfsat men simmar ju inte omkring och showar direkt. Flera kan bli jobbigt pga hårda mot varandra som sagt. Även andra arter kan få jobbigt.

Annons