Kallvattensfiskar

#1 - 25 januari 2005 19:37
Jag har förstått att det finns ganska många här på forumet som har kallvattensfiskar. Kunde det inte vara trevligt om alla som har guldfisk eller annan kallvattenfisk kunde skriva någon rad och presentera sin fisk...

Jag har tre guldfiskar, varav två shubunkin, och ett yngel.

De är i utedammen på somrarna.

Haggan
#2 - 25 januari 2005 20:15
Goddagens Haggan (?) !

Eller kanske snarare godkväll.

Själv har jag två akvarier, bägge med guldfiskar naturligtvis. Det större är på 350L av okänt fabrikat samt ett litet 96L kar tillverkat av MP. I mitt större kar i lägenheten har jag en gigantisk red cap oranda, smått enorm faktiskt, som en jättestor, förvuxen köttbulle :) En underbart livlig och sällskaplig fisk som verkar trivas med tre, något mindre, konventionella guldfiskar som sällskap.

På min arbetsplats står 96L-karet med två alldeles nyinförskaffade och väldigt små slöjstjärtar, uppskattningsvis ungefär sex centimeter långa. Eftersom jag inte har någon egentlig egen plats, typ ett kontorsrum eller liknande, står karet i ett sällskapsrum där fiskarna tidigare ständigt övermatades av välmenande men ganska okunniga officerskollegor. Numera är förvaringsplatsen för fodret en väl bevarad hemlighet :)

Peace.

/Gud bevare Tsaren
#3 - 25 januari 2005 21:19
Jag har just flyttat över min ena Slöjstjärt från ett 45 liters till ett
170 liters!
#4 - 25 januari 2005 22:30
Jag har 5 Koi på 50-60 cm en Guldfisk på 43 cm, de är i en innedamm på 3000 liter med 100 liter filter med en cirkulation på ca 15 000 l tim.
Det är 50 % för lite vatten för att vara optimal, för att kompensera vattenmängden gör jag vatten byten ca var 3 dag.
9 st 1-åriga Koi ca 20cm och 2 st 2-åringar ca 35 cm, 1500 liter vatten 100 liter filter cirkulation ca 6000 l tim.

Akvarium 200 och 250 liter som yngelakvarium med ca 25 st butterflykoi 7-10 cm ca 40 liter innerfilter i varje, cirkulation ca 2800 liter tim.

Som ni ser inga tråkiga akvariefiskar, det är nog att sköta de fiskar jag har när utrymmet inte tillåter större innedammar, men inför nästa vinter blir det större.

Jag har tidigare odlat Sarasa Comet, Schubunkin och en korsning mellan Slöjstjärt och Sarasa Comet.
#5 - 26 januari 2005 10:12
Ja, vad kul! Men fler finns det väl! Figo, hur många slöjstjärtar har du?
#6 - 26 januari 2005 12:04
har två övervintrand guldfiskar på en 15 cm som ska ut i dammen till sommaren och två slöjstjärtar på 7 och 5 cm.
#7 - 26 januari 2005 15:22
[QUOTE=haggan]Ja, vad kul! Men fler finns det väl! Figo, hur många slöjstjärtar har du?[/QUOTE]

Just nu har jag bara en för den andra har gått bort...Tyvärr.
Vi får se om det blir en till,jag vet att man ska ha minst 2 stycken
men han verkar glad ändå,så vi får se!
Akvariet är inrett med två stora lavastenar,en liten hålsten,doppvärmare
och ett Eheim innerfilter(2048)och rådasand,den näst finkornigaste rådasanden.
#8 - 26 januari 2005 17:11
Slöjstjärten/Guldfisken vill ha slipade sten på botten den brukar heta Engelsk sjösten lite beroende på fabrikat.
Den vill hålla på att plocka och suga på stenarna.
Lavasten riskerar att skada fenorna.

Lite om korsningar, när jag låtit Teleskopslöjstjärt leka med Guldfisk så blir de flesta Guldfisk eller Slöjstjärt men några blir orang Guldfiskar med teleskopögan.

Vid lek mellan en Slöjstjärt (röd och vit Oranda. http://store1.yimg.com/I/fish2u_1724_32240273)och Sarasa Comet blir några röda Guldfiskar med enkel vit stjärtfena som är väldigt lång, längre än fiskens kropp och stora vita övriga fenor.

Sarasa Comet är röd och vit med långa vita fenor.
http://www.koelle-zoo.de/aqua/jpg/p-kalt2.jpg
butterfly koi
http://www.koisale.com/webcomponents121903/cutoutgroupsmallbuttwebversion.jpg

Ja, det var lite onödigt vetande om dammfiskar.
#9 - 26 januari 2005 20:02
Ja, jag har engelsk sjösten på botten och växter med hårda blad (och plastväxter). Cabomban och vattenpesten blev nattamat för guldfiskarna.
#10 - 26 januari 2005 20:20
Jag vet inte vad jag har i min lilla damm på en kubik därute - fick med mej lite yngel från en foderfångst som överlevde och växte till sej. De var nog cirka 5 cm när jag såg dom sist. Får fånga någon tidigt i vår och kolla upp vad det är - om de överlever vill säja.

Förra vintern (jullovet 2003-04) åkte vi till Filippinerna och kom hem till en bottenfrusen balja på veranda somhade innehållit tre vackra guldisar men vem hade förväntat sej minus 18 i denna delen av Huskvarna dom veckorna? Jämför denna "vinter" då jag fångade levande foder senast 21 januari.
#11 - 26 januari 2005 20:48
Till sommaren skall jag nog prova fläckiga pansarmalar utomhus. De var nämligen helt opåverkade när jag fick kallvattensakvarium under stormen. De simmade runt i 11-gradigt vatten och letade mat som om inget hade hänt.
#12 - 27 januari 2005 07:57
hmm.. den enda kallvattensfisk jag haft är småspigg.. det är en helt underbar liten fisk.. jag älskar den.. ska skaffa ett par nya när jag får igång ett passande akvarium.
#13 - 27 januari 2005 12:34
De "lärde" börjar tycka att det är tveksamt om Koi ska räknas till kallvattenfiskar då det har börjat anses att de ha över minst 12 grader i vattnet.
#14 - 27 januari 2005 13:54
[QUOTE=Kramfors]Lite om korsningar, när jag låtit Teleskopslöjstjärt leka med Guldfisk så blir de flesta Guldfisk eller Slöjstjärt men några blir orang Guldfiskar med teleskopögan.[/QUOTE]

Hur blir det om teleskopen är svart?
#15 - 27 januari 2005 15:10
Hej Haggan,

härligt initiativ det här!

Jag har ett Juwel Vision 180 L med 6 st slöjstjärtar i.
2 svarta teleskop-"nånting" på 8 cm, exkl slöja då (eller hur man nu skriver),
2 helt guldiga (vet inte vad de heter) på 2 cm,
2 st vita och röda på 8 cm.

1 av de vit-röda är sprillans ny för mej, förlorade en rom-stinn hona för
några dagar sen, snyft. Hon försökte förtvivlat att gömma sig i pumphuset och under roten för att lägga sin rom, men det blev hennes fall. Hon fastnade under roten uppochner under natten så jag hann inte rädda henne. Det var första gången på 10 år som jag kunde fått yngel. Har tidigare haft de 4 stora i en GLASKUPA...! Gud förbarme eller nåt.

Har Engelsk sjösten, en stor rot och lavastenar. Växter får jag köpa titt som tätt lite olika för dom käkar de små liven. :-) Fyller ut med 2 st plastväxter.

Ha´de´!
Keyshen
#16 - 27 januari 2005 17:38
Ingen blev svart men det kan vara en tillfällighet.
#17 - 28 januari 2005 11:48
Kom igen nu alla guldfiskägare, var är ni? Berätta om era trevliga och personliga fiskar.
Har just förklarat för mina att det inte är matdags igen.
#18 - 29 januari 2005 09:45
Hej!

Jag har tre kar ett hundra ett 250 och 350 . Det lilla har jag de minsta ynglen från sommaren i. 2cm.. I det andra har jag tjugo större yngel i och det största har jag 6 guldisar på 15- 25 cm en Sarassa en Vanlig guldfisk en red cap slöjstjärt en blå slöstjärt och en röd! Ynglen i de små karen är ungar efter Sarassa och red cap med inslag av shubunkin! De lever i damm på sommaren!
#19 - 30 januari 2005 21:30
Några fler måste det väl finnas som har slöjstjärtar, vanliga guldfiskar, koi eller nån annorlunda kallvattenfisk!? Skriv och berätta hur det går!
#20 - 30 januari 2005 22:35
Men visst har jag slöjstjärt!! Har tre stycken i ett ett 112 literskar. Engelsk sjösten i olika storlekar i botten som de putter runt i sin jakt på föda. Ingen doppvärmare men ändå 25 grader varmt. Byter vatten var tredje dag ungefär.

Mina har egna namn; Gullan, en guldfärgad komet (=brun), Fiffi, en vit hane och pippi, en röd ryunkin. Innan Fiffi och Pippi fick sina vita prickar på gälarna trodde jag de var tjejer men där gick man bet!Allihop är väl en sådär 5 cm stora... Var väl ca 2-3 cm när de kom... för över nåt år sen... Hade Bosse, en vanlig röd slöjstjärt, innan som blev ca 8 cm innan han dog av svarta fläcken i våras. Har ärvt en kompis slöjisar som bott i glasskål, en svart teleskop och en calico-ryunkin men jag tror inte de klarade av miljöbytet från en stormig glasskål till ett större akvarium med lugn och ro.

Tycker mina slöjisar är det vackraste som finns. Mycket underhållande och rolig fisk att titta på! Mina har en central plats, i köket där jag tillbringar mest tid!!

Jättebra tråd Haggan!
#21 - 31 januari 2005 10:01
Jag har 6 koi som bor i dammen när det är tillräckligt varmt, och en stor balja (250 L) vintertid. Fast nästa vinter får de nog inte plats i den, så jag får uppfinna något större.
Hade planerat att lämna de 4 guldfiskarna att övervintra i dammen, för att se om det skulle fungera. Tyvärr verkar det som att fåglar ätit upp dem innan det ens hann bli vinter, då vi inte såg till dem den sista tiden.
Kanske några av ynglen (guldfisk) klarade sig undan måsar, kråkor och skator. För yngel blev det. Några tog jag in och sålde på jobbet (Brynäs Zoo i Valbo) under vintern, men gissar att jag inte lyckades fånga in alla.
Foton av tillverkning och färdig damm: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=268423
#22 - 31 januari 2005 23:06
Hej :-)
Framförallt Kramfors som är en av dom seriösa i detta forum(ingen nämd ingen glömd)
Har tre slöjstjärtar i ett 200 liter akvarium med 1000L/h filter:-)
För tillfället syrepump 160L/h.
Kanske inte nödvändigt men fiskarna trivs.
Två broadtail moor och en Man-yu .
MVH Marta
PS www.akvarieguiden.nu :-)
#23 - 1 februari 2005 21:23
Hej igen. Jag ser på frågorna i forumet att det finns fler som har guldfiskar och slöjstjärtar! Skriv en rad och presentera era fiskar!
#24 - 3 februari 2005 01:45
Jag har två slöjstjärtar, en "vanlig" och en moor. Den vanliga heter Keiko och den svarta heter Vincent. Om allt går bra så har de ett stort 100 l. akvarium att simma i om 2 månader :)
#25 - 11 februari 2005 16:10
Nej, nu är det väl dags att alla ni som inte har skrivit än att plita ner en rad eller två! Ni som skrivit frågor om era guldfiskar, ta och presentera dem nu! Vi måste göra lite reklam för våra fina firrar!
#26 - 28 februari 2005 16:57
Hej !!!

Hej; här jag är en glad och ambitiös nybörjare som slukar allat. Skaffade ett 112 liters akvarium med välvd framruta med en ombyggd aquael typ 2 pump för ca en månad sedan, inrett med en akvadukt och blandade växter jättefint. Men det har varit problem akvarium för mej, för jag gjorde nybörjar felet och shoppade loss på hejdlöst med fisk.
Jag har:

[list]
[*]en svart telescop panda,
[*]en lejonhuvud,
[*]en guld guld nästan albino ( vet inte vad den heter)
[*]en red cap,
[*]två vanliga slöjstjärtar
[*]en lite svart telescop
[*]och till sist en spräcklig orange/svart.
[/list]Ja, jag vet det är för många men jag har tagit mitt ansvar och har nu startat ett 540 liters i källaren som dom ska få flytta ner till. Till den har jag en filtermatta 60*60*10 grovfiltermatta och 2 st aquaclear 402 ca 2000l/tim som pumpar och har engelssjösten av blandad storlek. Ni som har erfarenhet, tror ni att den reningen är tillräcklig?

MVH Michael
#27 - 1 mars 2005 16:08
Fint det, mojn !

Peace.

/Gud bevare Tsaren
#28 - 8 mars 2005 10:00
Fler!!

Jag tror att det finns några till som inte har berättat om sina fiskar!!
#29 - 11 mars 2005 17:28
Jag har tre vanliga guldfiskar i en 150 liters plastbalja inne, egentligen tänkt att användas till en fontän utomhus. Två spotlights med växtljus och en liten vattenpump (inget filter eller värmare alltså). Problemet har varit att skaffa vattenväxter som gärna växer upp ur baljan men ändå klarar en temperatur på ca 17-18 så här års. Nackdelen med en balja är att man inte får se sina fiskar annat än uppifrån, men fördelen är att det blir som en inomhusdamm med plaskande minifontän där det är lätt att sticka ner handen och "umgås". Mina katter betraktar det hela som en avancerad kattvattenskål med underhållning - operation "fånga guldfisk" har dock hitintills inte rönt någon större framgång ...
#30 - 12 mars 2005 17:39
Hej CissiB:-)
Har också ett öppet akvarium och funderar på att skaffa katt(har haft tidigare) men vet inte om katten låter fiskarna vara.
Har öppet helglasakvarium och med vetskapen om katters förmåga att balansera kan jag se slöjstjärtarna "flyga all världens väg".
MVH Marta
#31 - 12 mars 2005 18:57
Marta,
katter och öppet akvarium är nog inte så farligt. Det verkar som om fiskarna har rätt bra koll på vad som rör sig ovanför dammen. Viktigt är förstås att akvariet står stadigt så att katterna inte kan välta det när de hoppar upp - för kliva upp och undersöka är helt självklart att de kommer att göra ... Så vitt jag kan se så har mina guldfiskar full koll på läget, dvs de kommer gärna fram till mig när jag när närmar mig baljan samtidigt som de är himla snabba att flytta sig från närgångna kattassar när det gäller. Och katten Lilleman får ofta slå tassen i vattnet i ren frustration för någon fisk till middag det blir det inte! Nu har jag som sagt vanliga gudlfiskar, så jag vet inte om det ev. skulle kunna vara problem för en slöjstjärt att hinna undan lika snabbt. Men det tror jag inte. Jag har haft min balja sen sept 2004 och det har gått bra. Katterna är där och dricker vatten, kliver runt på kanten - vevar ner med tassen ibland - men som sagt - utan framgång!
#32 - 12 mars 2005 19:09
Hej CissiB:-)
Tack för svar.
Jag skulle möjligen skulle kunna försöka men vill inte ha något val mellan katt och fisk om det inte skulle fungera.
Skulle aldrig kunna välja!:-)
MVH Marta
#33 - 12 mars 2005 19:19
Har täckskivor till akvariet som jag helst inte skulle vilja använda.Slöjstjärtar kan hoppa högt speciellt när det är matdags:-)
MVH Marta
#34 - 5 maj 2005 20:05
Kalla fiskar!

Har det dykt upp några nya guldfiskägare? Presentera er gärna!
#35 - 13 juli 2005 20:36
Hej hej!!
Jag har 4 små slöjstjärtar i ett 45-liters akvarium just nu (stackarna, men de verkar ändå må riktigt bra), men jag bara längtar efter att kunna köpa ett större! Hade tänkt mig ett 240 liters Juwel Rio.
De första två fiskarna fick jag av min pojkvän i julklapp oh han döpte dem till Figge å Elina (efter oss) och de andra två heter Pucko och Turbo. Älskar dem! De är riktiga personligheter allihop och så himla "tama" om man jämför med många andra fiskar. Är så himla glad att Figge var så påhittig och köpte fiskar till mig i julklapp! han har verkligen väckt intresset för akvariehobbyn till liv!
Längtar som f-n tills jag kan köpa ett större kar! :D
#36 - 13 juli 2005 21:40
jag har tänkt skaffa åtminstone 1st slöjstjärt i mitt akvarium på 112L sen ett par småfiskisar ;) kan bara inte motstå att sitta på kvällen o njuta av den fina fiskisken som mumsar omkring :D
#37 - 15 juli 2005 12:03
Ska väl presentera mina nyförvärv! Två av mina guldfiskar dog vid utflyttningen till dammen, så jag införskaffade två nya små röda guldfiskar med bara lite vitt på stjärtfenorna. Den ena, som jag kallar Angus, har en stjärfena av modell komet.
De blev snabbt vänskapliga och har numera sällskap av de två shubunkin, mor och barn.
#38 - 3 augusti 2005 18:45
Hej svejs

I juni skaffade jag fyra guldisar och satte ut dem i min lilla damm. Efter några veckor dog en av dem. De tre som är kvar verkar må bra och har ynglat av sig. Sett några små som simmar omkring så det vore kul om några klarar sig. Sen i höst tänker jag ta in dem så de får vara i vanligt akvarium under vintern. Hoppas att de tål den förändringen också så de överlever.
Några bilder vid matdags.

http://www.odla.nu/album/data/astrid/full_1845_p32888.jpg

Här syns alla tre fiskar. Den ljusare bakom har spröt vid munnen så jag undrar vad det är för sorts guldfisk eftersom den ser anorlunda ut?

http://www.odla.nu/album/data/astrid/1845_p32887.jpg

Här syns de två "vanliga" guldfiskarna.

Hälsningar
Astrid
#39 - 3 augusti 2005 19:54
Den ena "Guldfisken" är en Koi.
Har de andra långa fenor är det en Comet Guldfisk.
En vanlig Guldfisk är orange.
#40 - 3 augusti 2005 20:10
[QUOTE=Kramfors]Den ena "Guldfisken" är en Koi.
Har de andra långa fenor är det en Comet Guldfisk.
En vanlig Guldfisk är orange.[/QUOTE]

Jaha, då fick jag fel sort på akvarieaffären! ;)
Då blev det en "billig" koi jag fick. Det var ju stor skillnad på priset. :)

Tack för den upplysningen, det kan vara bra att veta vad man har.:D
#41 - 6 maj 2008 07:51
Jag får ett 540 kar i helgen, ska ha 2 axolotlar i det, men fasen, vad kan man ha för fisk? funderar på att skaffa kanske två teleskopögon, dom är väll inte så agressiva, annars kanske någon lionhead, för dom är också skitfula :) kan pansar malar gå i 20 gradigt vatten?
#42 - 6 maj 2008 15:18
Kan inte lova för mycket men det finns en stor risk för att guldfiskarna kanske biter lite på din axelot ^^ .
#43 - 7 maj 2008 08:37
De sidor jag läst rekommenderar att man inte har fisk tillsammans med axolotlar, alls, visserligen brukar samma sidor prata om betydligt mindre akvarier, men jag tror det är svårt att hitta en säker fiskart. Teleskopslöjstjärtar kanske är bland de med störst chans att vara ofarliga, iaf i förhållande till sin storlek, men jag tror iaf att det finns en risk att axolotlarna iaf blir skygga och tillbakadragna om slöjstjärtarna provar att äta på deras gälar då och då. En del pansarmalsarter trivs mycket bra i rätt kallt vatten, men stackars både axolotl och pansarmal den dagen axoloteln försöker äta upp dom.
#44 - 7 maj 2008 10:52
tjenare ja har funderat ¨på att skaffa slöjkärtar. men ja undra hur man ser skilnad på kön och hur länge dom e på smällen ???
#46 - 7 maj 2008 23:27
hehe
#47 - 8 maj 2008 16:07
jo, men hmm. fasen, det suger ju... mina axolotlar e ju så små fortfarande, har man en halvstor pansarmal så lär den ju aldrig gå in i keften på axolotlen. :D vad för arter pansarmalar klarar 20 c?
#48 - 8 maj 2008 16:26
Det finns ett gäng, men bäst är nog Corydoras paleatus.

Men risken är som sagt stor att din axolotl så småningom dör med en paleatus med utspärrade taggar i svalget.
#49 - 12 maj 2008 08:48
hmm. jo det är ju sant. :/ orka att dom ska vara farliga för små axisarna ... :P aja, har hämtat mitt nya 540 kar nu i allafall. ska ta tag i att bygga i ordning en bakgrund till det sen osv. Får helt enkelt se hur jag gör.
#50 - 25 maj 2008 11:32
Jag har ett 375liters med omkring 15 slöjstjärtar i, 3 stora [men inte fullvuxna på långa vägar] som jag haft längst vid namnen Diana vit/orange, Doebbels svart teleskop [enögd] och Lillen som är en redcap med teleskopögon. De övriga 12 är vanliga orange utan teleskopögon och jag fick alla som yngel i julklapp av pojkvännen men dom växer på bra.

Tycker väldigt mycket om dem, de är så personliga allesammans och alltid på hugget när man går förbi, då rusar dom till mathörnet och blubbar loss i vattenytan. Diana uppskattar även att leka med mig, han simmar in i min hand om jag håller den vid ytan och då brukar jag lyfta upp honom så att bara buken är i vattnet - eftersom han fortsätter att simma in i handen på mig så antar jag att han inte har någonting emot det! ;) De andra brukar mest stryka sig mot händer och armar när man petar runt och även "pussa" på fingrarna. Väldig orädda och trevliga fiskar minsann.
#51 - 29 maj 2008 11:20
Jaha, räknas damm?
3*2*1m damm med nyförvärv, sambon köpte 3st snygga slöjstjärtar igår och de fick inhysa dammen med 1st guldgurami(hona), 2st spenops molly, 5st laetacara dorsigerus.
Glömde helt bort drakmalen "Bull" 18cm.
Så småningom så kommer det även ett gäng med guldfiskar där också.
#52 - 2 juni 2008 11:15
Trevligt!

Att min gamla tråd vaknat till liv!
Det har hänt mycket på guldfiskfronten hemma hos mej, förlorade några i dammen i vinter.
Så nu har jag min gamle Angus och en shubunkin, sedan sex stycken barn och barnbarn till Angus, i varierande storlekar och utföranden!(blir 8) plus 11 stycken yngel som ska säljas så fort de blir tillräckligt stora.

Annons