Kampfisk 40 l

#1 - 8 april 2010 10:56
Jag funderar på att ha några kampfiskar i ett 40 l akvarium.
Kan det bli för stot akvarium så att de börjar bråka?
Hur många honor ska man ha och hur många hanar?
Går det bra med en ancistrusmal eller är akvariumet för litet för den?
Vilka olika malar passar annars?
Vilka växter passar?
Är det någon särskild sand som de mår bäst med? Vilken?

Mycke frågor och jag hoppas på mycke svar=)

MVH//Wilma
#2 - 8 april 2010 11:11
Du kan bara ha en hane, i varje fall om du skall ha den vanliga kampfisken (Betta splendens).
Större akvarium är alltid bättre än mindre.
Du kan ha en eller flera honor i karet, dock kommer nog hanen att försvara sitt skumbo efter leken även mot honorna. Så ha det tätt planterat så att honan/honorna kan hålla sig undan, eller ha ett litet reservakvarium som du kan föra över dem i. Du behöver dock inga honor alls om du inte vill ha yngel.
40 liter är för litet för ancistrusar, som algätare rekommenderar jag istället någon Otocinclus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329) eller Parotocinclus jumbo. De är dock lite känsliga, så sätt inte i dem förrän akvariet är i full gång.
Växter..tja...det spelar mindre roll. Kampfiskar gillar dock att ha någon flytväxt de kan hänga fast sitt bo i.
Sanden spelar ingen större roll för kampfisken.

I övrigt vill gärna kampisar ha det lite varmare än normalt, så en liten doppvärmare är bra. Sedan är det bra om man inte har allt för hög fart på filtret, så ha gärna ett där man kan ställa in hastigheten på. Kampfiskar är också väldigt personliga, vissa är surgubbar som retar sig på allt och alla, andra är mera lugna och blir inte förbaskade på något utom andra hanar.
#3 - 8 april 2010 11:22
ok tack för snabbt svar!
#4 - 8 april 2010 11:23
är det siamrsisk algätare eller flying fox? jag har 2 st flyingfox i mitt 60l och skulle kunna ta en av de...skulle det funka?
#5 - 8 april 2010 12:00
Flying fox behöver betydligt större akvarium, runt 150 liter. Läs artbeskrivningen om dem. Finns inte så stort urval av fiskar som trivs i så pass små akvarium som 40 liter tyvärr.
#6 - 9 april 2010 07:19
ok men ojj...jag har ju de i mitt 60 l och de älskar ju det...ser det ut som... men finns dedär slammisarna i butikerna? jag har då aldrig sett några sådanna??
#7 - 9 april 2010 08:30
Din flying fox kanske inte är vuxen ännu, då är det inte lika farligt att ha dem i ett mindre akvarium.
Menar du otocinclus? ;) Finns på de flesta akvariebutiker. Fråga annars efter dem.
Annars kan du ha kampfisken tillsammans med några äppelsnäckor som "städpatrull". Det blir nog snyggt :)
#8 - 9 april 2010 08:33
Här har du en lista på fiskar som passar i mindre akvarium
http://zoopet.com/fiskar/fisk_avancerad_sok_resultat.php
#9 - 9 april 2010 08:44
Gå in på artbeskrivning för fiskar under avdelningar på menyn längst upp och sen klickar du på avancerad sökning och anger 0-40 cm i akvarielängd och sen trycker sök. Då får du fram en lista på fiskar som passar i mindre akvarium :)
#10 - 9 april 2010 09:21
öö...ok...Jaha! du menar så:)! tack!
#11 - 9 april 2010 09:26
det var banne mig det bästa tipsen som JAG fått på hela dagen!
(eller var det det? nu MÅSTE jag typ ta ett lån och skaffa mig ett nytt större akvarium IDAG! ;) )

wowilolmoma: jag gjorde sökningen åt dig, bara att klicka och börja välja ;)
http://zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?ANTAL=15&URVAL=+AND+%28URSPRUNG+like+%27%25%27+OR+URSPRUNG2+like+%27%25%27+OR+URSPRUNG3+like+%27%25%27%29+and+MIN_AKVARIUM_LANGD+like+%270-40+cm%27
#12 - 9 april 2010 09:29
ok tack...
#13 - 9 april 2010 09:30
men om vi säger att jag ska ha kampfiskar och inte vill ha yngel....hur många hanar kan jag då ha? kan de bara vara en och en?
#14 - 9 april 2010 09:31
Yollis skrev:
det var banne mig det bästa tipsen som JAG fått på hela dagen!

(eller var det det? nu MÅSTE jag typ ta ett lån och skaffa mig ett nytt större akvarium IDAG! ;) )

wowilolmoma: jag gjorde sökningen åt dig, bara att klicka och börja välja ;)

http://zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?ANTAL=15&URVAL=+AND+%28URSPRUNG+like+%27%25%27+OR+URSPRUNG2+like+%27%25%27+OR+URSPRUNG3+like+%27%25%27%29+and+MIN_AKVARIUM_LANGD+like+%270-40+cm%27

Hahaha hoppas banken inte frågar vad du ska ha lånet till ;)
#15 - 9 april 2010 09:32
hahaha
#16 - 9 april 2010 09:32
men om vi säger att jag ska ha kampfiskar och inte vill ha yngel....hur många hanar kan jag då ha? kan de bara vara en och en?

Bara en, annars tar de kål på varandra.
#17 - 9 april 2010 09:33
Ha bara en hane i akvariet! Flera hannar bråkar med varandra och gå inte att ha tillsammans. Honorna kan också vara bråkiga med varandra och hanen så därför bör man ha ett större akvarium om man ska ha honor och hanar. Ha därför en hane. :)
#18 - 9 april 2010 09:33
Hahaha hoppas banken inte frågar vad du ska ha lånet till ;)

haha det har dom ju inte med att göra egentligen, och en 15 lappar borde ju täcka de hela :p
gaaah :d
#19 - 9 april 2010 09:34
ok men det behöver ingen partner eller så? trivs de ensamma? jag funderar också på att (om det skulle funka) flytta över mina neontetror. skulle det ...passa?
#20 - 9 april 2010 09:35
Här är en länk så du kan läsa om kampfisk http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1
#21 - 9 april 2010 09:36
tack igen... :) :P
#22 - 9 april 2010 09:36
jag har mot alla ods ( ;) ) 6 tigerbarb med mina mollys och guppys - funkar skitbra! testa, annars får du helt enkelt håva upp dem igen ;)
#23 - 9 april 2010 09:36
De behöver inget sällskap. De trivs själva :)
Ja neontetror går bra :)
#24 - 9 april 2010 09:38
så najs =)
#25 - 9 april 2010 09:39
Yollis skrev:
haha det har dom ju inte med att göra egentligen, och en 15 lappar borde ju täcka de hela :p

gaaah :d

haha iofs ;) ska nog också ta ett lån då, det är alldelens för lite med bara 6 akvarium! :d
#26 - 9 april 2010 09:45
haha iofs ;) ska nog också ta ett lån då, det är alldelens för lite med bara 6 akvarium! :d

hahahaaa! ja, jag har ju bara ETT än så länge :mad:
Och har fått ett sjukt bra erbjudande på ett nytt akvarium 720L med ramp, pump och ställning drygt 7000:- bara väntar på att pengarna ska börja växa på mina fruktträd i trädgården ;)

ledsen över att jag blev så OT!
Bilagor:
#27 - 9 april 2010 09:47
Yollis skrev:
hahahaaa! ja, jag har ju bara ETT än så länge :mad:

Och har fått ett sjukt bra erbjudande på ett nytt akvarium 720L med ramp, pump och ställning drygt 7000:- bara väntar på att pengarna ska börja växa på mina fruktträd i trädgården ;)

ledsen över att jag blev så OT!

haha jag hitta ett 720 l för 4000 inkl pump, ramp och värmare. Men det var 10 cm för långt för mitt kök... :mad:

sorry wowilolmoma [:o]
#28 - 9 april 2010 11:42
Ingen fara :) prata på ni!
#29 - 10 april 2010 13:16
men...kom och tänka på nu...jag har läst att kampfiskar inte gillar vatten med mycke rörelse, stämmer det?
Kan man då rikta pumpen in i ett hörn?
#30 - 10 april 2010 13:35
men...kom och tänka på nu...jag har läst att kampfiskar inte gillar vatten med mycke rörelse, stämmer det?

Kan man då rikta pumpen in i ett hörn?

De är inga supersimmare precis men de klararen "normal" ström i karet utan problem. Av egen erfarenhet trivs de enormt om de har någonstans att lägga sig vid ytan så som en rot som sticker upp eller/och gälört och liknande flytväxter.

Ha även ett lugnt område i karet, jag har en rot som täcker av en del av karet som du kan se i länken i min signatur.
#31 - 10 april 2010 14:09
tack för svaret! vad stort akvarium du hade =) jag som bara tänkte ha ett 40 L...
#32 - 10 april 2010 14:15
Det var från början min fars men nu har det å gott som blivit mitt eget! ;)
Kampfiskar kommer gå fint i ditt 40l, det är återigen av egen erfarenhet att ha kampfiskar lite mer ensamma än i ett sällskapskar. Din hane kommer antagligen ta ett revir om du inreder bra där han bestämmer (hans lugna plats då honorna kan vara vresiga) och utanför det får honorna i sin tur vara ifred.
#33 - 10 april 2010 15:31
Men jag är inte helt säker om jag vill ha 1 hane och 2 honor eller bara en hane.
När de börjar leka (om) så måste man väll plocka bort honorna/honan för att hanen blir ... aggresiv?
Bilagor:
#34 - 10 april 2010 15:47
Men jag är inte helt säker om jag vill ha 1 hane och 2 honor eller bara en hane.

När de börjar leka (om) så måste man väll plocka bort honorna/honan för att hanen blir ... aggresiv?

Mina har inte lekt så jag har ingen erfarenhet utav det. Jag har haft kraftig ytrörelse och dåligt med utväxter tidigare så någon plats för skumbo har det inte funnits. De är inte några fiskar som bara helt plötsligt ynglar av sig på en natt precis. ;)
#35 - 10 april 2010 16:47
Nä...jag tror att jag satsar på en hane som jag ger exta mycke kärlek! <3
#36 - 10 april 2010 17:32
Nä...jag tror att jag satsar på en hane som jag ger exta mycke kärlek! <3

Gör så, då får han behålla sina fina fenor garanterat! ;)
#37 - 11 april 2010 06:27
juste! visst äter de flingfoder ? jag brukar också köpa vita mygglarver som mina andra fiskar gillar ,äter kampfisk sånt?
#38 - 11 april 2010 09:39
juste! visst äter de flingfoder ? jag brukar också köpa vita mygglarver som mina andra fiskar gillar ,äter kampfisk sånt?

Mina har aldrig fått mygglarver (har aldrig kommit ihåg att köpa frysfoder...) så dina får det ännu lyxigare! ;)
#39 - 11 april 2010 09:52
då borde det ju funka :) men jag bara undrar en sak...uttalar man artemia lixom med ett tydligt R ?? eller blir det typ "atemia" eller säger man "aRtemia"...fattar du? eller...håller man ut på E? ojoj...dehär blev lite klurigt...kanske en dum fråga =D
Bilagor:

Annons