[QUOTE=calle95]Filter är ett måste, men absolut inte för strömt! Det är inte omtyckt. Temperaturen bör vara 22-26 grader. /En som älskar kampfiskhanar!![/QUOTE]
Jag måste säge emot lite där... Filter är absolut inte ett måste. Istället får man byta vatten oftare. Mina kampfiskhanar går var och en i ca 20 l kar och uppåt. Jag byter nästan allt vatten 2 ggr/veckan + att jag diskar ur karet på helgen samtidigt med det andra vattenbytet. Jag har inget grus i eftersom det underlättar städningen. Däremot lite flytväxter och gömställen är kanon.
Sen tempen.. den bör ligga mellan 25-27 grader. Om en betta har för låg temp ner mot 20-22 grader kan den bli loj och inte må särskilt bra efter ett tag. Har man varmare vatten märker man direkt att bettan piggnar till. Det är inte helt ovanligt att han sätter i gång att bygga ett skumbo. Ett bra tecken på att bettan trivs och mår bra.
Till Legisten:
En DT bedtyder en Double tail, dvs en Kampfisk med fentypen Double tail. Stjärtfenan är delad i två lika stora delar på ett bra exemplar. Här är en bild på min Halfmoon doubletail.
En hane bör ha minst 15-20 liter vatten, gärna mer. De trivs bäst ensamma och är inte någon stimfisk. Har man en hane i ett större akvarium går det bra med Corydoras malar, Platys, neontetror m.m. Ha helst inga honor ihop med hanen. De ska bara träffas vid parning.
På min zoon kan du se mina Kampfiskar med olika fentyper och färger:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876