Kampfisk i 35L?

#1 - 15 januari 2004 19:27
Hej
jag har en kamfisk hane och 4 honor i ett akvarium på ca 35 L. Alla ser ut att trivas bra i det även om hanens fenor är lite ätna på. Vad tycker ni, är det för litet? Jag hade först 2 honor till honom men honorna slogs och det slutade med att dom nästan inte hade några fenor kvar så då köpte jag två honor till och nu är det frid och fröjd i akvariet.
#2 - 15 januari 2004 20:17
Jag tycker det låter lite litet... för te fiskar.. en klarar sig fint på det... men är det för kortare tid så visst..

Men är vattnet friskt och temperaturen bra så ska jag inte säga annat än: Ok!

Min hane simmar nu för en liten tid frammåt i 20l då jag vill att han ska leka med en av mina honor...
#3 - 15 januari 2004 20:57
Med kampfisk går det faktiskt bra. Om du bara sköter vattenbyten och allmän renhållning. Jag odlade kampfisk i ett 25L i flera år utan pump eller filter. Det såg ut som en sunkig pöl och fiskarna verkade trivas bland mycket växter och allmän "stökighet". Därmed inte sagt att man inte ska sköta vattenkvaliteten. Och var beredd på att du måste flytta honorna när de leker ut. Annars kan det bli lite bråkigt i karet och risk för uthoppningar.

Annons