Kampfisk odlings projekt!

#1 - 13 december 2009 13:40
Nu har jag råkat komma igång med ett nytt odlingsprojekt igen:p

Jag hade så mycket räkor i mitt räkkar så jag skaffade ett par kampfiskar som jag tänkte skulle äta upp lite räkor för mig så att där inte blir överbefolkat[:o]

Och om det vill sig väl så kanske dom skaffar yngel med, villket jag hoppas på, har aldrig testat att odla på kampfiskar och tycker att det kunnde vara kul att prova:d.

Detta karet är det jag brytt mig minst om att fixa och få direkt fint i för jag hade tanken på att lägga ner detta karet när mina räkor var sålda.

Men så länge jag har räkor kvar så kan jag ju ändå ha ett projekt där i:p

[ATTACH]25678[/ATTACH]Här är karet ialla fall 98 liter
[ATTACH]25679[/ATTACH]Här är paret(funderar på att köpa den andra honan som var rosa imorgon om den är kvar)

[ATTACH]25680[/ATTACH]Hanen började på ett skumbo igår och idag har han jobbat lite mer.
#2 - 13 december 2009 16:41
snacka om snabb projekt!! :) *skratt* Tycker du ska ha en till hona :) Du har rätt så mycket plats i ett 89l och som på bilden massa gömställen med :)
Fan vad skoj!!! :D
#3 - 13 december 2009 16:51
Nubi skrev:
snacka om snabb projekt!! :) *skratt* Tycker du ska ha en till hona :) Du har rätt så mycket plats i ett 89l och som på bilden massa gömställen med :)

Fan vad skoj!!! :D

Ja en hona till vill jag ha, hoppas bara att den rosa finns kvar imorgon[:o]

Det är t.o.m 98 liter och javamossan täcker halva karet som dom kan simma in i, ibland ser jag inte ens dom även fast dom lyser upp så mycket:D
#4 - 13 december 2009 17:15
Ja lyser gör de verkligen :)
Jag tror inte det blir några som helst problem med att ha två honor och en hane i det karet :)
#5 - 13 december 2009 17:17
solis skrev:
Ja en hona till vill jag ha, hoppas bara att den rosa finns kvar imorgon[:o]

Det är t.o.m 98 liter och javamossan täcker halva karet som dom kan simma in i, ibland ser jag inte ens dom även fast dom lyser upp så mycket:D

Hej!Pulade lite med kampfiskar för ca 25 år sen tycker du skall ha flera honor , det är stor risk att om honan inte är lekvillig så biter han ihjäl dom så det är bra om han har flera att jaga.Sen när dom lekt tar ju hannen över och det kan vara smart att plocka ur honorna.Ynglen är väldigt små så tänk till va du skall mata dom med.På min tid va det havremust eller infusorier men tekniken har ju gått framåt he he lycka till!!
#6 - 13 december 2009 18:23
vetten skrev:
Hej!Pulade lite med kampfiskar för ca 25 år sen tycker du skall ha flera honor , det är stor risk att om honan inte är lekvillig så biter han ihjäl dom så det är bra om han har flera att jaga.Sen när dom lekt tar ju hannen över och det kan vara smart att plocka ur honorna.Ynglen är väldigt små så tänk till va du skall mata dom med.På min tid va det havremust eller infusorier men tekniken har ju gått framåt he he lycka till!!

Jag har tänkt ha fler honor hoppas där är några rosa så att jag kan ha 3 sammanlagt, annars har jag några honor i 600 literskaret som jag kan flytta över, men blev bara så frälst i denna färg glada honan:)
jag är tacksam för råd med tanke på att det är min första kampfiskodling(eller inte det beror ju på kampfisken) håller på att höja tempen lite nu för jag har inte haft doppvärmare i detta karet innan för att räkorna trivs i lägre temp, läste något om att det måste vara 28 grader vid odling.

Angående mat så har en vännina någon mat till väldigt små yngel så jag skulle få lite av henne (kommer inte ihåg vad det heter)Kanske det funkar med ägg som jag hade till danioynglen, räkorna lär ju bli glada men jag vet inte hur vattenkvaliten blir eftersom det inte är lika lätt att bottensuga ett inrett kar med grus som med ett kar med bara glasbotten[:o].

tack och jag hoppas på en odling annars är det ju bara fruktansvärt vackert att se dessa ståtliga fiskar som lyser upp karet:D
#7 - 14 december 2009 14:28
jag gjorde detta för ett tag sedan det slutade med en död hona och en till du måste ha honorna i andra kar!!!
#8 - 14 december 2009 14:45
Jag tycker att du ska prova dig fram för att se hur många honom som är poppis. Somliga hanar är ju mer "gentlemän" än andra även bland kampfiskarna. Min Jöns var en dröm (allt är relativt) mot sina flickor även under bobygge och lek.
Så man ska inte måla fan på väggen helt enkelt. ^^

De ser verkligen underbara ut bland all den där grönskan, för övrigt. Lycka till!
#9 - 14 december 2009 18:17
Min tjej har lite kampfiskodling nu. Vi körde med 2 honor till han fast i odlingskaret fick han bara vara med en.

Är det meningen att du skall odla i det stora karet? Han kommer nog få problem att simma ner och hämta upp äggen när dom trillar ner. Bäst är ju att ha ett litet kar med 15 cm vatten i och ingen sand.

Glöm inte att skaffa en flaska infusoriedroppar. Och sen kanske en mix med artemia ägg som du kan kläcka. Våra växte så det knakade på det.
#10 - 14 december 2009 19:42
Tack för alla tips och råd, det är meningen att dom ska vara i detta karet på 98 liter, och att han får göra som han vill blir det inget av det så blir jag inte ledsen men blir det något är det en bonus.:d

Artemia nauplier har jag och skulle få något av en vän som är för pyttesmå yngel, när började ni mata dom första gången:confused:.

Denna mannen är inte direkt en gentleman som min förra kampfiskhane var för den var en riktig gentleman och man såg hur försiktig han var med honorna:)(r.i.p saknar den kampisen)

Förövrigt så var jag i djuraffären idag och införskaffade 3 rosa honor till så nu har han 4 att uppvakta, gissa om han började bygga upp sitt skumbo snabbt igen:D.

[ATTACH]25730[/ATTACH]

[ATTACH]25731[/ATTACH]
#11 - 14 december 2009 19:45
Glömde skriva att jag ska se hur det går med att ha kvar honorna efter eventuell lek, här är ju javamossa i halva karet som dom kan simma in i och gömma sig, annars får dom komma till dom andra kampfiskarna i det stora karet istället.
#12 - 14 december 2009 19:45
Inte förtjust i kampfiskar men dessa färger var verkligen snygga!! :D
#13 - 14 december 2009 19:50
Nubi skrev:
Inte förtjust i kampfiskar men dessa färger var verkligen snygga!! :D

Mm tyckte det med, kunnde inte sluta tänka på att hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar, villken suck jag drog när jag såg att dom andra var kvar:ddom tre honorna från idag då.
#14 - 14 december 2009 19:54
solis skrev:
Mm tyckte det med, kunnde inte sluta tänka på att hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar, villken suck jag drog när jag såg att dom andra var kvar:ddom tre honorna från idag då.

Ibland får man ha tur *ler*
#15 - 14 december 2009 23:44
Kul du är i odlarfarten hela tiden, massa roliga trådar att läsa :) De rosa honorna var ju ursöta! Funderat på om det fungerar lättare med kampfiskhonor i ett sällskapskar med andra fiskar, vet du något om det? Alltså jämfört med att ha en hane - känns ju lite som lotteri där om det är kompatibelt eller ej. Tycker kampisar är så fina, en del honor är ju som sagt lika fina som hanarna bara att de har lite mindre fenor... Synd man bara har ett kar ist för flera! Bara en liten dröm...[:o]
#16 - 15 december 2009 02:15
Riktigt läcker färg på honorna måste jag medge, även om jag normalt inte är så förtjust i 'köttfärgade/rosa' fiskar.... de där ser ju nästan lite metallic ut. XD
Och riktigt tjocka och härliga istället för en del av de lite sorgliga exemplar man hittar på affärerna ibland.
Mata dem med lite levandefoder om de inte blir leksugna. ^^ Honorna that is. Hanarna brukar ju inte vara särskilt svårtrugade.

Och kamphonor brukar funka fint i sällskapskar, Mrs Peel.
#17 - 15 december 2009 12:08
Pickles skrev:
Riktigt läcker färg på honorna måste jag medge, även om jag normalt inte är så förtjust i 'köttfärgade/rosa' fiskar.... de där ser ju nästan lite metallic ut. XD

Och riktigt tjocka och härliga istället för en del av de lite sorgliga exemplar man hittar på affärerna ibland.

Mata dem med lite levandefoder om de inte blir leksugna. ^^ Honorna that is. Hanarna brukar ju inte vara särskilt svårtrugade.

Och kamphonor brukar funka fint i sällskapskar, Mrs Peel.

Har aldrig heller haft problem med kampfiskhonorna i andra kar, tar säkert ett eller annat yngel men tycker dom mest håller sig lugna annars.
Där emot kan dom vara lite tjuriga mot varandra ibland.[:o]

Kul att du tycker mina trådar är roliga att läsa mrs peel.:D

Och visst var det häftigt med roda honor, älskar när det är lite annorlunda.

Tack för rådet med maten med.
#18 - 15 december 2009 19:32
honor ska man ta det försiktigt med mycket elaka mot varandra
#19 - 16 december 2009 23:46
Det är roligt följa odling av yngel, det är liksom att ta ett steg längre när man hjälper till att skapa förutsättningar för liv :) jag har inga planer på att odla själv just, för jag har bara plats för ett kar (eller tillstånd av min man snarare :p) men det är ju alltid kul ifall nåt skulle hända i min stora burk ändå. Blir det så blir det :) men jag får nöja mig med att läsa om din och andras yngelframsteg istället, haha :d
#20 - 17 december 2009 07:57
Det som har hänt hittils är att varje dag så bygger hanen upp skumbot igen och man ser att några av honor håller på att runda till sig lite så vem vet hur lång tid det tar innan det blir något:p
#21 - 17 december 2009 08:21
Jag vet faktiskt inte hur det funkar med den där ljusrosa varianten, men mörka honor brukar ju glatt bli randiga när de känner att det är dags för lite rajraj. ; )
#22 - 17 december 2009 08:37
Pickles skrev:
Jag vet faktiskt inte hur det funkar med den där ljusrosa varianten, men mörka honor brukar ju glatt bli randiga när de känner att det är dags för lite rajraj. ; )

Tack det visste jag inte, får kanske studera dom lite och se om man ser några förändringar på dom förutom att magen börjar bli lite större:)
#23 - 17 december 2009 09:01
Det tycker jag! 'Leklinjerna' ska ligga lodrätt om jag inte är ute och simmar. ^^
#24 - 19 december 2009 22:40
Såg ingen större skillnad på honorna vid lek men nu när jag kom hem såg jag detta iallafall [COLOR=magenta]ägg:D[/COLOR][COLOR=black].[/COLOR]
Honorna har varit lite elaka mot varandra för fenorna är spretade på dom flesta av dom, har sett två honor som gruffar mot varandra lite och hanen har blivit av med en bit av sin fena.
Undrar hur många dagar det tar innan äggen kläcks och jag undrar också om några ynglen kan klara sig i min djungel om jag låter alla kampisar vara kvar:confused:.
Får väll fundera på om jag ska flytta dom eller inte[:o]
[ATTACH]25797[/ATTACH]

[ATTACH]25798[/ATTACH]
#25 - 20 december 2009 21:47
Idag såg jag att äggen var borta, hanen har väll inte kunnat sätta tillbaks dom när det var mörkt, men idag så var det nya ägg igen så nu ska jag ha en lampa tänd i rumet så att det är lite lättare för honom:)
#26 - 20 december 2009 22:53
ohj ooohj oohj vilken fart det vart på ditt odlingskar! Jätte kul! Hoppar du får hanen att ha hand om ungarna väl :)
#27 - 21 december 2009 09:35
Intressant! Jag har länge velat testa att odla kampfisk, hanarna är ju så fina! Fota mycket så vi får se utvecklingen på äggen/ynglen:)
#28 - 21 december 2009 10:13
Det var verkligen snabba ryck. Grattis!
Roligt att fiskarna är så entusiastiska. XD
#29 - 21 december 2009 15:51
Ska försöka ta kort men där är en hylla ivägen så det är lite svårt, tänkte testa att inte göra något mer än att mata och se hur många som överlever (om inte alla försvinner)därför har jag också låtigt karet växa igen, ska lägga lite mer mossa under boet med.
Det är ju mitt räkkar som dom är i så vi får se om några överlever, att ta kort i början på ynglen lär vara omöjligt när dom släppt från äggen för jag kommer ihåg hur små leopard daniornas yngel var och dom hade ett helt tomt kar och kunnde knappt ta kort där, detta karet är ju fullt inrett:p

Jag vill inte få för mycket yngel utan mest testa och se hur det fungerar med odling pch se hur det går till.
När jag kom hem från halmstad idag så fick jag se hanen leka av en hona till även fast det var ägg i boet det var väldigt roligt att få se hur det gick till:p

Ska försöka ta lite kort senare idag.
#30 - 22 december 2009 20:00
Idag hade han tappat äggen igen men skam den som ger sig idag var han på det igen och jag filmade lite:d.
-YUW-rAnE9s"]

x2Z7-NK77JE"][youtube]x2Z7-NK77JE[/youtube]
Kommer nog att ta äggen idag för att få se fortsättningen.
#31 - 22 december 2009 20:47
Häftigt när de svävar runt sådär sammanslingrande :)
Bilagor:
#32 - 22 december 2009 21:58
Vad roligt att du fick de på film :)
#33 - 22 december 2009 23:00
Det var kul att se det live och det var tur att jag kunnde filma lite för att visa er, jag har tagit dessa äggen och lagt i en yngelkasse så att jag ska kunna se utvecklingen + att han slipper besväret inatt, han kommer antagligen fixa den sista honan imorgon kan jag tänka mig så då är där nya ägg igen.
#34 - 23 december 2009 19:11
Tog äggen igår och lade i en yngelkasse och såg presis att där var några yngel redan, titta noga så kan ni se dom, visste inte att det gick så fort så kanske där redan är några yngel i karet:p
[ATTACH]25896[/ATTACH]
#35 - 23 december 2009 20:05
Här går det undan! :) Vad skoj!!!
#36 - 23 december 2009 22:35
Nubi skrev:
Här går det undan! :) Vad skoj!!!

Ska bli spännande att se hur det går:p
#37 - 24 december 2009 08:17
Det här var riktigt spännande. Det kommer jag att följa.
Det var väldigt kul film. Hoppas det går bra nu.
#38 - 24 december 2009 09:21
Raskens skrev:
Det här var riktigt spännande. Det kommer jag att följa.

Det var väldigt kul film. Hoppas det går bra nu.

Jag med, har sett över 30 yngel i dag på morgonen, får försöka ta fler kort sen
Bilagor:
#39 - 24 december 2009 19:26
Ett kort på idag, såg också att han hade byggt ett nytt skumbo där det var ägg i idag igen:Dskam den som ger sig:p
[ATTACH]25930[/ATTACH]
#40 - 24 december 2009 21:08
nä va kul :D hoppas du får lite roliga rosaröda avkommor :D
#41 - 24 december 2009 21:32
gustinger skrev:
nä va kul :D hoppas du får lite roliga rosaröda avkommor :D

Japp det ska bli jäääääääääte spännande att se hur dom kommer att bli i färgerna(om jag nu får dom att överleva):d
Bilagor:
#42 - 25 december 2009 20:19
Dagens kort på dom små;)
[ATTACH]25942[/ATTACH]

[ATTACH]25943[/ATTACH]

[ATTACH]25944[/ATTACH]
#43 - 25 december 2009 20:39
Dagens kort.
[ATTACH]25945[/ATTACH]

[ATTACH]25946[/ATTACH]

[ATTACH]25947[/ATTACH]
#44 - 25 december 2009 20:45
Hej!!
Vad är bild nr ett och tre?? :)
#45 - 25 december 2009 21:50
Nubi skrev:
Hej!!

Vad är bild nr ett och tre?? :)

Hej på dig, förstorar du dom så ser du deras ögon, det är inga stora fiskar detta;)
#46 - 28 december 2009 15:38
bild 1, är det en pinne?
bild 3 är vad är det för glas grej? :)
fiskarna såg jag :P
#47 - 28 december 2009 22:29
Nubi skrev:
bild 1, är det en pinne?

bild 3 är vad är det för glas grej? :)

fiskarna såg jag :P

Ok missuppfattning av mig[:o]
bild 1 en tandpetare för att hålet i yngelkassen är för stort så den är ned stoppad i det hålet.
Det som ser ut som glas är yngelkassens övre del där luften är för att hålla upp yngelkassen.
[ATTACH]26068[/ATTACH]gårdagens kort på ett yngel

[ATTACH]26069[/ATTACH]dagens kort

[ATTACH]26070[/ATTACH]dagens kort.
#48 - 31 december 2009 14:18
Igår gjorde jag ett litet vattenbyte och i karet såg jag fler yngel så där har nog överlevt några i varje kull, hanen är en riktig avelshane han leker av honorna ca varannan dag.
Så då tog jag äggen i burken i onödan men hade jag inte gjort det så hade jag inte fått se utvecklingen:p
tog ynglen jag hittade och satte i burken med. Såg att ett av yngeln var större än dom i burken så den måste varit med i första kullen medans andra av dom var mindre så dom var nyare.
#49 - 31 december 2009 16:34
vilket projekt! :D Vad kul!!
En tandpetare som var uppochner :P inte lätt att se ;)
Med så mycke växter du har i det karet borde väl ynglerna klara sig från att bli uppätna?
#50 - 31 december 2009 17:38
Nubi skrev:
vilket projekt! :D Vad kul!!

En tandpetare som var uppochner :P inte lätt att se ;)

Med så mycke växter du har i det karet borde väl ynglerna klara sig från att bli uppätna?

Visst skulle vissa klara sig därför fiskar jag inte aktivt efter yngel,tog dom som kom med vid byte, men honorna är väldigt aktiva på att leta efter gott gott;)
#51 - 6 januari 2010 19:08
Hur går det för ynglena idag?
#52 - 7 januari 2010 09:30
Det går bra där är runt 10-15 st i ynglekassen vet inte hur många som finns i karet, tycker dom växer sakta men det kanske dom ska göra:)
Ett lite suddigt kort.
[ATTACH]26311[/ATTACH]
#53 - 7 januari 2010 11:00
Vad händer med hanarna sen då?:P
#54 - 7 januari 2010 11:55
pontulf skrev:
Vad händer med hanarna sen då?:P

Får se hur många som överlever till vuxen ålder först, det kanske inte blir några hanar vem vet, har 4 kar och jag löser det nog på något sätt i nödfall får jag sälja hanarna, mycket därför tog jag inte hand om så många ägg för att det enda jag ville med detta projektet var att se om jag kan lyckas och se hur dom kommer att se ut:)
#55 - 7 januari 2010 16:36
men kvinna!! här försöker jag febrilt att få mina barber att leka men det går inte.
Och du startar tråd efter tråd med massa konstig fisk som pippar som kaniner dagarna i ända!... jag förstår inte!

Men kul läsning!! väldigt kul att följa utvlecklingen;) keep up!!
#56 - 7 januari 2010 19:54
karrokaja skrev:
men kvinna!! här försöker jag febrilt att få mina barber att leka men det går inte.

Och du startar tråd efter tråd med massa konstig fisk som pippar som kaniner dagarna i ända!... jag förstår inte!

Du är rolig du, vissa fiskar har faktiskt funkat lätt, men däremot så har pansarmalarna som brukar vara i farten för jämnan varit välldigt slöa på ägg, fast för några dagar sen så var dom fläckiga åtminstone igång och äggkläckning är i gång, ett yngel än så länge:D
#57 - 8 januari 2010 11:36
Tusan att du inte bor närmre då hade du kunnat få tre honor av mig att bredda genmaterialet med lite. Kul att se att det går så bra med den *hrmm* tillfälliga odlingen! :D
#58 - 8 januari 2010 11:43
Haha, du bor ganska nära mig:O Ska ju till zoo affären där snart igen;) skojar bara, men kul att se att det funkar så lätt att föda upp dom:D
Bilagor:
#59 - 8 januari 2010 12:57
Ska rensa lite i karet nu tänkte jag och får se om jag hittar några fler i andmaten;)
Har fler honor i ett annat kar kanske dom kan få komma hit en omgång får se vad det blir, än så länge är domsmå och rosa vet ju inte hur dom andra ynglen ska se ut dom andra honorna är ju mörka som dom flesta jag sett innan.
Ska ta kort lite senare med när där är lite städat:p
#60 - 8 januari 2010 13:00
Vad skoj att det går så bra för dig!! :)
jätte fina bilder :)
#61 - 8 januari 2010 13:01
karrokaja skrev:

Håva ur ett gäng barber och lägg dem i ett annat kar i 3-4 dagar, sen flyttar du tillbaka dem och väntar i någon dag så har du massa fler barber :d
#62 - 8 januari 2010 14:25
Rensat bort lite växter(vet inte var jag ska göra av alla höll på att flytta runt växte mellan karen igår för att få lite mer ljus i andra kar).
Hittade ett litet kampisyngel (där är säkert fler)som fick komma ner i yngelkassen.
Glömde såklart ta kort på före rensningen men växterna som ligger på karet var i detta karet så det kanske säger en del:)nu är där lite ljus och simutrymme igen:D
[ATTACH]26340[/ATTACH]

[ATTACH]26341[/ATTACH]

[ATTACH]26342[/ATTACH]

[ATTACH]26343[/ATTACH]
#63 - 8 januari 2010 19:00
Vet inte om det är lite byte av vatten och lite rensning som fått igång han igen men nu är det ett nytt skumbo med ägg i igen, har faktiskt inte kollat på länge om han gjort fler innan bytet:phan trivs väll iallafall:D
#64 - 11 januari 2010 21:00
Vem skulle inte trivas i dina kar! :) Jag gillar när växterna tar över och det är jätte grönt :) så som du har i dina kar. Jag hoppas på att jag får lika snyggt som dina i mitt 720l :D
#65 - 11 januari 2010 21:11
Nubi skrev:
Vem skulle inte trivas i dina kar! :) Jag gillar när växterna tar över och det är jätte grönt :) så som du har i dina kar. Jag hoppas på att jag får lika snyggt som dina i mitt 720l :D

Får du säkert det är bara att låta insprationen flöda(tack för komplimangen[:o]):d
#66 - 13 januari 2010 21:46
Så här ser ynglen ut idag, jag är tyvärr lite dålig på att uppdatera p.g.a att jag inte alltid kommer in på zoopet min dator och zoopet kommer inte överens riktigt:(
[ATTACH]26563[/ATTACH]

[ATTACH]26564[/ATTACH]

[ATTACH]26565[/ATTACH]
Bilagor:
#67 - 15 januari 2010 23:30
så söta!! :) Kul att det går bra för dig och fiskarna.
#68 - 16 januari 2010 11:00
Har plockat ut en massa växter igår och satte i en växt som varit i ett annat kar som har varit ful sen jag köpte den och inte blivit bättre så nu tänkte jag testa att ha den i detta karet där växterna trivs bäst och putsas mest och se om det kan göra några underverk, det är den gräsaktiga växten:)man ser hur den putsas av räkorna.

Efter denna omfixningen så började kampfiskhanen leka av alla honorna :p denna gången nöjde han sig inte bara med en utan honorna stod på kö för att få leka och han hade inte ens hunnit göra något riktigt skumbo:p full rulle hela kvällen var det.
[ATTACH]26723[/ATTACH]Så här blev karet efter rensning

[ATTACH]26724[/ATTACH]Växten putsas

[ATTACH]26725[/ATTACH]En hona kramas ur

[ATTACH]26726[/ATTACH]Honan hänger i ytan medans hanen samlar ägg

[ATTACH]26727[/ATTACH]

[ATTACH]26728[/ATTACH]

[ATTACH]26729[/ATTACH]Honorna står på kö för att få leka

[ATTACH]26730[/ATTACH]

[ATTACH]26731[/ATTACH]
#69 - 27 januari 2010 11:58
Vilka bilder du har fått :) SNYGGT!
De är verkligen fina dina kampfiskar. nästa lika fina som mina lila snäckor ;)

!! Haha, !! snacka om k*tflickor och pojk.
Porrakvarium kallar jag ditt kampfiskakvarium här hemma ;)

Har du tänkt göra en bildserie på hur allt gick till?? :)
#70 - 12 februari 2010 09:46
Här är den största kampfisk bäbisen, kopia av en av mammorna.
Han har lekt av honorna var och varannan dag så han har nog haft roligt:)
Där är runt 5 kampbäbisar som växer och frodas, jag tog ett nytt bo igår för jag måste flytta kampfiskarna till det stora karet nu och det kunnde vara kul med lite fler bäbisar, jag har fått läkage i mitt yngelkar(leopardodlings karet) och måste laga det så alla yngel får flyttas hit istället ihop med mina nya pansarmalar som är där( där har blivit ett 20 tal bäbisar av dom nya dom heter orange.
Det är lite stressigt med kampisar i ett kar där man försöker ta äggen av pansarmalarna det gäller att vara snabb:d
[ATTACH]27589[/ATTACH]

[ATTACH]27590[/ATTACH]
#71 - 12 februari 2010 10:47
Snygga dina nya pansarmalar är :)
Kul att det går bra för dig och din kampodling :D
#72 - 19 februari 2010 21:16
Kul tråd med tjusiga fiskar, hoppas det kommer fler kort och updates :)
#73 - 20 februari 2010 09:38
riktigt roligt projekt att följa :)
#74 - 25 februari 2010 23:28
Riktigt kul att följa detta, ska själv försöka mig på att odla lite kampfiskar :)
Men en liten fråga, hur vet man säkert att honorna bär på rom?
#75 - 26 februari 2010 09:11
Solis hur går det med uppdatering och bilder :D:D:D
#76 - 26 februari 2010 22:17
Med uppdateringar går det sådär[:o]som synes (har ju konflikt mellan zoopet och denna datorn ju:mad:)
Det som har hänt i karet är att jag tog ett gäng ägg innan jag flyttade över alla kampfiskar till det stora karet så där är några nya pyttesmå kampisbäbisar i burken i karet som jag inte kan ta kort på men jag har några dåliga kort som jag lyckades med presis på kampfiskarna som var med i första odlingen.
Varför jag flyttade kampisarna var för att mitt yngelkar började läcka och jag behövde någonstanns att ha alla yngeln(pansarmalar, kampisar, ancistrus och leopard danioyngel) så nu är alla dom i detta karet med 2 sorters pansarmalar och räkor.
Nu när kampfiskarna är borta så lyckas jag få tag i pansarmalsäggen utan att dom glupska kampisarna har fest:p

Angående när honorna bär rom så är dom väldigt runda om magen framtill, sen det med färgändring så märkte jag inget speciellt på mina men nu är mina rosa och jag tror inte det syns så markant på dom.
[ATTACH]28083[/ATTACH]

[ATTACH]28084[/ATTACH]

[ATTACH]28085[/ATTACH]

[ATTACH]28086[/ATTACH]
#77 - 26 februari 2010 22:18
Ska försöka få lite bättre bilder på dom, lycka till med din odling linastorm
#78 - 2 mars 2010 20:30
Yngel från sista kullen.
[ATTACH]28259[/ATTACH]
#79 - 3 mars 2010 09:15
Vad skoj med fler bilder!!:D:D:D
#80 - 17 mars 2010 07:07
Här är 2 avkommor efter kampfiskodlingen, men nu håller detta karet på att övergå till pansarmalsodling och uppväxt kar istället:D
rensat lite växter som åkte iväg till nya växtskötare igår:)
[ATTACH]28656[/ATTACH]

[ATTACH]28657[/ATTACH]

[ATTACH]28658[/ATTACH]

[ATTACH]28659[/ATTACH]mina nya duplicareus

[ATTACH]28660[/ATTACH]mina nya neon greenstripe
#81 - 17 mars 2010 13:05
Många läckra bilder :) Kul med en green stripe, har aldrig sett dem innan. Hur många har du? Corydoras av alla dess sorter är fantastiska fiskar!
#82 - 17 mars 2010 18:17
Av greenstripen har jag 5 men sen har jag runt 15 olika sorters pansarmalar i olika kar här.
#83 - 17 mars 2010 18:30
Nu är karet här mycket finare än innan, men det är ändå långt ifrån ditt! Hur bär du dig åt egentligen? ;)

Det skulle vara så kul att se hanen här hemma stila för sina honor han också men han är fortfarande sjuk (eller något) efter en månad. :(
#84 - 17 mars 2010 18:41
Får man fråga hur du lyckades flytta in äggen i ett yngelkar?
#85 - 17 mars 2010 19:11
Jag pillar och det växer och så pillar jag lite till, hehe.
Trist att han är sjuk hoppas han kryar på sig.
När jag tog kampisäggen så tippade jag bara en tom yngelkasse brevid boet så sögs äggen in i yngelkassen automatiskt med vattnet, en del ägg hamnade på botten av yngelkassen och den del flöt men det var inga problem med kläckningen ändå.

Annons