Kampfisk! Seriös handlare?!

#1 - 17 april 2014 17:49
Hej!
Jag har varit intresserad att köpa kampfisk i flera månader, men en av handlarna som jag brukar besöka har en kampfisk i glasvatten och den fisken har varit där jätte länge. Men är det inte dåligt för fisken?!:confused:

När jag frågade honom då sa han att de behöver inte ha filter eller pump, de brukar andas från vattenytan.
Och en annan sak jag tänkte på för några dagar sedan, bör inte akvariet vara minst 30l för att den skall må bra?! Glasvattnet som fisken var i är nog inte mer än 0.5l. Lite stor glas jämfört med andra glas vatten men ändå.

Glad påsk förresten :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 april 2014 17:58
Man kan säkert diskutera hur kampfiskar skall hållas men de tål i alla fall att hållas i väldigt små vattenvolymer (därmed definitivt inte sagt att de skall hållas så) och när de dras upp i försäljningsstorlek i Asien så hålls de i extremt små vattenvolymer (några få deciliter).
Vad säger då lagen.
Jo rent allmänt skall vattenvolymnen vara minst 40 liter men undantag kan ges i speciella fall och det ges nästan undantagslöst för kampfiskhanar. Absolut minimum (om jag minns rätt) är dock 1 liter
#3 - 17 april 2014 18:41
Man kan säkert diskutera hur kampfiskar skall hållas men de tål i alla fall att hållas i väldigt små vattenvolymer (därmed definitivt inte sagt att de skall hållas så) och när de dras upp i försäljningsstorlek i Asien så hålls de i extremt små vattenvolymer (några få deciliter).

Vad säger då lagen.

Jo rent allmänt skall vattenvolymnen vara minst 40 liter men undantag kan ges i speciella fall och det ges nästan undantagslöst för kampfiskhanar. Absolut minimum (om jag minns rätt) är dock 1 liter

Woww!! 1 liter och minst bör de vara i ett akvarium som är minst 40l är ju så himla stor skillnad :O
Men kommer de må bra av det i längden?!
Dock är lite tveksam om jag skall köpa de som finns i glasvatten
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 april 2014 19:21
Bisho skrev:
Woww!! 1 liter och minst bör de vara i ett akvarium som är minst 40l är ju så himla stor skillnad :O

Men kommer de må bra av det i längden?!

Dock är lite tveksam om jag skall köpa de som finns i glasvatten

Man skall självklart inte hålla kampfiskar så hemma men i en affär går de ju kort tid.
#5 - 17 april 2014 22:03
Man skall självklart inte hålla kampfiskar så hemma men i en affär går de ju kort tid.

Tack för informationen :)

Annons