Kampfisk skumbo

#1 - 20 augusti 2003 22:12
Har planerat några veckor att ge mig på kampfisk och har läst en del. Har ett 40l kar med just nu en kampfisk hane sen ska jag köpa tre honor imorrn som ska få bo i ett 74l. Brukar kampfisk hanarna bygga skumbon så fort dom kommer i ett nytt akvarium för att visa sitt revir? Tar de lång tid? I alla fall så har jag ett ca 35l akvarium som jag tänkte försöka odla i...

Ska jag då ha i hanen och låta han bygga ett skumbo och sedan stoppa i honan? Eller ska jag ha i honan fast det inte finns nått skumbo??

Har sett att visa delar av akvariet i två med hjälp av en glas ruta är det nått att rekomendera??

//Daniel
#2 - 20 augusti 2003 22:25
Hannen vil ikke bygge rede hvis der ikke er en hun i akvariet, så kom dem endelig i samtidigt.

Volds
#3 - 20 augusti 2003 22:29
Okej, så hanen kommer förmodligen inte bygga ett skumbo i mitt 40l eftersom han inte har nån hona.

Kan jag ha honorna i samma akvarium som hanen eller är det bättre att ha dom i olika när jag ändå har plats. Tänkte låta hanen gå med några neon tetror.

//Daniel
#4 - 20 augusti 2003 22:33
Du kan sagtens have en han og en hun i et 40 liters kar.

Volds
#5 - 21 augusti 2003 09:32
kommer inte hanen att jaga runt med honan när det bara är 40l.. har en del gömmställen och växter men 40l är inte stort..

Nån som vet hur det fungerar att dela av honan och hanen med en glas skiva i lekakvariet?

//Daniel
#6 - 21 augusti 2003 10:38
Hei Daniel
Du kan gå inn på min hjemmeside, så får du kanskje noen ideer, på hvordan du gjør det. Linken finner du under innlegget
mvh Svein
#7 - 21 augusti 2003 22:02
Har inskaffat tre honor idag.. Jag vet dock inte om de är könsmogna!? Läste att de skulle få en vit prick vid analöppningen men jag kan inte se nån.. ska kolla igen imorrn.

Men är det alltid så att de får en vit prick när de är könsmogna eller kan de variera på sort??

Mina honor ser precis ut som den här bilden på länken
http://www.h-nds.de/fische/betta_splendens01.jpg

Den på bilden är inte könsmogen alltså?? ingen som har en bild på en könsmogen kampfiskhona?? har letat runt lite på internet men hittar inga med vit prick.

//daniel
#8 - 22 augusti 2003 03:40
Som sagt, går du inn på min hjemmeside under oppdrett, så finner du et bilde av en blå hun som har en hvit prick (eggeleder) :-))
Svein
#9 - 26 augusti 2003 13:44
Min gamla kampfisk hane byggde konstant bo utan att det fanns några honor så... Men han dog av åldern och köpte en ny samt några honor hann knappt ner med dem innan det var ägg och bo överallt. =) Men han var lite trög och åt upp alla äggen sen...

Annons