Kampfisk/växtkar försöka iaf

#1 - 29 augusti 2011 19:40
Hejsan alla!

Dags för mig att ge mig in på ett litet projekt som jag har funderat på och ville testa genomföra. Jag har ett 30 liters med kampfisk och endlersguppy. En kampfisk hona och nästan alla endlers ska få flytta för tänkte köra detta filterlöst. Idag är det första dagen som jag har haft utan filter och guppyna är lite sega men de är på hugget nör jag närmar mig akvariet så några av dem kommer få flytta.

Min tanke här är att försöka få växterna att trivas och frodas och sköta sig själva och om jag har tur så växer sig vallisen upp till ytan och Kamphanen vill bygga skumbo. Vill gärna få lek på dem :).

Som gödning så kommer jag köra easy carbo och som komplement tänkte jag på antingen någon form av flytande gödning eller tablett form, får se vad djuraffären kan erbjuda. Ska med köpa en ny glödlampa till lampan och då tänkte jag köpa en lågenergi lampa.

Ni råkar inte veta vilket kelvintal man måste ha för att få lite åt det kall vita hållet istället för varma så att vattnet ser pissgult ut?

Får komma liter bilder med :).
#2 - 29 augusti 2011 20:21
Jag kommer att ta bilder med jämna mellanrum för att jag själv och ni som är intresserade att se om det blir någon skillnad på på växterna. Blir som en liten logg för mig själv :). Kanske vänta 4-5 dagar för att se om det blir någon skillnad :).
#3 - 29 augusti 2011 20:44
Ska försöka hitta någon/några större stenar så att det inte ser så tomt ut :p.
#4 - 29 augusti 2011 20:48
Ska bli spännande att följa, har du inget filter alls:)ingen cirkulation det enda elektriska är lampan eller är jag ute och reser?
#5 - 30 augusti 2011 04:10
ska bli intressant :)
#6 - 30 augusti 2011 17:09
solis skrev:
Ska bli spännande att följa, har du inget filter alls:)ingen cirkulation det enda elektriska är lampan eller är jag ute och reser?

Inget filter, bara lampan och vattenbyte. Ska dock minska på fiskarna så at det inte blir för överbelastat.
#7 - 30 augusti 2011 17:11
Ja happ, kommer från jobbet och så är det grumligt i akvariet. Guppyna kippar lite efter luft men kampfiskarna bryr sig inte :p. Får bli ett litet vattenbyte ikväll till dem :). Har även köpt lite stenar så det blir lite bilder senare ikväll :).
#8 - 30 augusti 2011 17:25
Vad har du för bottenmaterial, är lite nyfiken för jag blev sugen på att prova själv, min man sa att jag inte fick sätta upp fler kar för det drar ström men om jag sätter upp ett kar där jag bara har lampan på ett tag om dagen och inga filter så drar det ingen ström ju, mer än lamptiden.
#9 - 30 augusti 2011 17:37
solis skrev:
Vad har du för bottenmaterial, är lite nyfiken för jag blev sugen på att prova själv, min man sa att jag inte fick sätta upp fler kar för det drar ström men om jag sätter upp ett kar där jag bara har lampan på ett tag om dagen och inga filter så drar det ingen ström ju, mer än lamptiden.

Vet inte om jag kanske kommer lyckas så bra med detta men jag har vanlig rådasand, den minsta storleken tror jag. Har ingen speciell näring under sanden och kommer att köra med vattenbyten och ljuset då och sen får tiden utvisa sig om jag lyckas eller inte :p.
#10 - 30 augusti 2011 17:41
Jag har suttit och läst lite idag om det, vissa verkar ha torv under sanden men jag vet inte om det är ett måste skulle vara bra att veta, sen stod det att om man har en låg besättning i karet och så skulle man inte byta vatten utan man skulle bara fylla på vid behov, är här några som gjort detta och vet så skriv gärna.
Sorry att jag kapar din tråd lite[:o]
#11 - 30 augusti 2011 17:46
Lungt, det hade gärna varit intressant att veta det.
#12 - 30 augusti 2011 17:54
Här kommer lite bilder :). Har glömt skriva upp vilka växter jag har i karet.

Växten längst bak till höger: Vallisneria americana (gigantea)
Växten längst bak till vänster: Hygrophila polysperma
Växten framför vallisen: Har glömt vad den heter :p
Växten framför polysperman: Nålgräs, Eleocharis aciacluris
Växten längs fram till höger: Röd Tiger lotus, Nymphaea lotus "red"
#13 - 30 augusti 2011 17:56
Ja det har dimmat till sig lite, vädret kan ju inte alltid var detsamma i karet;)
#14 - 30 augusti 2011 18:02
Skulle varit något :p.
#15 - 30 augusti 2011 18:05
Början brukar kunna vara, får hoppas det lägger sig snart och blir fint väder där igen;)
#16 - 30 augusti 2011 18:12
mehehe, hoppas de :p.
#17 - 30 augusti 2011 18:39
väldigt tjusig den blå/svarta firren ;)
spännande projekt. lycka till.
#18 - 30 augusti 2011 18:53
MrH skrev:
väldigt tjusig den blå/svarta firren ;)

spännande projekt. lycka till.

Tackar. Ska bara få det klart igen :).
#19 - 31 augusti 2011 08:32
Ahh har ett liknande projekt fast med en kampfisk i en vas som jag kör som lowtech med engelsksjösten har fungerat väldigt bra :D
kör inga vb men har en cirkpump för att få bort hinnan på ytan. Jag kör en sån här lampa i mitt kar ger lite kallblått ljus http://cgi.ebay.com/38-LED-1-5-2-5W-...item1e5c02c855 vet inte va du har för ramp, men annars bör det ligga kring 7000-8000k skulle jag väl säga för att få blått.
#20 - 31 augusti 2011 17:57
Aha, jag har en lysramp som man får med till aquatic nature akvarium. Tror de heter så. Jag ska försöka hitta en lågenergi lampa som kan ge ett sjysst juse, typ det som du sa. Ska leta efter en som ligger runt de kelvin talen.
#21 - 31 augusti 2011 18:21
Idag ser det lite bättre ut med akvariet, inte lika grumligt och fiskarna är piggare :).
#22 - 31 augusti 2011 18:29
Skönt att det klarnar lite då kanske vädret blir bättre imorgon:)
#23 - 31 augusti 2011 18:43
Maybe ^^.
#24 - 1 september 2011 12:42
Vad är det för sockel? Har inte hittat någon i på clas ohlson, jula eller linande förtom på ebay där jag beställde ifrån, bara du vet sockel så är det bara att beställa :) lycka till!
#25 - 1 september 2011 17:12
Okej, tackar. Har kollat på lite ledbelysning istälet :). Kollat på LED och tycker det är rätt så nice ger ett sjysst ljus :).
#26 - 4 september 2011 19:28
Min vallis har rasat idag :(. Ingen vacker synd nu när jag kom hem. Men vattnetär fint och klart och fiskarna mår bra :).
#27 - 6 september 2011 17:55
Karet ska läggas ner för att införskaffa ett annat :). Så detta projekt avbryts.
#28 - 12 september 2011 19:03
Blir nästa kar också utan teknik?
#29 - 12 september 2011 19:27
Näpp. det blir med teknik tänkte jag^^.
#30 - 12 september 2011 20:49
OK, ny tråd då eller?
#31 - 13 september 2011 17:47
Mitt edge är lite nästa kar :p. Har inte gött i det men redan efter en vecka så har växterna börjat trivas och växt en del och det uppskattar jag :).

Annons