Kampfiskakvarium

#1 - 20 januari 2004 08:47
Jag har precis fått reda på att jag ska få ta över ett litet 19 litersakvarium (längd 35 cm, bredd 21 cm och höjd 26 cm ja, jag vet att det är litet) av en kompis dotter som tröttnat. Nu finns visst en kampfiskhane och en hona, en "muräna" (är nog kanske en kuhliål) och tydligen några neontetror. Inget filter och ingen belysning och ingen värmare följer med. Någon rot skulle nog vara med också. Jag tänkte nog att akvariet ska vara till för i första hand kampfiskarna.

Frågor/påståenden/funderingar:
-Jag förutsätter att jag behöver en värmare, hur många watt är lämpligt?
-Växter. Tips? Jag har javamossa, javaormbunkar (små) samt vallisneria som jag kan sätta i men finns det några andra lämpliga växtkandidater?
-Lyse. Tror jag på något sätt börjar med en lågenergilampa, köper nog ingen ramp direkt utan tar någon hängande lampa eller så.
-Filter. Behövs kanske inte? Jag har en sån där plastbytta som man stoppar lite vadd i och driver med en luftpump. Den kanske man ska sätta i?
-Jag bör om jag förstått saken rätt köpa en kampfiskhona till så att hanen inte stresar ihjäl honan.
-Vilken/vilka algätare/mal är lämpligt (eller i alla fall OK) att ha i ett sådant här akvarium.
-Finns några speciella krav på grus/sand?

Fler tips och ideer är välkomna. Gärna några tips på var man kan hitta bilder på fina små akvarier som inte är alldeles jättekomplicerade så man kan få lite inspiration och ideer.

// Fredrik
#2 - 20 januari 2004 15:27
Ojåj..det låter som rätt mycket inneboende i en så liten akvarium.. fast inte vet jag..är ju nybörjare själv oxå. Ska försöka ge dig lite svar på dina frågor gällande:[:-131]

1.Akvarier brukar hålla rumstemperatur,så i fall du har hyfsat varmt inne i det rummet där fiskarna kommer att stå,så behövs det nödvändigtvis ingen värmare. Men ska du ändå ha en värmare,så räcker det med en 25W doppvärmare.

2.Kampfiskar gillar flytväxter - kolla i växtregistret här,så hittar du säkert ett och annat som kan passa in där. Jag har växter så som Anubias och Vallisneria i mitt akvarium.

3.Det skulle ju vara bra med en lysramp..alla fall en sådan som man kan ha två stycken vanliga lampor i..men i de flesta akvariebutiker rekommenderar man väl lysrör..till en sådan liten akvarie kostar inte lysramp mycket.

4.Filter bör man väl ändå kanske ha..själv kommer jag att ha en Fluval 1 plus..kostar inte mycket och är värt vartenda slant.

5.hmmm..ja,du det där med Kampfiskar är lite lurigt..allt beror på vad fisken har för personlighet och temperament. Vissa honor kan oxå vara väldigt elaka mot hanen. Men förvisso,så är det vanligt att man har ett par honor med en hane.

6. Det vore bra om du skaffade in en mal eller annan algätare,som rensade lite i akvariet. Förlag på lämpliga malar/algätare hittar du i fisk-registret..eller fråga i din zooaffär,de ska kunna sådant.

7. Jag kommer att ha Engelsk sjösten till min Kampfisk. Så det är alla fall vcad jag kan rekommendera..resten ut av stenarterna har jag inte studerat så där jätte noga,så vågar inte säga något om dessa.

Ett litet tips:
Kampfisk hanar med stora fenor kan få svårt att styra sig i mycket strömt vatten..så det är ju en fördel om pumpen inte är så kraftig så att den stör Kampfisken.

Lycka till!
#3 - 20 januari 2004 19:29
Tror ni det skulle gå att ha ett par såna där Amanoräkor (caridina japonica) som algätare och renhållare? Finns det något som skulle hindra det?

Funderar nu på att strunta i filtret och bara låta växterna sköta syresätningen för "alla" utom kampfiskarna, dom klarar sig ju ändå. Nån sa att det kanske bara är bra för just kampfiskarna att låta bli filtret så att vattnet blir helt lugnt.

// Fredrik
#4 - 20 januari 2004 19:43
Hejsan, jag skulle inte rekommendera Amanoräkor, fast det beror ju på kampfisk individen, jag hade en räka med en av mina kampfiskar o han jagade räkan tills den en dag kröp ut ur akvariet. vet bara att den saknas men vart den stack vet jag ej :P

Malar, hmm jag skulle rekommendera en ancistrus. plecostomusar e effektiva men blir tok för stora för ett 19 liters.

sen när det gäller akvarie storlek så e det inget problem me 19 liters, dom trivs till och med bara i 3 eller 4 liters burkar.
#5 - 20 januari 2004 20:21
Tjena. Jag har ett litet 12L med en kampfiskhane, en fläckig pansarmal och tre siamesiska algätare. I karet har jag ett innerfilter (Fluval 1+) som står på bottnen, färgat grus (blått, rött och lila) som är 1-2mm, en avlång skiffergrotta och en fabrikstillverkad grotta, två små grovbladiga växter samt 3 små plastväxter. Har en lysramp med en 7W lågenergilampa i, har klätt insidan av rampen med folie så det blir till en reflektor som förstärker ljuset åt växterna. Jag funderar på att byta ut siameserna mot några pygmésugmalar (Otocinclus) då de inte blir lika stora som siameserna, och ska dessutom vara bättre algätare.

Jag rekommenderar dig att skaffe ett litet innerfilter som tex. Fluval 1+ då denna är mycket mer effektiv på att rena och omsätta vattnet än luftpump och plastbytta, samtidigt som den borde ta mindre plats i akvariet. Visseligen kan kampfiskar andas ytluft men är ändå beroende av att andas med gälarna, så vitt jag har förstått det. Om inte annat så är ju malar och andra fiskar helt beroende av effiktiv syresättning. Termostat är nog lika bra att införskaffa så vattentemperaturen inte sjunker under 24 grader kalla vinternätter, en 25W räcker gott och väl. Jag har ingen värmare i min lilla burk för den enda jag har hittat som får plats i mitt akvarie är inte en inställbar termostat utan en gammeldags som värmer för mycket, dock önskar jag att jag hade en då tempen kryper neråt 23. Men än så länge har mina fiskar klarat sig med rumstemperaturen (hoppas det inte blir paj på fjärrvärmen...). Ska du ha några växter i ditt akvarium är åtminstone en lysramp klädd med folie inuti nödvändig, får du plats råder jag dig till att skaffa två. Lågenergilampor är självklart mycket bättre än vanliga glödlampor, men det är väldigt svårt att tillgodose växternas behov av ljus utan lysrör (vilket dock inte finns i längder under 45-50 cm). Så skaffa växter som har små behov av bra ljus. Du har helt rätt i att du bör skaffa 1 till 3 kampfiskhonor till för att undvika att hanen stressar ijäl din hona. Det ihop med en eller två "slammkrypare" samt några små sugmalar borde bli perfekt till ditt akvarium.
#6 - 20 januari 2004 21:04
Okej om man nu vill ha en kampfisk i litet akvarium men låt det då stanna vid en fisk.
Kampfisken vi vet att du har alldeles för mycket fisk och säkert vet du det själv så sluta rekomendera andra att överbefolka sina kar.
#7 - 20 januari 2004 21:17
Som sagt... En kampfisk eller möjligtvis tre då... och inget mera... Några Malaysiska sandsnäckor kan du säkert få tag i, de kan äta matrester på botten... kanske en räka...
Hoppas du bortser från Kampfiskens inlägg... han har bestämt sig att mot bättre vetande dra igång ett experiment med ett överbelastat kar... synd bara att han inte låter det räcka med att utsätta sina egna fiskar för det...

Kan också tillägga att jag inte skulle ha någon fisk i ett så litet kar... på artbeskrivningen för Kampfisk här på Zoopet tror jag att det står att karet skall vara på 50 l. Jag vet att kampfiskar förvaras i små kärl på djuraffärerna, men det är för att de klarar det tillfälligt... inte hela livet...
#8 - 20 januari 2004 21:28
<b>Rosa</b>:
Håller med dig till 100% där. Fast jag inte är erfaren när det kommer till akvarie-grejer,så vet jag ju också så mycket som att det som "Kampfisken" skriver om är att överbefolka.[:-63]
Jag ska snart dra igång ett 30L akvarium själv med 1(!)Kampfisk hane och möjligtvis någon algätare eller liknande...och jag känner mig orolig för i fall alla kommer att få plats där inne i karet!![:-48]

Med tanke på att "Fredriks" kar är bara 19L och så måste man ju tänka på att grus/stenar och all annan inredning kommer göra att det blir rätt lite vatten i burken..då kanske han borde koncetrera sig på bara en Kampfiskhane?
Men,som sagt..jag är nybörjare och kan ju inte så mycket..eller alla fall inte mer än vad jag lärt mig av andra och läst på olika nätsidor. kanske borde man starta upp en egen tråd om hur mycket fisk man bör ha i ett så litet kar??[:-117]
#9 - 20 januari 2004 21:36
håller med nanc.

det räcker att ha många växter och byta 5L 2ggr i veckan
OM man har bra balans i akvariet. har du sen nån snäcka och räkor tillsammans med de 3 kamparna så är inte filter det viktigaste...
och då har fiskarna mer simutrymme

(du fråga inte men säger det ialla fall)
Man behöver inte slamsuga om fiskarna inte skitar ner alldeles för mycke, det bildas bakterier på bottnen som tar hand om det efter ett tag.

#10 - 20 januari 2004 21:42
Ge er för fan! Ni vet ju inte ens vilket akvarium ni pratar om! Det är mitt 25L som är nystartat, 12L har varit igång som det är i 8 månader! Förresten gällde frågan inte mina akvarier. När ska ni fatta? Om ni inte gillar mina inlägg så ge fan i att besvara dom, ni skapar bara en dålig stämning här på zoopet och kommer ju knappast med något konstruktivt med ert eviga hackande! Hitta en annan sajt på nätet, här på zoopet är ni bara oönskade nollor! Återgå nu till ämnet och kom med konstruktiva inlägg skrivna för att sprida kunskap, gemenskap och glädje till "fs fs"!
#11 - 20 januari 2004 21:47
Ursprungligen skickat av Rosa

Okej om man nu vill ha en kampfisk i litet akvarium men låt det då stanna vid en fisk.

Kampfisken vi vet att du har alldeles för mycket fisk och säkert vet du det själv så sluta rekomendera andra att överbefolka sina kar.

Jag svarade på vilka möjligheter "fs_fs" har att fixa ett bra akvarium med, inte vad som är omöjligt! Försök med det du också!
#12 - 20 januari 2004 21:53
<b>Kampfisken</b>:
Jag tror nog att vi som reagerade starkast mot ditt inlägg ville göra just det som du föreslår - vara konstruktiva. Jag försöker i alla fall inte hacka på dig! Är det inte bra i fall Fredrik får se att det kanske finns andra synsätt på akvariehållning än vad du har? Detta är ett forum där man ska diskutera saker och ting...det finns inte bara ditt synsätt,utan säkert flera hundra andra!

Du kan ju lugna ner dig lite - gå ut och ta lite frisk luft eller något..[:-15] Du skriver att vi ska "ge fan i att besvara dina inlägg om vi inte gillar dem"..varför verkar det som om du tycker det är okej för dig att reagera på vad andra skriver men inte tvärtom? Ännu en gång ...detta är ett forum![8D]
#13 - 20 januari 2004 21:59
Det är givetvis upp till dig fs_fs vem du vill tro mest på, sanningen brukar ligga mittemellan, men låt dig inte trakaseras av inskränkta personer!

Hädanefter kommer jag inte att ödsla min tid på er som bara är ute efter att visa hur duktiga ni tror att ni är, för varför nedlåta sig till att bry sig om inlägg som inte kommer med något gott!
#14 - 20 januari 2004 22:10
[i]varför nedlåta sig till att bry sig om inlägg som inte kommer med något gott!

för att folk inte behandla fiskarna dåligt,många nybörjare har mycket respekt/uppseende till erfarna medlemmar...
#15 - 20 januari 2004 22:19
..ett ord till dig <b>Kampfisken</b>: Chilla [:-93]

<b>Fredrik</b>: Som du säkert märker,så finns det många olika åsikter här..det bästa är nog om du kollar runt på olika Betta-sidor på nätet..där hittar du både fakta och åsikter..sedan är det bara att själv välja vad man vill göra med sin fisk. Kolla in de här länkarna:

www.bettatalk.com
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page14.html
http://home.c2i.net/rjohanne/kampfisk/
http://www.geocities.com/Paris/Metro/7716/kampfisk.html

I fall du inte hittar vad du söker efter på dessa sidor,så är det bara att söka på de vanligaste sökmotorer efter "Betta" eller "Kampfisk".
Lycka till nu![:-131]
#16 - 21 januari 2004 13:21
Men hallå Kampfisken!!!
Tjena. Jag har ett litet 12L med en kampfiskhane, en fläckig pansarmal och tre siamesiska algätare.

Det var helt klart vilket kar du menade... men eftersom det inte spelar någon roll om man har haft karet i gång i flera år ens... inte med dom fiskarna i ett 12 liters.... Pansarmalen är en stimfisk och får gå ensam, de siamesiska algätarna blir 15 cm.... är det konstigt att man reagerar????
Du får säga vad du vill, och bli hur arg du vill, men jag kommer i alla fall att hålla koll på vad du skriver och försöka rädda nybörjarna från dina tips om fiskar i små akvarier.... inte för att reta dig, utan för att rädda fiskarna från såna som dig, och för att rädda nybörjarna från att få "strulakvarier" som får dem att lägga ner en underbar hobby innan dom knappt har upptäckt den!!!!!
#17 - 21 januari 2004 13:34
Jag måste bara säga att jag har fått utmärkta råd här på zoopet och har därför blivit mer intresserad och lärt mig massor, därför vill jag tacka alla, citat: "oönskade nollor" [;)]

//Jenny
#18 - 21 januari 2004 13:45
ottocinclusar kanske passar i de mindre akvarierna som renhållare. De är minst lika effektiva som ancistrus. och håller sig pyttesmå även i väldigt stora kar. Man slipper altså dvärgväxa dem som "Kampfisken" gör med sina fiskar.

dock måste man då se till att syresätta akvariet på ett sätt man inte behöver med kampfiskar.
#19 - 21 januari 2004 14:49
Alla ni som räknar 1 liter vatten/1 cm fisk,Det är faktiskt såhär:

Vi tar kampfisken som exempel, MINST 50 liter vatten, sedan
kan man ta så många att det blir 50 cm fisk i 50 liter vatten, men det SKA vara minst 50 liter för kampfisken...
Ni verkar ha missuppfattat det hela...

inte för att vara uppkäftig eller något, men det är väll inte
nybörjarna som ska rätta veteranerna, eller?
#20 - 21 januari 2004 14:52
ja precis...annars skulle man behöva ha 400L till 10neontetror

men vem hade antytt något annat?
#21 - 21 januari 2004 14:55
No way, skulle blivit 10 neoner i 40 liter, hur e det med mattekunskaperna [;)]

//Jenny
#22 - 21 januari 2004 15:02
nä, enligt artbeskrivningen behöver en neon ha ett 40L- och 40cm-kar* trodde jag men det var 50cm och 45L....

simutrymme, inte per fisk
#23 - 21 januari 2004 15:14
hej....vad är du för människa "Kampfisken"??? helt otroligt hur man kan behandla djur på det sättet "Tviii" Du är ju helt hemsk!!!!! Hm jaja men jag tycker iaf att du ska sluta skriva här det blir mycket roligare för alla här då!!! HADE!!
#24 - 21 januari 2004 15:18
ni har ju faktist alla fel, varför ha fisk överhuvudtaget i så små kar som under 50 liter?
även om det inte är bra med 12 liter till en kampfisk, varför är det då bättre med 20 liter? nej, det är bara mindre fel.
köpt större kar & ta de små till yngelkar..
#25 - 21 januari 2004 16:03
<b>JR</b>: Ja,man kan ju fråga sig varför inte alla skaffar sig kar på minst 50L. Jag kan bara svara för mig själv... jag har två stycken kar att välja mellan: 30L eller 120L. 120L har jag inte hemma,utan skulle bli tvungen att transportera det på bussen, eftersom jag inte har någon bil eller vänner med bil..dessutom bor jag i en lägenhet med minimalt av utrymme (sthlm-ni vet),så karet skulle inte ens få plats där.
30L blir det alltså nu som jag börjar med..den får precis plats i mitt sovrum. Nu kanske du undrar varför jag inte köper ett 50L kar istället...ja,du...hade jag varit i arbetslivet och tjänat som normala arbetare tjänar,så hade jag nog gjort det. Men som fattig student så är ofta mottot: "Man tar vad man har"[:-15]

#26 - 21 januari 2004 16:06
jag är student med..och bor i en etta med 6 st akvarium, varav det största 2 m, och jag har inte det måttot..mitt måtto försöker jag som: skaffa inte fisk om du inte kan ha dem på rätt sätt.
gör man fel & får reda på det...rätta till felet, säg inte bara att det är trångt.
#27 - 21 januari 2004 16:41
Jag har alltid haft djur omkring mig..har ägt allt från häst till iller och små ökenråttor. Så det är otänkbart för mig att leva utan djur. Jag älskar djur och tar alltid hand om dem på ett bra sätt.
Men enligt flera erfarna akvariester,så kan man faktiskt ha Kampfisk i mindre kar än 50L. Jag anser mig inte göra något fel här..och om du nu tycker det...vad spelar det för roll? Jag vet att mina djur mår bra..[:-92]
#28 - 21 januari 2004 19:25
haha..om det inte spelar nån roll vad jag tycker, varför anstränger du dig själv att försöka pracka på andra vad du tycker? hör du inte dubbelmoralen i vad du säger?
du kan ha en kampfisk i 0.5 liter vatten och den kommer överleva.. det handlar inte om vad man KAN ha...jag hakade upp mig på att du skyllde på att du bodde trångt..
#29 - 21 januari 2004 20:46
Att jag bor trångt finns nog inga tvivel om...jag bor i en 3rok med fyra andra pers. jag har ett sovrum på 10kvm..där är det full packat med möbler...sekretär,soffa,Kingsize säng,tv-möbel,garderober...m.m.
Jag skulle vilja se bild på ett rum med alla dessa möbler + en 120L akvarium...[:-92]
#30 - 21 januari 2004 20:52
du ser problem där jag ser möjligheter... jag köpte lite trä & byggde upp min säng i taket, 160 cm hög.. det skapade en del plats.. =)
eller varför inte skaffa nåt större att bo i? hehe
#31 - 21 januari 2004 21:03
Ja du...har drömt om att få ha en egen lägenhet här i Sthlm ett bra tag nu. Men som ni säkert alla vet,så är det inte så lätt att hitta lägenhet här. Ja,om man sen inte har några miljoner i bakfickan,en pappa som jobbar på "Skandalia"[:-92] eller vill hyra en lägenhet i 2:a hand för 7.000/månad. Får ju gärna tipsa mig om du vet något billigare ställe med massor av utrymme.. [:-38]

Nej,jag vill definitivt inte "bråka" med någon här..säger bara vad jag tycker och blir bara lite förbannad när vissa inte vet vart gränsen går (och jag snackar inte om dig JR!). Så JR...accepterar du min lilla vita flagga..?[:-2]
#32 - 21 januari 2004 21:08
jaja såklart, men tänk på att vad än "avancerade akvarister" än säger funkar, så handlar det inte om vad som funkar utan om vad som är bra för fisken...tänk på det *blink*
#33 - 21 januari 2004 21:14
Men,varför funkar inte 30L för en Kampfisk då? Det finns ju t o m. uppfödare som har sina Kampfiskar på detta vis och även i mindre burkar. I naturen lever ju dessa fiskar i små pölar av skitigt vatten på risfält.

Ska nog starta en ny tråd om detta...så får man samla in lite åsikter.. :)
#34 - 21 januari 2004 21:25
för att uppfödare gör just det, föder upp dem så nån annan kan köpa dem & ha dem i större kar.
i små pölar i risfält är de bara om de hamnar där eller kanske under torka? du tror väl inte de sitter i sin pöl & hoppas det skall ramla in en hona från en annan pöl inärheten?
finns massa siter med info om betta, har läst en del, men det finns mycket kvar! har funderat på att skaffa nån gång..
#35 - 21 januari 2004 21:32
jag må vara nybörjare,men inte så dum..nix,jag tror inte att de ligger på risfälten hela tiden och väntar på att en hona ska landa i pölen brevid..låter lite för bekvämt..[:-93]

Nej,men så har jag startat en tråd ..som du säkert har lagt märke till..hoppas att du vill delta där också...[:I]..är ju rätt trevligt att snacka med dig[:-94]
#36 - 22 januari 2004 09:47
1cm per 1l vatten är bara dumheter. Slå dom idiotierna ur skallen med en gång. Det finns inga sånna enkla regler för att hålla fisk. Alla arter är unika och har olika krav.

50l till en betta är heller inte något måste, har ni sett habitatbilder? Har ni hafft bettor under längre perioder? Varför tror ni de har labyrintorgan som kan ta upp atmosfäriskt syre?
#37 - 22 januari 2004 10:46
Kjell får rätta mig om jag har fel men den rekommenderade akvariestorleken här på Zoopet baseras väl ofta på att man ska ha ett fullvuxet lekpar i akvariet tillsammans med någon annan fisk, alltså inte en ensammen fisk, därav de något högre storleksrekommendationerna på samtliga arter jämfört med andra sidor. Jag tycker att det är en sund inställning då det ofta är precis så det ser ut i karen hemma hos folk, man har ju sällan bara en enda fisk i karet.

Mvh Fredrik Isaksson
#38 - 22 januari 2004 10:51
ja, 50l till en hane och ett par tre honor är vettigt då honorna behöver komma undan hanens tuffa uppvaktning.
#39 - 22 januari 2004 12:22
kjell har kommenterat det vid nåt tidigare tillfälle.
det som står på artbeskrivningarna är per fisk, men skall såklart inte dubblas vid två fiskar.
volymen & måtten som är angivna är pga hur mycket fisken simmar, hur den tar revir o.s.v.
VARFÖR skall man ha en betta i en liten skål BARA för att den klarar att ta syre från luften? jag förstår inte detta..
och 20-30 liter är faktist inte mycket mer än en liten skål.
#40 - 22 januari 2004 13:31
Nej jag märker att du inte förstår. Du tolkar inläggen fel.

VARFÖR skall man ha en betta i en liten skål BARA för att den klarar att ta syre från luften? jag förstår inte detta..

ingen har sagt något sådant. frågan är varför kan bettor andas atmosfäriskt syre? jo för deras habitat är igenvuxna stillastående träsk och gölar. de är lugna stillsamma fiskar och av evulotionen formade att leva i små vattenmängder. nu finns det vissa undantag inom bettafamiljen, men splendens tillhör inte ett undantag.

30l är en stor vattenmängd för en ensam splendens.
#41 - 22 januari 2004 13:48
Det var ju roligt att det blev en hel del disskusion kring detta, lite hårda ord ibland kanske men ändå. Jag skrev ju från början att jag visste att akvariumet var litet så det är jag medveten om. Tack för alla tips och synpunkter, alltid nyttigt med flera olika synsätt och ideer om en och samma sak.

Nu blir det i allafall så här. Jag gör det bästa av situationen (som jag tycker just nu) och planterar javamossa, javaormbunkar och lite vallisneria (har överskott på dessa nu) i det lilla akvariet tillsammans med den rot som följer med. Jag sätter ner ett sånt där plastburksfilter med vadd i som drivs av en luftpump (har dom grejerna ligger i en låda) samt att jag hänger en lampa med en 11 w lågenergilampa i över akvariumet, jag kanske lutar en platt sten mot filtret så det blir som en liten grotta också. Jag behåller kampfiskarna (en hane o en hona) och "muränan"/kuhliålen i detta och flyttar de eventuella neontetrorna til mitt "vanliga" akvarium (som säkert är fel det med). Så får vi se hur det blir, om jag kanske är en dålig människa och fyller på med någon algätare, räka eller snäcka eller så ändå vartefter, vi får se.

Jag är säker på att dessa fiskar kommer få det bättre på detta sätt än hur de har det nu i alla fall.

Om man vill slänga på lite bränsle på disskusionen om vattenmängd och akvarielängd kan man ju undra om det överhuvudtaget är vettigt att hålla fisk i akvarium bara för det är kul att titta på. Varför inte låta fiskarna leva fria i naturen och befria alla akvariefiskar?

Rädda Willy! // Fredrik
#42 - 22 januari 2004 13:52
då är jag alltså inte helt ute och cyklar...[:-15]
Läste någonstans att Kampfiskhanen kan bli stressad om den lever i för stort kar...eftersom den då hela tiden skulle simma fram och tillbaka och försöka vakta sin revir. Stämmer detta?
#43 - 22 januari 2004 13:57
nej det har jag aldrig hört men det var mycket intresant. kan du försöka hitta vart du läste det?
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 22 januari 2004 14:40
Som vanligt en massa tyckande i frågor som dessa.
1/ Kampfisk (och en del andra fiskar) lever mycket riktigt i små pölar i naturen, men det är bara under några korta perioder. Större delen av året lever de alltså ungefär som de flesta andra fiskar.
Så visst KAN MAN hålla dem i små vattenvolymer, men att göra det med utgångspunkt från naturen blir fel eftersom man då skulle variera vattenmängden mellan kanske 10 liter och 100.000 liter under året. Detta lär av praktiska skäl bli svårt[;)].
I så fall skulle man ju också med samma sorts logik hållas killis helt utan vatten eftersom de ofta lever i pölar som helt torkar ut[;)]
2/ Vad som anges i artbeskrivningarna avser i regel om fisken hålls i ett typ "sällskapsakvarium" ihop med andra fiskar och självklart så skall man inte dubbla vattenvolym eller längd om man har två fiskar.
Volymen avser också vad som avses för en fisk i lekmogen storlek.
3/ Kan man i något fall hålla vuxen fisk i mindre akvarier än som anges i artbeskrivningen. Ja i vissa fall kan man det - vill dock inte ge några generella exempel utan detta bör gälla från fall till fall.
Ett sådant fall skulle t.ex. vara där man håller ett lekpar med killi (som i sin naturliga miljö ibland t.o.m. lever i vattendrag som helt torkar ut) i en mindre vattenbehållare.
Tycker nog också att det kan vara OK att t.ex. att ha en kampfisk hane och kanske två honor i en 20 liters behållare om man ser till att det finns gott om gömställen i akvariet.
4/ Rent generellt gäller dock alltid att det är enklare att sköta och enklare att få en bra balans (både mellan fiskarna och biologiskt ur reningssynpunkt) om man har en större vattenbehållare.
#45 - 22 januari 2004 15:44
Hej! lägger själv till en liten fråga här. Skall ev få köpa ett 45 liters akvarium snart. Jag undrar mest hur mycket skillnad 5 liter gör för en kampfisk...Kan det fungera bra trots allt?
Nina
#46 - 22 januari 2004 16:38
Vill bara säga till er alla att ni kanske skall ta er en till i djurskyddsföreskrifterna som finns att få tag i på jordbruksverkets hemsida. I L80 och L81 står vilka regler som gäller för fiskar som används som hobby.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 22 januari 2004 17:20
Vill bara säga till er alla att ni kanske skall ta er en till i djurskyddsföreskrifterna som finns att få tag i på jordbruksverkets hemsida. I L80 och L81 står vilka regler som gäller för fiskar som används som hobby.

Det som står angivet på jordbruksverkets hemsida är främst avsett för zoohandeln där djuren hålls en mycket kort period. Så enbart för att det där anges att det är tillåtet med enbart en liter så tycker jag inte att detta är ett lämpligt sätt att kontinuerligt hålla ens en kampfisk på.

#48 - 22 januari 2004 17:37
Ursprungligen skickat av orm

50l till en betta är heller inte något måste, har ni sett habitatbilder? Har ni hafft bettor under längre perioder? Varför tror ni de har labyrintorgan som kan ta upp atmosfäriskt syre?

detta skrev du, och det tolkar jag som att du tycker att bara för bettan kan ta syre från luften är det ok med mindre än 50 liter.
#49 - 22 januari 2004 17:59
va e detta för dumheter? 30-50 liter per kampfisk?
bah!

jag har 9 kampfiskar hannar och honor i 45 liter.

4 liters kar till enstaka hannar.
och jag ska säga er att dom vantrivs!
#50 - 22 januari 2004 18:00
usch då, det var inte bra att de vantrivs :-(

djurplågare
#51 - 22 januari 2004 18:07
eh.. flåt jag menar stortrivs.

lite jobbig nä man pratar engelska mycke hemma. lätt att blanda ihop ord.[:-36]
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 22 januari 2004 18:46
va e detta för dumheter? 30-50 liter per kampfisk?

bah!

Läs vad som står ovan
"Vad som anges i artbeskrivningarna avser i regel om fisken hålls i ett typ "sällskapsakvarium" ihop med andra fiskar och självklart så skall man inte dubbla vattenvolym eller längd om man har två fiskar."
Minska också ner på din ruskigt långa signatur - Makrosaur - det tar en massa plats och man blir bara irriterad av att man måste scrolla förbi den.
#53 - 22 januari 2004 21:23
i alla fall så e det helknäppt me 40 eller 50 liter till en enda kampfisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 22 januari 2004 21:56
Vem har sagt att man inte skall ha fler fiskar?
#55 - 23 januari 2004 07:39
Varför klanka ner på sådana som vill ge sina fiskar ordentligt med utrymme? Att ha fiskar i för små akvarier är djurplågeri, men att ge dem större utrymme än vad som rekommenderas som gräns är bara bra!

Olle
#56 - 23 januari 2004 14:52
*suck*

jag menade i fall som man bara har en enda kampfisk, om man typ bara då har en enda kampfisk ska man då gå skaffa ett akvarie på 50 liter för en enda liten fisk?
#57 - 23 januari 2004 22:15
<font color="red">[size=6]Det som står angivet på jordbruksverkets hemsida är främst avsett för zoohandeln där djuren hålls en mycket kort period. Så enbart för att det där anges att det är tillåtet med enbart en liter så tycker jag inte att detta är ett lämpligt sätt att kontinuerligt hålla ens en kampfisk på.</font id="red">[size=6]

Jag menar att där kan man även få andra tips om hur man skall inreda sitt akvarium så att det är lagligt enligt lagen. Det är klart att man bör ha ett akvarium som gör att fiskarna vantrivs. De måste ju få utrymme att simma på!!!!
Men det finns även andra regler som man kanske inte tänker på i första hand när man inreder akvariet!
#58 - 23 januari 2004 23:48
ojdå, du gjorde samma misstag som jag,

vantrivs = trivs icke

stortrivs = Trivs jättebra

[:-94]
#59 - 24 januari 2004 00:21
Ursprungligen skickat av Jossa

[red][size=6]Det är klart att man bör ha ett akvarium som gör att fiskarna vantrivs!!!!

Tja, så kan man kanske sammanfatta denna tråd? Se det så här: Vi har i alla fall kommit underfund med vilka vi gillar och ogillar, vilka åsikter vissa delar och inte delar, hur ett fåtal får slåss mot den stora skaran som vet mest och tycker bäst som de flesta vill tillhöra... Nåväl, inget att fästa någon större vikt på, då det finns så mycket annat att diskutera ;-)!
#60 - 24 januari 2004 01:09
Ojåj..tittar man på start-meddelandet och sedan hoppar till sida 4 och läser de sista,så måste man väl ändå säga att diskussionen hoppat lite hit och dit på vägen..?
Men det är ju bara jätte spännande att starta nya tråd..eftersom man aldrig vet vart man hamnar i slutändan.. :)

Ta hand om er allihopp (även du Kampfisken) ;)
#61 - 24 januari 2004 01:15
Du också ia2004 ;-)!
#62 - 24 januari 2004 05:48
Ursprungligen skickat av Markosaur

*suck*

jag menade i fall som man bara har en enda kampfisk, om man typ bara då har en enda kampfisk ska man då gå skaffa ett akvarie på 50 liter för en enda liten fisk?

ja det är det som vi menar...
är väl knappast så svårt att förstå?
#63 - 29 januari 2004 18:45
Nu är det lilla 19 liters akvariet på plats, se zoonen via länken nedan för ett par bilder.

"Muränan" som jag misstänkte var en kuhliål var en pakistanbotia, den lever nu i mitt andra akvarium tillsammans med de två neontetror som också följde med det lilla akvariet. Pakistanbotian far runt och bökar och har fått fin färg, även neonerna har fått vettig färg.

Nu över till det lilla akvariet igen. Det var två kampfiskar med, enligt uppgift en hona och en hane. Honan köptes till efter hanen som sällskap åt denne i all välmening. Fast dom har hela tiden bråkat och den ursprungliga hanen har fått stryk och trasiga fenor och blivit jagad hela tiden (alltså även innan jag tog över). Jag undrar då om det verkligen är en hona, tänk om det är en hane. Nu undrar jag som är helt novis på kampfiskar om man på bilden på zoonen kan avgöra om den stygga är hona eller hane, kolla in tack och tro något. Hur ser man annars skillnad och är det lätt att se skillnad? Borde inte djuraffären som sålde fiskarna se sådant?

Dom två lever tills vidare separerade, den gamla trasiga hanen har fått 19 litersburken och den andra får gå i en 14 liters guldfisk kupa tills jag har redit ut detta. Om det nu är en hona, kan hon "bli snäll" igen om hon får gå själv så där?

Vad gör jag om det visar sig att det är två karlar?

// Fredrik
#64 - 29 januari 2004 21:24
Tycker nog att det liknar en hane, faktiskt. Ryggfenan och bröstfenorna är lite för distinkta för att vara en hona. Men jag är inte hundra på det med ledning av bilden. Spärrar de upp gälarna och fenor och "muckar" hela tiden så är det två hanar. (Jag har själv lurat mig själv med en hane med små fenor). I sådana fall måste du hålla dem var för sig eller ge bort den ena till någon.
#65 - 29 januari 2004 21:36
Mina kampdfiskar kämpade också en hel del, men eftersom det blev en massa yngel får man väl tro att det var en av varje [;)]
#66 - 29 januari 2004 21:43
Vissa honor kan också vara väldigt aggressiva..aggressivare än två hannar mot varandra. Allt beror på vilken personlighet fisken har..alla är de ju individer. Det är bäst om du låter Kampfisk hanen vila och håller dessa två isär. Vad jag tror (efter att ha sett bilden)är att det är en hona..hanen brukar ju kännetecknas av väldigt långa slöjor..lägger till ett par bilder på typiska Kampfiskhanar. Fast det finns ju olika arter av Kampfiskar och denna med långa slöjor är en Betta Splendes.

Bilder på Kampfisk-hanar:
http://www.geocities.com/Paris/Metro/7716/betta_splendens_red.jpg
http://www.geocities.com/Paris/Metro/7716/betta_splendens_blue.jpg
http://www.bettasplendens.nl/albums/album01/MFDTm1.jpg

bilder på Kampfisk-honor:
http://www.bettatalk.com/images/opaquefemale1.jpg
http://www.bettasplendens.nl/albums/album01/MGDTf1.jpg
http://www.bettasplendens.nl/albums/album02/MGSTf1.jpg

Hoppas att det löser sig! :)
#67 - 30 januari 2004 16:56
Nytheter:
Det är bubblor i guldfiskskålen (där ju hanhonan bor nu). Är det ett försök till skumbo, se bild på zoonen? Jag vet inte hur det ska se ut. I så fall är ju saken klar, honhanen är en hane.

Kampfiskhanen (som fått stryk förut) som bor i 19 litersakvariet tycks gilla tuffa tag, en sadomachokistkille kanske? Nu när jag kom hem och tittade in i akvariet var det tomt. Han låg nämligen på golvet och såg torr ut. Då tänkte jag att problemet med de två fiskarna hade lösts genom naturlig avgång. Tog upp den rackaren från golvet - då spritter det till i han! Jag skyndar mig på att stoppa ner honom i akvariet och han rör på sig, väldigt stelt men ändå. Det är täckglas på men det är ju avskuret i två hörn så den vägen måste han ha hoppat. Nu (efter en halvtimma kanske) så står han still precis under ytan, munnen och gällocken rör sig lite. Undrar om han kommer att klara detta. Tycker att ögonen ser oklara ut på han också. Vad ska jag göra? Vänta och se eller döda den direkt?

Det har blivit enormt dramatsikt här i lägenheten som ni märker!

// Fredrik
#68 - 30 januari 2004 17:29
Tja, jag vidhåller fortfarande att jag TYCKER att det ser ut som en hane. Honor har mer "strikta" slanka fenor och inte så "böljiga" liksom.

Är det inte ett skumbo där, ja.......

Han, den stackarn som hoppade, kan ha torkat i slemhinnorna när han hoppade ur. Och då överlever han nog inte - men vänta lite och se om han bättrar sig. Annars är avlivning det humanaste. Jag har råkat ut för det flera gånger tyvärr. De har den egenheten att hoppa ibland.
#69 - 31 januari 2004 14:26
Javisst är det ett skumbo, det som finns i bilden.. Har aldrig sett en likadan hane..kan det alltså vara en annan art av Bettas? Vet du vart den andra hanen är köpt?..kanske ringa till djuraffären och berätta vilket miss de gjort?..då kanske samma sak slipper hända andra som går dit och ska köpa en hona...? :)
#70 - 31 januari 2004 18:38
Den rackaren som hoppade ur akvariet klarade sig inte. Såg ut att bättra sig till en början men sen blev det sämre så då gjorde jag processen kort. Nu har jag tätat till alla luckor så att framtida hopp ska utebli.

Jag vet inte vilken affär dom är köpta på eftersom jag fick dom men det kan jag nog kolla, så kan man ju gå dit och se hur de andra filurerna ser ut. Jag satte en spegel framför akvariet där den överlevande hanen (som jag nu vet att det är) bor. Han blåste upp sig och blev dödstuff, spärrade ut gälar och fenor och bar sig åt. Läste att det var bra att göra så ibland om de lever själva så de tror att det kommer en rival. Jag tänker nog inte köpa några honor till honom utan han får klara sig själv och bråka lite med sin spegelbild ibland. Han har även byggt lite mer skumbo så på något sätt trivs han väll.

Troligen vill jag ha något som äter alger, för det kommer nog med tiden. Har fått tips på någon ancistrus (om det finns någon liten modell) eller otocinclus (som ju är små fast vill vara ett par stycken) eller ett par amanoräkor eller eventuellt någon snäcka fast det lockar inte så mycket. Får se, kom gärna med fler synpunkter eller tips.

Vad matar ni era kampfiskar med? Testade flingfoder men det verkade inte passa herrn (vilket ju passar överens med vad jag läst). Frysta röda mygglarver verkade gå bättre men det måste väl finnas något annat? Läste om speciellt foder för kampfiskar - är det någon som kör med det och är det bra?

// Fredrik
#71 - 31 januari 2004 23:10
tja jag har hört att kampfiskar KAN vara väldigt petiga med foder, jag matar mine med flingor. när jag födde upp ynglen så gav jag dom yngelfoder och när dom blev äldre lite smulade flingor

här är förresten en bild på den finaste of hannarna som jag födde upp, bor i ett 19 liters kar och stortrivs
http://www.piranha-fury.com/forum/pfury/uploads/post-86-1075495953.jpg

Annons