Kampfiskar ?

#1 - 4 januari 2008 23:32
Hejsan nu kommer den eviga frågan om man kan ha det eller inte.
Kan man ha 1 hane och 2 honor i ett 56l kar tillsammans med 8 neontetror ?
Tacksam för svar

André
#2 - 4 januari 2008 23:49
Det kan du, men det är risk att honorna får pisk av hannen.
Du bör ha ett akvarium extra som du kan flytta honorna till om de skulle få för mycket däng av honom.
Kanske ett par dvärggurami eller honungsgurami skulle passa bättre i ditt fiskval?
#3 - 5 januari 2008 00:06
Jo, men har fastnat så mycket för kampfiskarna eftersom dom missköter dom sådan i affären där jag handlar samt att jag vill få den att "blomma" ut färgen och trivas. Klarar inte av att se dom så som dom är där, Den stora frågan hur ser jag om det är en hona eller en hane ?

André
#4 - 5 januari 2008 22:07
En affär som missköter sina fiskar skulle jag inte välja att handla i, för köper du bettorna kommer det säkerligen bara in nya i deras ställe som får precis samma skötsel, & så kommer det fortsätta i all oändlighet. Då stödjer man ju hellre en bra affär med friska & glada djur genom att handla där istället, & hoppas att fler gör det samma?

Sen det där om det funkar eller inte beror helt på hur kampfiskarna är. Vissa är ju hur snälla som helst, medan andra jagar varandra konstant, oavsett akvariestorlek. Mycket gömställen i form av växter/rötter/stenar/grottor är i alla fall bra att ha, men man måste även vara beredd att dela upp bettorna om de inte går ihop, precis som ansjo skrev.

Köper du alla tre i samma djuraffär kan du ju höra med personalen om de tror att fiskarna kan gå ihop. För får du ett "ja" till svar & de sen inte gör det så har du ju all rätt att lämna tillbaka dem eftersom att du isåfall har blivit felinformerad. Vet dock inte hur det fungerar med reklamation av fisk, men i ett sådant fall borde det ju vara tillåtet tycker jag. Det kan ju vara värt att kolla upp åtminstone, om du inte har flera akvarier du kan dela upp dem i vid eventuellt bråk..
#5 - 6 januari 2008 01:20
Jodå, Har all möjlighet att dela upp dom eftersom jag ej ännu har fått sålt mina 2 kar ;p Så den möjligheten är där men ska först höra hur det är med mina gamla fiskar om dom tar dom i "inbyte"
#6 - 6 januari 2008 16:58
Andre_ skrev:
Jo, men har fastnat så mycket för kampfiskarna eftersom dom missköter dom sådan i affären där jag handlar samt att jag vill få den att "blomma" ut färgen och trivas. Klarar inte av att se dom så som dom är där, Den stora frågan hur ser jag om det är en hona eller en hane ?

André

Hej!

Bästa sättet att se om det är hane eller hona är att titta efter en vit prick bakom analfenan, då är det en hona.

Att få färgen att "blomma ut" Gör bäst med en romstinn hona i närheten. Ge henne bara många gömmställen.

Anna!

Annons