Kampfiskar att Yngla

#1 - 18 mars 2007 10:25
Tjosan!
Ska köpa kampfiskar när mitt nystartade akvarium är "redo".
Och jag undrar; Om jag vill att de ska yngla, är det sant att vattennivån ska vara på ynka 15 cm?! [:-73] Det måste ju vara alldeles för lite!?
Jag har läst det i en bok, men är det verkligen sant?[:(!] [:-145]
[SIZE=4][COLOR=palegreen]S[COLOR=sienna]to[/COLOR][COLOR=darkolivegreen]r[/COLOR][COLOR=yellowgreen]m[/COLOR][COLOR=pink]e[/COLOR][COLOR=orange]n[/COLOR][COLOR=magenta]z[/COLOR][COLOR=slategray]s[/COLOR][/COLOR][/SIZE]
#2 - 18 mars 2007 10:30
Jag sänkte mitt till 10cm t.o.m för att jag inte fick igång nån lek vid 15cm, kamphannen vaktar sina ägg intensivt nu.
#3 - 18 mars 2007 13:09
Jag rekomenderar mellan 10 - 15 cm vatten, helst 10 cm, det underlättar hanan jättemycket när han ska plocka ägg/yngel.
#4 - 18 mars 2007 14:37
Okej, tack för hjälpen.
Då vet jag. Jag trodde inte det först, men nu förstår jag! [:-2]
Jag har aldrig haft kampfiskar, men jag tycker de är ORTOLIGT vackra och charmiga.:)
Hur mycket kostar kampfiskarna i de affärerna där ni köper dem.
Det varierar så mkt för alla, verkar det som iaf.
Tack så mkt! :)
#5 - 18 mars 2007 15:59
Beroende på vilken affär, DjurMagazinet är svindyra tex. Hanar för 59 :-, honor 39:-. Andra affärer har jag sett hanar för 39:-, honor för ca 29-35 :-.

Du skall nog inte stoppa i både hane OCH hona i det nya akvariet, låt hanen bygga upp ett stort och fint skumbo innan honan flyttar in.
#6 - 18 mars 2007 16:47
Du skall nog inte stoppa i både hane OCH hona i det nya akvariet, låt hanen bygga upp ett stort och fint skumbo innan honan flyttar in.[/quote]

Okej, lite prisskillnader!;)

Tack, ett smart tips, hade ju inte jag tänkt på... :D
Får läsa på ordentligt innan jag köper dem! :)
Tack än en gång för hjälpen! [:-2]

[SIZE=4][COLOR=palegreen]S[COLOR=sienna]t[/COLOR][COLOR=darkolivegreen]o[/COLOR][COLOR=pink]r[/COLOR][COLOR=magenta]me[/COLOR][COLOR=yellowgreen]n[/COLOR][COLOR=paleturquoise]z[/COLOR][COLOR=darkslategray]s[:o] [/COLOR][/COLOR][/SIZE]
#7 - 18 mars 2007 17:21
Stormenzs skrev:
Tack, ett smart tips, hade ju inte jag tänkt på... :D

Får läsa på ordentligt innan jag köper dem! :)

Japp, bäst att läsa på. Ställ gärna frågor om du undrar något.
#8 - 19 mars 2007 13:59
sen finns de dom hannarna som skiter i allt vad regler heter och lyckas med bedriften att bygga bo i ett strömt akvarium med djup på 40 cm. Men min pojke var inte som alla andra (;
Bilagor:
#9 - 24 mars 2007 10:30
Pehpsii skrev:
sen finns de dom hannarna som skiter i allt vad regler heter och lyckas med bedriften att bygga bo i ett strömt akvarium med djup på 40 cm. Men min pojke var inte som alla andra (;

Haha okey! Min kampfiskhane har fastnat i pumpen 1-2 gr nu! Och det har inte gått ett helt dygn ännu! [:-4] Han försöker väl fixa skumbo el ngt! Får hoppas att han lär sig...
#10 - 24 mars 2007 10:39
Pehpsii skrev:

hehe....hadeosså en kampfisk för ett par år sen som gjorde lika dant.....byggde ett skumbo i strömt vatten men på bara på ett djup av 30 cm....paret lekte osså men det blev inga ägg :(
#11 - 24 mars 2007 10:41
Stormenzs skrev:
Haha okey! Min kampfiskhane har fastnat i pumpen 1-2 gr nu! Och det har inte gått ett helt dygn ännu! [:-4] Han försöker väl fixa skumbo el ngt! Får hoppas att han lär sig...

jag ska sj starta upp en liten balja idag för att testa om ett av mina par är redo för lek...har sett att honan är lite rund avsig och hanen har byggt bon innan....

en sak till innan...du har inte för strömt eller nått sånt??....kanske därför din hane fastnar...
#12 - 26 mars 2007 15:32
Kampfiskhanar och mycket ström (stark filter) brukar inte funka så bra, fenorna fastnar i filtret och hanen kan drunkna. Så mindre stark filter rekomenderas.
#13 - 29 mars 2007 17:04
Okey. Han har inte fastnat ngt mer nu, vilket känns bra!:)
Imorgon blir det honor! :D
Yippie! :D

Annons