kampfiskar i sällskapsakvarium?

#1 - 31 oktober 2003 15:25
hej!

skulle vilja köpa en kampfiskhanne, men undrar, kan ja ha den tillsammans med mina guppys, platys, sorgmanteltetror o neontetror? vad vill de ha för värme? ja har ett ganska tätplanetrat 60l. akvarium.
#2 - 31 oktober 2003 15:40
Om du köper en liten (ej fullvuxen) kampfiskhane ihop med 3-4 honor bör det gå bra, då dom får växa upp i samma akvarium. Har själv gjort så och dom stormtrivs ihop med dom andra fiskarna. Släpp dock INTE i en fullvuxen hane, för då kommer han att bli så rädd och nervös att han ställer sig i ett mörkt hörn och antar formen av ett löv. Det kanske kan funka för vissa men är inget jag rekommenderar. Skaffa istället som jag sa små exemplar.
#3 - 31 oktober 2003 16:26
<font face="Georgia">Hej!
Det beror lite på fiskens individ! Ibland går det och ibland inte.
Jag har två Kampfiskhanar.
Den blå har jag i mitt sällskapsakvarium tillsammans med kardinaltetror, Guldguramis, guppy, svärdbärare, pakistanbotior och såna fiskar och det fungerar jättebra.
Han är lugn och kan vara tillsammans med andra fiskar med långa fenor utan att bry sig, han är väldigt fredlig. Men min andra hane rosa/blå/röd spräcklig är välldigt aggresiv, han har haft ihjäl guppys och mollys flera gånger och han blir mycket stressad av andra fiskar. Därför bor han ensam i ett eget akvarium.
Han är min avels hane så det gör ingenting[8)]

Men de lever ju inte lika länge i sällskapsakvarier som de gör ensamma, i "art" akvarier. Ska ta ut min blåa hane ur sällskapsakvariet på hans äldre dagar, så att han får ett eget akvarium under sin sista tid, jag vill inte att han stressas ihjäl när han är gammal.

Jag har haft min kampfiskhane tillsammans med sorgmanteltetror och det fungerade inte, de bet sönder hans fenor.. De andra fiskarna borde en kampfiskhane trivas med, men som sagt det beror på fisken.
Det blev ett långt inlägg, ursäktar ;)
Mvh/Sarah
</font id="Georgia">
#4 - 31 oktober 2003 17:18
Har haft egna erfarenheter av att det inte går alls att ha kampfisk tillsammans med några andra fiskar överhuvudtaget, och hört många som säger samma sak. Senast idag när jag var i zoo-butiken hade de fått tillbaka just en hane och två honor som inte gick att ha i ett sällskapsakvarie. Så mitt råd är att ha ett eget akvarium till kampfiskar.
#5 - 31 oktober 2003 17:20
<font face="Georgia">Kampfiskar brukar fungera bra med andra fiskar, om man väljer rätt sällskap!</font id="Georgia">
#6 - 31 oktober 2003 19:41
ok. ska fundera på de där...kampfiskarna är ju läckra o så, men ja vill ju inte att den ska va taski mot de fiskar ja har/tvärtom. men hur vet man att de är en ung hanne ex. på en zoo affär, syns de? aja. tack för alla råd...:)
#7 - 31 oktober 2003 19:45
Det där med att det går bättre om det är en ung hane tror inte jag på, det beror på individen.
Om du köper en kampfiskhane så får du vara beredd på att köpa en till litet akvarium på ca 20 liter att ha den i om de inte går bra ihop..
#8 - 7 november 2003 15:13
Jag har haft tre olika kampfiskhanar, dock bara en med sällskap.
Den gick med en liten pleco, kampfiskhanen var lite irriterad på den lille "sugproppen" först. Men lugnade ner sig efter några timmar. Nu funkar det utmärkt !
#9 - 9 november 2003 08:13
Jo, precise det som bubblan89 säger. det beror på vilken idevid den är. det finns kampfiskhanar som är väldigt agressiva som tom. inte kan gå att ha i ett sällskaps akvarium för att den äter så gott som upp alla fiskar, det finns kampfiskhanar om är agressiva men inte alldeles för som kan gå väldigt bra i ett sällskapsakvarium, som bubblan89´s fritz. det finns även väldigt många kamphanar som är alldeles för mesiga som lätt blir mobbad.
Sorgmantetran tror jag inte går så bra med kampfiskhanar eftersom att den sortens tetra biter långfenade fiskar.
#10 - 9 november 2003 13:15
ok! ska nog inte köpa ngn kampfisk, de får bli nå annat skoj. Tack för alla råden!
#11 - 9 november 2003 14:14
Till Sebbe Salvini!

Du kan inte lägga ut länkar till din egen hårddisk typ file:///C:/Mina%20dokument/ImageStudio/Album/Album%20-%20katt%20o%20kanin/Bild%2080.jpg Det är bara du som kan se bilden då. Du måste tanka upp bilderna på en server. Det samma gäller alla bilderna på din presentation. (off topic)

Annons