Kampfiskar i vas- Bor du i Sundbyberg-Solna, hjälp till att få ut dom därifrån!

#1 - 9 mars 2006 10:42
[COLOR=#ff0000]Kolla in denna länk, vidrigt tycker jag, stackars fisk: Kampfiskplågeri, vidrigt.[/COLOR]
[SIZE=7][COLOR=#ff0000]Jag blir så j-vla arg av att se detta![:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!][SIZE=4] Dom stackars fiskarna måste ju kunna slå kullerbyttor och leka... Såg kampfiskhanar i 2 liter skålar (typ Deco-Art) på en djuraffär i Solna.. Någon mer som sett dom? Jag funderar starkt på att rädda en av dom till mitt 26 liter. Då förstör jag ju stämningen för fiskarna som ska leka men kampfisken känns viktigast för mig nu!! Fy så sorgligt, blir han min ska jag nog skämma bort honom:) !! Men är det inte hemskt, att man valt en så underbar fisk som kampfisken att ha i små vaser.. Är det någon som vet varför man valt kampfiskar? Ett tag var det Guldfisk i skål men nu är det kampfisk i skål..[:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [/SIZE][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#ff0000]Är det någon mer som varit på denna avskyvärda djuraffär och sett kampfiskarna kan ni väl, om ni har tid, ork och ett bra fiskhem köpa en av dom? Affären hette Zoo-någonting och man kommer till den genom att gå genom en tunnel under järnvägen i Sundbyberg, till den sidan där Systembolaget finns, sedan fortsätter man till vänster, tror jag. Man kan också komma dit genom att åka över bron i slutet på Järnvägsgatan i Sundbyberg. Alltså, kommer man från Rosengatan ska man åka till vänster, och fortsätta på den vägen. Efter en stund tror jag bron kommer. Jag tror ju att detta är vägbeskrivining men vet ej klart. Hoppas det finns någon i Sundbyberg-Solna som är villiga att hjälpa dom stackars fiskarna. Kände bara att jag behövde be om hjälp att få ut alla kampfiskar därifrån.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#ff0000]Ha det bra alla Zoopetare:) ![/COLOR][/SIZE]
[SIZE=6][COLOR=#ff0000][/COLOR][/SIZE] EDIT: För att se dom vidriga skålarna, klicka på "Fish Bowls" till vänster :(.
#2 - 9 mars 2006 10:50
Fin tanke, problemet är bara att de kommer att köpa hem nya kampfiskar när de nuvarande är sålda, de tjänar bara pengar på att man köper fiskarna oavsett om de trivs eller inte. Sen så håller jag med om att ett par liter inte är schysst, tyvärr finns det de affärer som har dem i några dl till och med, mycket tråkigt.
#3 - 9 mars 2006 10:51
Jag tror att zooaffären köper nya och plaserar i de små burkarna om det är någon som köper alla. De kan ju inte ha de tillsammans för att de slåss. Jag tycker också det är fel att ha fisk i för små byttor, men om man ska välja så är det bättre att ha kampfisk än slöjstjärt i mindre kar. Kampfisken kan andas syre, men den behöver varmt också.
#4 - 9 mars 2006 10:53
I vaserna blir det svårt att andas syre... det såg förskräckligt ut. Tycker definitivt att vi kan skicka mail till blomsteraffären.
#5 - 9 mars 2006 11:13
Ja, dom köper säkert nya. Men det mest idiotiska är ju att dom har honorna tillsammans med en hane i ett kar på typ 80 liter... Så dom väljer den finaste och dom andra får gå ett sorgligt öde till mötes. Nåja, jag ska till Sundbyberg imorgon, så i helgen räddar jag nog en av dom stackars djuren.. När jag såg dom ville jag bara skrika åt expiditen att det där där är för f-n grovt djurplågeri! Jaja, åtminstone en av dom kommer till ett lyckligt hem... eller iaf lyckligare: Mitt 26 liter! Bättre det än 2 liter:D ! Nej, kampfiskhanar brukar ju vara rätt fredliga så länge dom inte möter varandra. Och butiken hade ju minst 12 akvarier till.. och några tomma. Är det någon som har vägarna förbi så tycker jag ni ska göra en riktigt god gärning och rädda ett djur som just nu är väldigt ledset[:-4] [:-82] och säkert kommer att dö därinne. Ni kan rädda ett liv, bättre en fisk än ingen, och så får ni också en av dom vackraste fiskar som finns i ert kar[:-131] ! Dessutom säljer dom pyttesmå skålar på 2 liter (runda) för 67,50 som enligt dom ska vara bra till kampfiskar.
#6 - 9 mars 2006 11:26
[quote=join4t]Fin tanke, problemet är bara att de kommer att köpa hem nya kampfiskar när de nuvarande är sålda, de tjänar bara pengar på att man köper fiskarna oavsett om de trivs eller inte. Sen så håller jag med om att ett par liter inte är schysst, tyvärr finns det de affärer som har dem i några dl till och med, mycket tråkigt.[/quote]
DECILITER???[:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
#7 - 9 mars 2006 11:48
[quote=calle95]DECILITER???[:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] [:(!] :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:[/quote]
Ett förslag skulle vara attt istället för att sponsra dom genom att köpa dom så skulle du kunna starta en tråd meg namninsamlingar här på Zoopet och sen skriva ut och lämna till dom... bara en tanke... vet inte om det skulle hjälpa men det kanske skulle hjälpa... bättre än att sponsra dom iallafall...

Räddade föresten en Slöjstjärt igår från att hamna i en 2L burk i en zooaffär till en okunnig mamma med unge... ägaren var kanske inte så tokglad för att jag gick runt och berättade vad jag tyckte om akvarium under 10L... och mamman verkade mindre förstående... men när jag nämnde "svåra att hålla vid liv" så stod hon emot ungens tjatande iallafall... men men får hoppas att den hamnar på ett bättre ställe än i 2L burk i händerna på en 5-åring...
#8 - 9 mars 2006 11:49
Ta reda på vad affären heter om dem har en hemsida, e-post, så kan vi svartlista dem om dem inte förbättrar sig. Låter det bra calle95?
#9 - 9 mars 2006 14:23
Finns även som väggprydnader på nätet
http://www.postmodernpets.com/fishp_fishpod.htm

Inga prylar en fackhandel borde rekommendera.
:(
#10 - 9 mars 2006 14:32
Man ser ju ofta att djuraffärerna har kampiskar (hannar) i små byttor, men de ska ju inte leva där resten av livet.
Att köpa dem hjälper ju inte om man nu vill protestera.

Edit: Nå, jag tycker inte om de där som säljer fiskar som blomstertillbehör, så jag skrev ett mail till dem:
"Hello

Are you aware that the fish you are selling as "Decorations" are a live animal, that needs a bigger and real place to live. It is cruel, and I am very sad to see it. Please stop, a lot of fish owners love their fish and find this lack of respect for life quite awful.

Regards. Eva, Denmark"

Så får vi se om de svarar.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 mars 2006 14:41
[quote=mohlin]Man ser ju ofta att djuraffärerna har kampiskar (hannar) i små byttor, men de ska ju inte leva där resten av livet.
Att köpa dem hjälper ju inte om man nu vill protestera.[/quote]
Dessutom är det helt lagligt enligt svensk lag och så går de i de flesta akvarieaffärer.
#12 - 9 mars 2006 14:44
Det är mycket som är lagligt, Kjell. Det innebär dock inte att

1. Man tycker att det är bra
2. Att man inte ska försöka göra nåt åt det.

Den där amerikanska affärsiden tyckte jag gick för långt. Men jag vet att det inte är samma sak.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 mars 2006 15:00
[quote=mohlin]Det är mycket som är lagligt, Kjell. Det innebär dock inte att

1. Man tycker att det är bra
2. Att man inte ska försöka göra nåt åt det.[/quote]

Har jag inte sagt - men i så fall borde det ju vara bättre att jobba för att förändra lagstiftningen än att starta en bojkott av 95% av alla akvarieaffärer i Sverige.
Vill man ändra lagstiftninmgen så får man ju då också kunna bevisa att ens åsikter är riktiga och kunna argumentera för det.

Anledningen till att just kampfiskar i Sverige får gå i mindre behållare än de 40 liter som gäller för övriga fiskar är att de i sin naturliga miljö periodvis lever i väldigt små vattenvolymer.

Kan väl förövrigt vara värt att nämnas att de 2 liter de har i Sverige är bra mycket mer än vad de har levt i under hela sin uppväxt. Kolla gärna in foton på Simontorps hemsida www.simontorp.se > Läsvärt > Reseberättelse > Asien 05 - fiskodling

Så rent logiskt så borde man i så fall verka för ett totalförbud på att överhuvudtaget sälja kampfisk eftersom deras miljö under uppväxten är betydligt sämre än i akvarieaffärerna i Sverige.
#14 - 9 mars 2006 15:05
Jojojo...

Men om den nu är nån ung stjärnögd grabb som reagerar så tycker jag att det är synd att tycka ner deras entusiasm. Det är ju ett osjälviskt mål han har. Då är det bättre att kanske komma med tips om vad man kan göra istället, än att han ska "belöna" affären genom att handla där.

Sen när man blir gammal och klok (läs: mer bekväm av sig) så tar man det lite lugnare.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 9 mars 2006 15:23
[quote=mohlin]Jojojo...

Men om den nu är nån ung stjärnögd grabb som reagerar så tycker jag att det är synd att tycka ner deras entusiasm. Det är ju ett osjälviskt mål han har. Då är det bättre att kanske komma med tips om vad man kan göra istället, än att han ska "belöna" affären genom att handla där.

Sen när man blir gammal och klok (läs: mer bekväm av sig) så tar man det lite lugnare.[/quote]
OK - det kan jag hålla med om;)

Ett bra sätt vore kanske att istället lyfta fram de affärer som har kampfiskar på ett annorlunda och bättre sätt i affären.
På den tiden jag hade affär så hade jag kampfiskhanar en och en i vanliga akvarier ihop med andra fiskar. Visst ekonomiskt var det ingen bra idé eftersom de inte blev så synligt exponerade och dessutom var det krångligt eftersom de inte passar ihop med alla fiskar.

Så en bra idé vore att stötta dessa affärer genom att handla där och lyfta fram dom i forum.
#16 - 9 mars 2006 16:36
Om inte vi reagerar på sånna här saker, vem skall reagera då? Zoopet är trots allt det största och bästa forumet för akvaristik i Sverige. Så fort nån här på zoopet nämner att de har några liter för lite plats för en fisk reagerar vi (jag med...) stärkt mot det, senast jag såg var det 'stew' som fick sig en avhyvling för att han hade för liten plats för sina oscars, vilket jag iofs inte höll med om. Värför skulle akvarieaffärer vara anorlunda. Jag tycker att, om vi ser att fiskar hålls i allt för små utrymmen eller missköts av akvarieaffärer ellers.k. visnings akvarier bör man säga till och kritisera det på en välformulerad och sakligt sett, även i det här forumet. Jag tycker vidare, som Kjell Fohrman säger, att vi skall lyfta fram handlare som är duktiga och gjör rätt, vilket jag tycker vi gjör i detta forum.
#17 - 9 mars 2006 18:29
Vad man reagerar mot är inte bara det trånga utrymmet utan också den absolut sterila miljön på bilden. Kampfiskhanar trivs med storbladiga växter som dom oftast vistas under, och bygger skumbon runt. Hur många växter ryms i en vas?
#18 - 9 mars 2006 18:32
är ja bara dum eller??
ja ser ingen vas med nån fisk i.. när ja trycker på länken blinkar de till snabbt en vas med röda blommor i, sen efter den sidan kommer en annan sida upp med mängder med blommor o vasar, men ja ser ingen fisk [:o]
#19 - 9 mars 2006 18:37
Hej
Nej du är inte dum, tog mig ett par gånger att hitta fiskarna, scrolla ner på sidan så kommer du till fiskar och blomarrangemangen.

http://www.gardengate.org/%20Merchant2/%20merchant.mvc?

Susanne
#20 - 9 mars 2006 18:41
[quote=andreassofus]är ja bara dum eller??
ja ser ingen vas med nån fisk i.. när ja trycker på länken blinkar de till snabbt en vas med röda blommor i, sen efter den sidan kommer en annan sida upp med mängder med blommor o vasar, men ja ser ingen fisk [:o][/quote]

Hittade den inte heller på bild, men jag har också sett dom i zoobutiker, en låg vågformad historia, den butik jag besökte hade den bara fylld med prydnadssten. Sidan jag länkar till finns dessvärre rekommenderad på svenska shoppinglänksiter.
#21 - 9 mars 2006 18:41
[quote=San]Hej
Nej du är inte dum, tog mig ett par gånger att hitta fiskarna, scrolla ner på sidan så kommer du till fiska och blomarrangemangen.

Susanne[/quote]

ah tack för tipset ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 mars 2006 19:15
[quote=Opus]Om inte vi reagerar på sånna här saker, vem skall reagera då? Zoopet är trots allt det största och bästa forumet för akvaristik i Sverige. Så fort nån här på zoopet nämner att de har några liter för lite plats för en fisk reagerar vi (jag med...) stärkt mot det, senast jag såg var det 'stew' som fick sig en avhyvling för att han hade för liten plats för sina oscars, vilket jag iofs inte höll med om. Värför skulle akvarieaffärer vara anorlunda. Jag tycker att, om vi ser att fiskar hålls i allt för små utrymmen eller missköts av akvarieaffärer ellers.k. visnings akvarier bör man säga till och kritisera det på en välformulerad och sakligt sett, även i det här forumet. Jag tycker vidare, som Kjell Fohrman säger, att vi skall lyfta fram handlare som är duktiga och gjör rätt, vilket jag tycker vi gjör i detta forum.[/quote]

Jodå jag håller med i allt det du säger - dock tycker jag att det är en viss skillnad att kristisera de som är närvarande (dvs deltar i detta forum) och de som inte är det och inte kan försvara sig.
Men självklart som det står i Zoopetreglerna så tillåter vi kritik så länge den inte framförs anonymt. Däremot så måste jag reagera när det föreslås att starta namninsamlingar mot företag som följer gällande regler (Zoopet kan t.o.m. bli åtalat för sådant). Och som jag skrev så är det ju i så fall istället mot myndighterna en sådan namninsamling skall dras igång eftersom de ju skriver lagarna, men gör man det måste man ha rejält på fötterna.
#23 - 9 mars 2006 20:59
Med lite eftertanke tycker jag självklart att det är bättre vi säger till själva om vi ser något som är fel, det viktigaste är att vi reagerar, jag tror det hjälper mer än att vi gnäller om det i ett forum ;)
Jag tror t.ex. inte att de italienska myndigheterna plötsligt kom på att guldfiskskålar var nått dårligt av sig själva utan att någon påpekade detta för dem, jag kan ha fel...
Jag tror, kanske lite naivt, att handlare lyssnar på vad vi som kunder säger och tycker. Visserligen har vi inte alltid rätt men jag hoppas handlare är tillräkligt kloka för att sålla de bra åsikterna från de dårliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 mars 2006 21:04
Jag tror t.ex. inte att de italienska myndigheterna plötsligt kom på att guldfiskskålar var nått dårligt av sig själva utan att någon påpekade detta för dem, jag kan ha fel

Nåväl nu var det väl bara i en liten del av Italien som denna regel infördes och där är det fortfarande tillåtet att placera 10 vuxna påfågelciklider i ett ett 20 liters akvarium och 10 stora papegojor i en bur som i Sverige inte ens är tillåten för 2 undulater[:(!]
#25 - 9 mars 2006 21:10
Om kampfiskhane i en 15 liters guldfiskskål är jag fortfarande kluven. Jag var tillfällig ägare till en kampfiskhane i en sådan, och han byggde skumbon under en storbladig växt och såg ut att trivas. Vi syresatte vattnet en gång i veckan, och körde doppvärmare om det blev för kallt. Vid flytt till större akvarium, hade han sin hörna och gjorde sina utflykter runt resten av akvariet ibland. Var trivdes han bäst? Ingen aning. Men hursomhelst tycker jag att arrangemang med fisk som ett dött prydnadsföremål suger illa.
#26 - 9 mars 2006 21:12
Det är långt kvar i Italien med andra ord, men jag hoppas du fattade poänget med vad jag sa, det är kanske viktigare än vad jag skrev ;)
#27 - 11 mars 2006 15:30
min IDOL

[FONT=Comic Sans MS][:-102] Tjaba Kjell [:-102] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]vet du att du är min idol [:D] [:-88] [:)] [:-88] [:-15] [:-88] [:-59] [:-88] :D [:-88] [/FONT]
jag måste kila men jag vill ;) gärna;) skriva mer till dig för du är min idol...!!!
///[COLOR=deepskyblue][:-131] [/COLOR][COLOR=deepskyblue]H[/COLOR][COLOR=deepskyblue]anna[/COLOR]

[quote=Kjell Fohrman]OK - det kan jag hålla med om;)

Ett bra sätt vore kanske att istället lyfta fram de affärer som har kampfiskar på ett annorlunda och bättre sätt i affären.
På den tiden jag hade affär så hade jag kampfiskhanar en och en i vanliga akvarier ihop med andra fiskar. Visst ekonomiskt var det ingen bra idé eftersom de inte blev så synligt exponerade och dessutom var det krångligt eftersom de inte passar ihop med alla fiskar.

Så en bra idé vore att stötta dessa affärer genom att handla där och lyfta fram dom i forum.[/quote]
#28 - 20 mars 2007 01:08
då kan jag lyfta fram Djurriket i Helsingborg. De har bra koll på alla sina djur och ger bra info till alla. Deras kampisar är vid bra hälsa och går i stora, fina kar. Äger själv 3 av deras kampisar och de är friska och krya. Tjejerna som startade butiken gjorde så med mål att ta så bra vara på djuren som möjligt, och jag tycker de lyckas fint!
#29 - 20 mars 2007 12:37
Jag tycker nog att det är bättre om ingen köper nån kampfisk där! Det bevisar ju att handlaren har en affärsidé som säljer och då tar han hem fler och fler men säg gärna till vedebörande att det är olämpligt och varför det bör ju vara vettiga argument och sakligt.;)

aggressioner brukar aldrig fungera;) men protestera gärna!:)

mvh erik l
#30 - 27 mars 2007 17:46
Usch vad lessen man blir när man läser sånt här.. jag kan inte påstå att jag ofta ser kampfiskar i pyttesmå kar vilket jag är glad över!!:) I min zooaffär tar det extremt bra hand om djuren.. i deras 12 kar som de har (eftersom de anser att flera skulle de inte hinna med, och de vill inte utsätta fiskarna för dåligt skötsel om de skulle haft flera + att det är en liten by så 12 kar är lagom.) Så har de endast cirka 2-3 kampfisk hannar åt gången till salu.. så dem får gå i 54 liters kar tillsammans med andra fiskar och det gör mig glad över att se. :) Tänk om alla zooaffärer kunde ha det så som dem har.
#31 - 27 mars 2007 18:39
Desto mer kampfiskar man 'räddar' desto mer kommer de beställa in så bättre att inte köpa några och då tar de inte in mera för ingen vill ha dem. Fiskarna är bara i affären en kort tid och jag tycker inte det är fel att de går i för små akvarium där men att man väljer att ha kampfiskarna i små skålar istället för i akvariena är ju ganska dumt.
#32 - 27 mars 2007 19:38
om man nu vill göra något så kan man köpa lite större kar till djuraffären eller t.ex en plastbaja på 30-50 liter duger ju också bra

Annons