Kampfiskar som prydnad??

#1 - 7 december 2005 21:40
Har en väninna som har köpt på sig kampfiskar. Hon vet att de inte går att ha dem i samma "skål", så hon har dem i en alldeles egen liten skål, eller mer vasliknande. Hursomhelst så är utrymmet litet för dem - den ena fisken kan mestadels simma upp och ner i skålen. (alltså från botten och upp till ytan).

Nu har hon ställt dem i sitt vitrinskåp för att katterna har ätit upp en av dem. En av skålarna har "lock", hon tänder värmeljus på en av "vaserna" som då fungerar som lock.

Vad tycker ni? Jag har ägt en sådan förut men i ett sällskapsakvarium, med andra. Har nu ciklider istället. Är detta rätt av henne o göra? Själv vill jag bara spola ner dem, för att jag tror de får det bättre. Hennes argument är att det är åtminstone lite större än påsarna de ligger i, i affären...
#2 - 7 december 2005 22:06
Jag tycker du ska ta ett allvarligt samtal med din väninna! Verkar rena djurplågeriet tycker jag. [:-141]
Om fler här tycker samma så kan du hälsa henne från oss alla...!

Det finns ju konstgjorda små akvarier hon kunde skaffa och låta de levande fiskarna vara ifred. [:-160]
#3 - 7 december 2005 22:14
Det låter nästan som ett skämt!

Jag hoppas du kan övertyga din vännina om hur man sköter en kampfisk. Finns många mindre billiga akvarium att köpa med pump och allt.

Lyssnar hon inte så hade jag nog, om jag vore du, sagt upp bekantskapen med den där djurplågande människan.[size=1] [/size]
[size=1][/size]
[size=1]Innan jag gjorde det så hade jag vält vaserna så hon var tvungen att byta utrymme. ;) ;) ;)[/size]
#4 - 7 december 2005 23:04
Måste bara skaka på huvudet lite... Låter ju ungefär lika vettigt som sådana där platådojor med levande guldfiskar i som jag hört skulle ha existerat på det glada 70-talet... [xx(]
#5 - 7 december 2005 23:07
kolla om hom vill stoppa sina katter i en skokartong.

vilken IG människa, hoppas hon inte har barn för sånna gener borde inte föras vidare.
#6 - 7 december 2005 23:14
"Har köpt på sej" Jag tycker de låter som att hon köpt några hanar av en anledning?! ska hon odla å har dom där temporärt ?
#7 - 7 december 2005 23:36
Lås inne henne i en liten klädgarederob istället!! Morr, jag blir så j****a arg med okunniga folk som inte kan ta reda på fakta innan de skaffar fiskar.

//Blivande kampfiskuppfödare med hanar som har minst 20 l vatten var och 4 honor i snart ett 80 l kar. Det ni!
#8 - 7 december 2005 23:51
Jo visst... Lycka till ifall du råkar få 25 hanar sen!!...
#9 - 8 december 2005 06:24
[QUOTE=sacha]"Har köpt på sej" Jag tycker de låter som att hon köpt några hanar av en anledning?! ska hon odla å har dom där temporärt ?[/QUOTE]

Hon har bara köpt hanar eftersom de är såå fina. De ska ju bara vara som prydnad enlig henne. (hemskt)
#10 - 8 december 2005 06:28
Hon tål inte kritik så bra därför har jag inte riktigt vågat kritisera henne. Men jag känner nu att det är verkligen något jag ska göra, efter all er uppbackning. Jag besöker henne inte så ofta, då man ser stackarna stå alldeles stilla i sina vasliknande saker. Byter vatten gör hon inte så ofta heller pga slöhet, och hon berättade att när hon väl gjorde det en gång så bara tappade hon ur vatten från behållaren - kampfisken råkade följa med i slasken sen tillbaka igen (de har väl hänt alla någon gång att en fisk råkat följa med men hennes tömning är inte ens nämnvärd - för det går inte och tömma så mycket vatten ur dem)
#11 - 8 december 2005 06:54
inte för att va elak men låter mest som djurplågeri och låter mycket lagvidrigt.

du kan berätta för henne att hon är skyldig enligt lag att se till att fiskarna har såpass med utrymme att leva i att dom kan leva någorlunda naturligt.

jag har aldrig haft kampfisk själv så vet inte hur dom uppför sej men allt under 35L låter trångt.
står minst 50L i artbeskrivningen.

sen går det att anmäla också va inte länge sen en fick sina akvariefiskar beslagtagna pga vanvård.
#12 - 8 december 2005 07:34
[QUOTE=helen_wigh]Hon tål inte kritik så bra därför har jag inte riktigt vågat kritisera henne. Men jag känner nu att det är verkligen något jag ska göra, efter all er uppbackning. Jag besöker henne inte så ofta, då man ser stackarna stå alldeles stilla i sina vasliknande saker. Byter vatten gör hon inte så ofta heller pga slöhet, och hon berättade att när hon väl gjorde det en gång så bara tappade hon ur vatten från behållaren - kampfisken råkade följa med i slasken sen tillbaka igen (de har väl hänt alla någon gång att en fisk råkat följa med men hennes tömning är inte ens nämnvärd - för det går inte och tömma så mycket vatten ur dem)[/QUOTE]

Hon tål inte kritik... Hon har en kampfisk i en vas... Hon missköter den på alla sätt... [:-124]
Och hon är din väninna??? Hmmm... [:-116]

Hon hade varit min f.d. väninna vid det här laget om hon inte hade ändrat sig totalt![:-108]

Försök vänligt men bestämt prata förstånd med henne. Går inte det så är hon inget att ha som väninna!
#13 - 8 december 2005 08:25
[QUOTE=helen_wigh]Hennes argument är att det är åtminstone lite större än påsarna de ligger i, i affären...[/QUOTE]

Kan du inte försöka få henne att förstå att påsarna i affären är en högst tillfällig förvaring, inte ett utrymme där de ska leva resten av sitt liv?

Men även i affären borde kampfiskar få ordentligt med utrymme, så om hon där har fått intrycket att de kan hållas hur trångt som helst får nog affären anses medskyldig i det här fallet. Även om det förstås främst är köparens/ägarens ansvar att ta reda på hur de egna fiskarna vill ha det.

Att säga upp bekantskapen med väninnan skulle enligt min mening inte gynna saken ett dugg. (Nästan som om djurskyddsmyndigheterna höll sig borta från en djurplågare.) Är det inte bättre att ha lite koll på det hela och försöka påverka så gott det går? Lyckas du inte tala henne till rätta, kanske du kan se till att hon träffar någon annan som gör det bättre? Om hon hör det från flera pålitliga personer skulle det vara konstigt om det inte gjorde nytta så småningom. Det är inte utskällningar som gäller, utan ett vänligt sätt är a och o!

På biblioteket i Stenungsund stod akvarieböckerna förr under den fåniga rubriken "Prydnadsdjur". Kanske är det den bilden många icke-akvarister har - att akvariefiskar främst är något vackert att titta på. Enligt min mening passar beteckningen "prydnadsdjur" bättre på djur av glas och porslin. Levande djur bör man inte befatta sig med om man inte inser att de är just levande varelser med speciella behov som måste uppfyllas!

Olle
#14 - 8 december 2005 09:04
[QUOTE=Raven]jag har aldrig haft kampfisk själv så vet inte hur dom uppför sej men allt under 35L låter trångt.
står minst 50L i artbeskrivningen.
[/QUOTE]
När det gäller kampfiskar så stämmer det inte det som står under artbeskrivningen att de behöver minst 50l. Proffesionella odlare utomlands i Thailand, USA, holland m.m. har sina bettor i mindre kar runt 5-10 l, vilket jag personligen tycker är lite för lite. Därför har jag mina i 20 l. Där byter jag vatten 2 ggr/veckan då jag samtidigt suger upp avföring, matrester m.m. Bettorna bor 1 och 1 i sina kar och mår förträffligt då de är friska och bygger skumbo för fullt.

Här är ett utdrag från ett utländskt forum ang. kampfiskar - bettor i vaser.
"On the internet I’ve seen a “special vase” in which you can keep betta’s. Is this really possible?
There are some “nice” vases for sale on the net, with plants in it and at the bottom there is a betta in it. People tell a nice story about a good ecosystem and that it won’t do the fish any harm. This certainly isn’t true!!! These vases are really Unsuitable for your fish! In it’s natural habitat a betta doesn’t live between the roots of plants!
Your betta will die and you will be very disappointed!"
[QUOTE=sacha]Jo visst... Lycka till ifall du råkar få 25 hanar sen!!...
[/QUOTE]
Menar du mig eller? Och exakt vad menar du i så fall?!
#15 - 8 december 2005 09:10
[QUOTE=Drakulla]Proffesionella odlare utomlands i Thailand, USA, holland m.m. har sina bettor i mindre kar runt 5-10 l, [/QUOTE]

så bara för att nån/några gör något med djur så betyder det är rätt ?
som jag ser det ska en fisk kunna simma uppåt neråt sidled slå kullerbyttor och kunna ha lite kul.

även 20l låter bra trångt i mina öron.
#16 - 8 december 2005 09:21
men jisses...för prydnad, hm...undra vad hon skule tycka om mig som åkte och köpte ett 70l akvarium i ren panik för att molly hanen tänkte käka upp min andra firrar då han va aningen agressiv. Så nu har jag 2 mollys i ett 70l panorama på ungarnas rum...och jag tycker att panorama akvarium e jätte snygga, varför inte ta och skaffa sig ett sånt vettja...i vaser ska de ju för f-n sitta blommor INTE fisk...
#17 - 8 december 2005 09:28
[QUOTE=Raven][QUOTE=Drakulla]Proffesionella odlare utomlands i Thailand, USA, holland m.m. har sina bettor i mindre kar runt 5-10 l, [/QUOTE]

så bara för att nån/några gör något med djur så betyder det är rätt ?
som jag ser det ska en fisk kunna simma uppåt neråt sidled slå kullerbyttor och kunna ha lite kul.

även 20l låter bra trångt i mina öron.[/QUOTE]
Och hur skulle du då gå tillväga om du har 5 st fina Kampfiskhanar som är blivande avelshanar? (och då talat jag inte om vanliga Veiltails i affärerna utan Crowntails och Halfmoons)
Köpa 5 st 50 l akvarium och ha en i varje. *LOL*. När sedan ynglena blir äldre och hanarna börjar att slåss, ska du köpa kanske 50 akvarium till i den storleken? Jag antar att du inte vet hur man ska gå till väga när man odlar kampfisk...
Huvudsaken är att jag vet att mina bettor mår bra och har gott om utrymme att simma på i alla riktningar. Var o en för tycka vad de vill. Slut på denna diskussion!
#18 - 8 december 2005 09:31
drakulla det är en jäkla stor skillnad på odlare och ha hemma.
går ju inte ens under samma lagar å regler eller det kanske du missat ?

20l kanske går bra för odling men sitter man hemma anser jag det va för litet.
så blanda inte ihop att sitta hemma och odla för det är vitt skilda saker.

sen hur kom odling in ??? va ju inte va tråden skulle handla om
#19 - 8 december 2005 09:51
[QUOTE=Raven]drakulla det är en jäkla stor skillnad på odlare och ha hemma.
går ju inte ens under samma lagar å regler eller det kanske du missat ?

20l kanske går bra för odling men sitter man hemma anser jag det va för litet.
så blanda inte ihop att sitta hemma och odla för det är vitt skilda saker.

sen hur kom odling in ??? va ju inte va tråden skulle handla om[/QUOTE]
Det handlade om hur stort utrymme en betta behöver, vare sig den odlas på eller ej. Sen fattar jag inte vad du menar med att sitta hemma? Mina bettor bor i sina 20l, men vid avel så har jag 2 olika odlingskar, den ena på 93 l och det andra på 60 l.
Sen tycker jag att det är onödigt att svära och bråka om detta. Som sagt det handlar om utrymme. Jag bara skrev om hur mina bettor bor och vad som är lämpligt, sen får var och en ha en tändsticksask eller ett badkar för sina fiskar.
p.s. upplys mig om lagar och regler, tack.
#20 - 8 december 2005 10:11
[QUOTE=Drakulla] Det handlade om hur stort utrymme en betta behöver, vare sig den odlas på eller ej.[/quote]
utrymmeskraven som finns skiljer väldigt mycke beroende på vad fiskens syfte är.
i denna tråden diskuteras inte avel utställning eller dylikt utan vanligt enkelt hemmabruk.

medveten om detta ?
[font=TimesNewRomanPSMT]2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]till mottagaren av djuret.[/font]

p.s. upplys mig om lagar och regler, tack.

kan ju börja läsa detta.
http://www.landskoldpaddor.se/l80.htm

sen kan du läsa det som står nedanför gäller dej också och visar klart å tydligt att dom som odlar inte alltid går under samma regler som sällskapsfiskar.

helen_wigh kan ju hänvisa till vad svea rikes lag säger.
[font=Arial][size=2]
30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan skall vara minst 1 dm².

[/size][/font][font=Arial][size=2]
33 § Lokaler och utrustning skall vara anpassade till de aktuella djur-slagen.

[/size][/font]

http://www.kramforskoi.com/sjfs.htm
[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]13 kap. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV [/font] [font=TimesNewRomanPS-BoldMT]FISKAR [/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Allmänt om hållande av fiskar [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks. [/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Konstruktion av akvarier [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut. [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ detta [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]kapitel är uppfyllda. [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd. [/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Utrymmen [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]antal och levnadssätt.[/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Inredning och bottenmaterial [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö. [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet. [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.[/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Vattenkvalitet [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]sådana förändringar. [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga [/font] [font=TimesNewRomanPSMT]halter. [/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Vattentemperatur [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov. [/font]

[font=TimesNewRomanPS-BoldMT]Foder [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan [/font]

[font=TimesNewRomanPSMT]mängd och med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.[/font]
#21 - 8 december 2005 10:20
Jättebra Raven! Visste inte att det fanns så detaljerade lagar om akvariefiskar! Toppen! Då är det bara för helen_wigh att hänvisa till det och ev. anmäla om väninnan inte bryr sig, även om hon riskerar att göra sig ovän med sin väninna.
#22 - 8 december 2005 13:37
personligen skulle jag ju aldrig låta en fisk gå emellan mej å en av mina polare...Men de handlar väl om att prioritera antar jag...
#23 - 8 december 2005 13:55
Knäppt att vissa tror att det går att ha fiskar i en vas!:confused: En kampfisk behöver ju inte specielt stort utrymme och dom trivs nog bättre. förresten är väl ett akvarium snyggare en en sketen vas.
#24 - 8 december 2005 14:37
[QUOTE=sacha]personligen skulle jag ju aldrig låta en fisk gå emellan mej å en av mina polare...Men de handlar väl om att prioritera antar jag...[/QUOTE]

Håller fullständigt med! Man får väl upplysa sin kompis om hon inte förstår bättre, men man säger väl inte upp vänskapen???
#25 - 8 december 2005 14:49
Kan bara säga det att jag tänker nu upplysa henne om hur man sköter sina fiskar och att det är lag och bestämmelser ang detta med. Jag kommer att tjata tills hon ser till att stackarna kommer till ett bättre ställe. Men vänskapen hoppas jag håller för det, det är inte för att vara "dum" mot henne utan fiskarnas skull. Inser hon inte det så får hon väl göra vad hon vill med vår vänskap. Då kanske den inte är så stark som man trodde...
Men att se dem när man hälsar på stå alldeles stilla i så små utrymmen gör mig väldigt ont. De ser nästan sjuka ut när deras långa fenor bara hänger, och färgerna inte lyser upp som de ska. De ser helt enkelt olyckliga ut.
#26 - 8 december 2005 15:27
Det är bra. Jag tror du gör rätt då.

Du kan ju även säga det att om fiskarna får en riktig yta att vara på och lite belysning och skötsel, så blir ju även det en fin prydnad. Inte sant? Det finns ju ingen anledning för henne att skaffa ett kar på flera hundra liter, men lite kan hon nog offra, nu när hon väl skaffat sig husdjur.

Jag hade nog också försökt behålla vänskapen. Om inte för att försöka förhindra att fler `idiotiska` saker händer. Kanske inte bara `säga till` henne, utan även erbjuda henne hjälp att hitta en bättre lösning. :o
Sen kan ju detta var ett litet känsligt ämne anser jag. Men man får nog göra det bästa av saken. Försöka att tänka på djurens bästa och konsekvenser av det man själv gör.

Vem vet, en dag kanske kampfiskarna avlas fram så de blir jättestora och trycker ner henne i en liten vas. Undrar hur hon känner sig då?;)

MVH Guppy1
#27 - 8 december 2005 15:32
tippsa henne om akvarium på blocket, köpte mitt lilla panorama där 70l med lysramp, täckglas, sand/grus , pump, doppvärmare, bakgrund för 400 så de kan bli riktigt snyggt utan att de kosar en förmögenhet =)
#28 - 8 december 2005 15:54
Ja jag borde nog se till att hon skaffar sig lite bättre utrustning. Problemet för henne är att hon har tre stycken kampfiskhannar, som inte går att ha isamma akvarium. Men det får väl lösa sig på något sätt..
#29 - 8 december 2005 16:51
Synd att hon antagligen bor så långt från Piteå annars så hade hon kunnat få köpa mitt 54L för en billigt peng :) Ska nämligen göra mig av med det och det är avdelat på mitten för att rymma 2gubbar.
#30 - 8 december 2005 17:17
tycker allt som oftast att disskusionerna här angående djurplågeri blir näst intill patetiska.. Självklart är rent djurplågeri avskyvärt.. Men man kan ju verkligen börjar undra hur de står till i huvet på vissa som svarar att man mer el mindre ska avrätta en person som har en fisk i en vas!? Seja upp bekantskap..anmäla...välta vaser... Är glad att ja inte har vissa som vänner här som uppmanar folk att anmäla sina kompisar..
#31 - 8 december 2005 17:51
Visst är det lite att ta i att säga upp bekantskapen eller anmäla, men jag tycker det är fint att folk tar det på allvar och inte bara rycker på axlarna och säger "jaja, det är väl hennes val" när det faktiskt handlar om levande djur.

Det har bevisats att många fiskar är både intelligentare och har bättre minne än till exempel hamstrar, och skulle någon förvara en hamster i en vas skulle det nog bli ett djävla liv.

Ingen har talat om att avrätta folk. Och att anklaga människor för att vara "patetiska" är konfrontativt och onödigt.
#32 - 8 december 2005 18:42
Har svårt att tro att alla som gnäller i denna tråd är vegetarianer... så då äre hyckleri..vilket jag finner patetiskt...

Sorry, valde ett dåligt ord där...men ja får uppfattningen att vi mer el mindre ska lynsha denna människa... jag citerar

1: "vilken IG människa, hoppas hon inte har barn för sånna gener borde inte föras vidare."
2: "Lås inne henne i en liten klädgarederob istället!! Morr, jag blir så j****a arg med okunniga folk som inte kan ta reda på fakta innan de skaffar fiskar."
3: "Försök vänligt men bestämt prata förstånd med henne. Går inte det så är hon inget att ha som väninna!"^

Å så anser du att mitt ord patetiskt är konfrontativ å onödigt..?! :p
#33 - 8 december 2005 19:01
Hoppas bara du inte tycker att alla är patetiska som bryr sig om fiskarna iaf. För även om man inte är vegetarian behöver man inte utsätta andra djur för mer plågeri.
#34 - 8 december 2005 19:03
[QUOTE=Nils Holmström]Visst är det lite att ta i att säga upp bekantskapen eller anmäla, men jag tycker det är fint att folk tar det på allvar och inte bara rycker på axlarna och säger "jaja, det är väl hennes val" när det faktiskt handlar om levande djur. [/QUOTE]
bättre att prata upp än va tyst om djur som lever i misär, är ju inte bra om alla bara rycker på axlarna som du skrev.
dom flesta människor brukar ju reagera om man bara säger att det är lagvidrigt.

skulle tro det finns fler lagar regler och förordningr som gäller akvariefiskar än jag postat tidigare i tråden.
#35 - 9 december 2005 10:42
[QUOTE=Raven]skulle tro det finns fler lagar regler och förordningr som gäller akvariefiskar än jag postat tidigare i tråden.[/QUOTE]

Och fler kan det bli om vi inte sköter oss. Försök har gjorts att införa lagar som begränsar hur många akvarier man får ha, hur ofta man ska få sälja egenodlad fisk, att införa "positivlistor" som gör att bara kanske 20 fiskarter blir tillåtna att ha i akvarier o s v. Som väl är har inget sådant gått igenom än, men vi ska veta att vi har myndigheternas blickar på oss. Det är bra med en stark djurskyddslag, men den ska vara för djurens bästa och inte förstöra för seriösa akvarister. Bästa sättet att få myndighetsfolk och andra att inse att fiskhållning i fångenskap inte är djurplågeri är helt enkelt att se till att den inte är det!

Olle
#36 - 9 december 2005 12:04
jo de är ju rätt men samtidigt också straffa dom som missköter.
det ska ju väldigt mycke ida för att en bonde ska bli av med sina djur till exempel.

finns redan lag om att har man mer än 10 djur ska man anmäla det, har ännu aldrig hört en akvarist göra det om sina fiskar ;)

en väg man kan gå är att försöka prata med dom man anser göra fel.
till exempel ha paroonhaj hemma.
#37 - 9 december 2005 12:27
Var står lagen om att man måste anmäla om man har mer än 10 djur? Gäller den verkligen alla djur inklusive akvariefiskar?

Olle
#38 - 9 december 2005 12:30
tråd ja startade om 10djur är lite åt de ironiska hållet men stämmer fulltväl ändå
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75186

Annons