Kampfiskens vita fläck?

#1 - 21 februari 2009 06:32
Hej!
Var sitter kampfisk honornas vita fläck? Jag tittar ju under dom utan att sen någon fläck, men båda kan ju inte vara plakat hanar? Då skulle de ju dödat varandra.

Jag måste titta på fel ställe? Sitter dom möjligtvis "mellan" dom där två fenorna som de fäller ner där fram ibland? För där är väl enda stället där jag inte ser riktigt.

ELler är det möjligt att två hanar kan simma tillsammans?
#3 - 21 februari 2009 07:24
Ja, någon sån har de ju verkligen inte.

Då är det antagligen två hanar

Borde jag ge bort den ena hanen? Även om de är fredliga mot varandra?
#4 - 21 februari 2009 07:27
JojjeN skrev:
Ja, någon sån har de ju verkligen inte.

Då är det antagligen två hanar

Borde jag ge bort den ena hanen? Även om de är fredliga mot varandra?

Det kan ju vara stressande för dem även om det inte märks, men är akvariet bara tillräckligt stort så kan det kanske funka.
Har du dem i ett mindre akvarium skulle jag nog råda dig att ge bort den ene.
#5 - 21 februari 2009 07:32
200 liter
#6 - 21 februari 2009 07:34
JojjeN skrev:
200 liter

Då ska det nog inte vara något problem...
#7 - 21 februari 2009 07:48
Med massa växter uppe i ytan så dom kan jaga och gömma sig förståss ;)
#8 - 21 februari 2009 07:57
Tittade närmare nu, och en av dom har en fläck. Men inte den andra

Så det är en hona och en hane.
Bilagor:
#9 - 21 februari 2009 07:58
JojjeN skrev:
Tittade närmare nu, och en av dom har en fläck. Men inte den andra

Så det är en hona och en hane.

Skönt :)
#10 - 21 februari 2009 08:00
Japp :)

Men blev tveksam nu, är det möjligt att hanar har sånadär "ränder" på kroppen? I vissa vinklar så ser man band som går vågrätt över hela kroppen, jag trodde det bara var honor som kunde få det?

Men han har ju ingen äggläggningsfläck så :S
#11 - 21 februari 2009 08:04
JojjeN skrev:

Men blev tveksam nu, är det möjligt att hanar har sånadär "ränder" på kroppen? I vissa vinklar så ser man band som går vågrätt över hela kroppen, jag trodde det bara var honor som kunde få det?

Bättre att gå efter äggledarfläcken än färg. Även om det är mer ovanligt så finns det hanar som har ränder, speciellt plakat.
#12 - 21 februari 2009 08:07
Då har man en lite ovanlig hane då. ;)
#13 - 21 februari 2009 08:07
Tack för svar!
#14 - 21 februari 2009 08:49
JojjeN skrev:

Hade samma bekymmer med mina "honor" som visade sig vara hanar. Det är tydligen vanligare än man tror.

En av dem hade också ränder när han var liten och stressad av den långfenade hane. Nu går han som ensam hane och har aldrig tendens till ränder, det blir intressant och se om hans fenor kommer att växa :)
#15 - 21 februari 2009 10:13
har du bild på den som du inte är säker på va det är?

det är olika ränder vid olika tillfällen. både rädsla,parning,dominans ger ränder.
#16 - 21 februari 2009 11:33
Jag kan posta bilder på båda så kan ni få försöka avgöra, men den ena är jag ju ganska säker på att det är en hona då.

Den jag tror är en hane är så j*vla feg så fort kameran kommer fram, då simmar den iväg och spelar död under roten. Så fort kameran försvinner så kommer den fram och är som vanligt igen. Därför kan jag inte få några bra bilder av honom.

Hane?
[ATTACH]17710[/ATTACH]

Hona?
[ATTACH]17711[/ATTACH]
#17 - 21 februari 2009 12:24
hur många har du ?

lite svårt att se på bilderna. skulle va bra om man fick en närbild på huvudet. hanarna har lite som ett lejon, det hänger lite ''extra'' vid gälarna som dom spänner upp. honorna spänner också upp sig men dom har mindre gälar än vad hanen har, hmm väldigt flummig beskrivning.

den understa känns som en hona, den översta kan vara en hona som inte är gammal men också en hane som inte är gammal än. eller är det en hane men att jag inte ser gälarna. tycker dock den understa lite har formen som en hane på huvudet.
#18 - 21 februari 2009 12:49
Den översta blåser upp gälarna mot den andre ibland, men det verkar mest för att jaga väck den.

Men det kan ju likväl vara en bitchig hona.

Har suttit och fixat med photoshop på en bild ganska länge nu så jag är helt yr i huvudet, men jag ska se om jag orkar ta fler bilder. ;) Synd att den på översta bilden är så feg, den andra är en riktig lins lus.
#19 - 21 februari 2009 13:02
Den ena:
[ATTACH]17715[/ATTACH]

Den andra:
[ATTACH]17716[/ATTACH]

Jag skriver inte vilken som är vilken, då blir du inte påverkad av vad vi har sagt innan. :)
Bilagor:
#20 - 21 februari 2009 13:02
Men du sade att en av dem saknade äggläggningfläcken, då kan du ju vara säker att det är en hane, eller?
#21 - 21 februari 2009 13:03
aneta skrev:
Men du sade att en av dem saknade äggläggningfläcken, då kan du ju vara säker att det är en hane, eller?

Jag är inte säker på om den saknar äggläggnings fläck, den sticker så fort jag närmar mig glaset. Dock de korta sekunderna jag hunnit se så har det inte sett ut som om där är någon ägg läggnings grej.
#22 - 21 februari 2009 13:13
OK du får sitta orörligt framför karet och spana en längre tid ;) Försök om möjligt ta ett kort med blixt, ibland syns detaljerna bättre då.
#23 - 21 februari 2009 13:15
aneta skrev:

men dom får ju bara den när dom är könsmogna. och i affären så får dom ibland in väldigt unga fiskar. där det ska vara honor men man får blandat och det är då att dom är väldigt lika som unga. så där kan gå i ett butikskar 3unga hanar och 20-30honor.
#24 - 21 februari 2009 13:20
Men vad tyckte du om bilderna Flaxss, vad såg det ut som? (De senaste jag postade i tråden)
#25 - 21 februari 2009 13:23
JojjeN skrev:
Den ena:

[ATTACH]17715[/ATTACH]

Den andra:

[ATTACH]17716[/ATTACH]

Jag skriver inte vilken som är vilken, då blir du inte påverkad av vad vi har sagt innan. :)

nu har jag kollat på dina ett tag, plus kollat på mina egna

den ''andra'' tycker jag liknar en hane på huvud formen.

den första tycker jag liknar en hona. hade varit klart lättare att se dom i verkligheten. kan ha fel på bägge.
#26 - 21 februari 2009 13:23
JojjeN skrev:
Men vad tyckte du om bilderna Flaxss, vad såg det ut som? (De senaste jag postade i tråden)

tänkte det var bra att begrunda dom länge.
#27 - 21 februari 2009 13:46
Flaxss skrev:
men dom får ju bara den när dom är könsmogna. och i affären så får dom ibland in väldigt unga fiskar. där det ska vara honor men man får blandat och det är då att dom är väldigt lika som unga. så där kan gå i ett butikskar 3unga hanar och 20-30honor.

Ja, det handlar mest om tur om man ska få en hona i affären, tror nämligen att det är många fler hanar som går där tillsammans med honor än bara 3 på 20/30.
Någon gång jag köpte en hona tyckte jag mig se den där vita fläcken redan i affären på en väldigt liten hona och det var HON också, så chansen finns att man köper rätt. Oftast är det dock svårt att se som du säger.

Hur bär du dig åt när du ska välja en liten hona? ;)
#28 - 21 februari 2009 13:51
aneta skrev:
Ja, det handlar mest om tur om man ska få en hona i affären, tror nämligen att det är många fler hanar som går där tillsammans med honor än bara 3 på 20/30.

Någon gång jag köpte en hona tyckte jag mig se den där vita fläcken redan i affären på en väldigt liten hona och det var HON också, så chansen finns att man köper rätt. Oftast är det dock svårt att se som du säger.

Hur bär du dig åt när du ska välja en liten hona? ;)

mina siffror var bara tagna rätt ut ur luften.

när jag köper honor så köper jag inga små (om de nu inte visar typiskt för en hona). köper alltid vuxna stora honor med en vitplupp. finns en del affärer som jag hittat som säljer fina honor.
#29 - 21 februari 2009 14:02
Jag tror du har rätt Flaxss, 2:an var den som verkar sakna äggläggnings fläck.

1:an har en vit fläck där nina visade.
#30 - 21 februari 2009 14:09
jag vet inte säkert, men du får väl se hur dom utvecklar sig.
#31 - 21 februari 2009 14:30
Japp. Men tack för svaren!

Annons