Kampfiskhonor

#1 - 30 december 2007 12:36
Köpte två stycken jättefina kampfiskhonor för några veckor sen. Ena är rödblå och är ganska kaxig, den andra är blågrön och är ganska lugn.
Hade runt 7 neontetror när jag köpte mina kampfiskar och nu har jag bara 3 st neontetror kvar. Har en mal också, men den rör de inte.

Hade mina neontetror tillsammans med en kampfiskhane förut och det gick hur bra som helst, dessvärre dog kampfiskhanen för ett tag sen, därav köpte jag honorna.
Har funderat på att köpa flera neontetror, men det känns ganska onödigt om de endå blir dödade, så jag undrar om det finns några andra bra fiskar som går ihop med mina kampfiskhonor?

Edit: Min rödblåa hona tar luft från ytan och "blåser bubblor".. Dvs släpper ut luften under ytan i form av bubblor.. Brukar kampfiskhonor göra så? Det ser nämligen lite kul ut:p

Tacksam för svar!
#2 - 30 december 2007 18:13
JAg tycker det låter som att din rödblåa hona är en hane!
#3 - 30 december 2007 18:24
Ja, jo. Har haft den tanken att det kanske var en hane, men "den" har en vit prick under magen.. Och vad jag vet så är det väl bara honorna som har den, eller har jag fel?!
Bubblorna den gör är inga bubblor som består utan försvinner efter en stund..
#4 - 30 december 2007 19:05
Hur stort kar har du till dem?

Jag ska ha Kilfläcksrasborer med mina kampfiskar.
Vet tyvär inte om det kan vara en hona eller hane. men om det skulle vara en hane så släpper vell inte dem luften under vattnet? eller iafall inte djupt under? men som sagt jag vet inte bara en fundering
#5 - 30 december 2007 20:19
Just nu är karet inte så stort.. Tror det egentligen är liite för litet för dem, men jag är på jakt efter ett större akvarium som inte kostar alltför mycket (ekonomin är väl inte den bästa)..
Den röda som gör bubblor tar från ytan och släpper ut bubblorna typ 1-2mm under ytan..
Har även sett att min blågröna kampfiskhona har fått vertikala vita sträck på kroppen, och att hon blivit lite rundare om magen..
Men jag är fortfarande förbryllad över min röda.. Om det nu är en hane, varför har den en vit prick under buken som min andra hona?
#6 - 1 januari 2008 17:56
Ingen som kan hjälpa mig med mina funderingar?
#7 - 2 januari 2008 18:41
Hos en ungkampfiskhane kan man se en vit prick under magen. Min kortfenad hane hade en. men den pricken var svårare att se än på en hona. Tyvärr är det så att inte alla kamfiskhanar har slöjdstjärtfenor. dessutom har unga kampfiskar likadana utseende.
#8 - 3 januari 2008 13:29
Svårt att svara på om din firre är en hona eller hane, men jag tycker ändå att det låter som en hona. Kanske skulle vara enklare att säga om du hade bild på "henne"? Jag har själv haft en 100% säker hona som byggt skumbo i sitt akvarium, så det kan hända även om det inte är så vanligt. Har även sett de vertikala "lekränderna" framträda honor emellan (alltså utan hane i närheten)
#9 - 3 januari 2008 19:49
Tack för svaren!

Jag hade dem förut i ett ganska litet akvarium, man har nu bytt till större.. Tror mitt nuvarande är någonstans mellan 50-60L.. Min kampfisk som jag inte var säker på var en hona eller hane har slutat med bubblorna, var kanske bara något ryck den fick?! Tror mer på att det är en hona, men man vet aldrig :P
Har nog dessvärre inte någon bra bild på "henne" då hon är ganska mörk, så det blir bara en mörk fisk på bilderna, men "hon" ser typ ut som en som är på denna bild: http://www.siamsbestbettas.com/images/betta1.jpg
Pricken under magen syns väldigt bra, syns lika mycket som på min andra hona.
Jag har även en mal som mina nuvarande kampfiskar går väldigt bra ihop med. De rör inte varandra utan kan vara brevid varandra utan att börja bråka. Malen gick dessvärre inte ihop med min kampfiskhane jag hade förut, då min mal är kille och är väldigt mån om att inte ha andra fiskkillar i närheten.

När "hon" hade sitt ryck med att "blåsa bubblor" så försvann bubblorna efter några sekunder, så det var aldrig några bubblor som varade en längre tid.
"Hon" roade sig väl bara med det en stund.. För att göra något kul :P hehhe, eller vad tror ni?!
#10 - 3 januari 2008 20:01
Angiiee skrev:
Just nu är karet inte så stort.. Tror det egentligen är liite för litet för dem, men jag är på jakt efter ett större akvarium som inte kostar alltför mycket (ekonomin är väl inte den bästa)..

Det finns en hel del billiga akvarium i stockholm på blocket.
#11 - 3 januari 2008 20:26
_Lena_ skrev:
Det finns en hel del billiga akvarium i stockholm på blocket.

hehe, joo. Köpte ett nytt akvarium från blocket på nyårsafton, så ett nytt akvarium har de precis fått =) Blir nog inte till att köpa större på ett tag nu, är nöjd med den jag köpte sist.. Dessutom kan vi inte ha större än det jag köpte nu eftersom vi bor i lägenhet och inte har plats för större akvarium.
#12 - 5 januari 2008 00:27
enl. bilden du visade är jag 100% säker på att den fisken är en hona. Om den vore en hane skulle dennes två smala bukfenorna vara längre än bilden visar. ca dubbel.
#13 - 5 januari 2008 10:15
Hong skrev:
enl. bilden du visade är jag 100% säker på att den fisken är en hona. Om den vore en hane skulle dennes två smala bukfenorna vara längre än bilden visar. ca dubbel.

Bilden som jag visade var inte min kampfisk utan en som jag hittade på internet som ser ut som min.. Bukfenorna var lite längre på min än på den som var på bilden..
Köpte en kampfiskhane igår som hade jättefina långa fenor.. Stoppade ner påsen och kollade hur de betedde sig..
Min blåa hona tittade lite och simmade sen runt lite i akvariumet.. No big deal. MEN min rödblåa fisk spände upp sig som faan och simmade emellan min hona och påsen, och sedan så började de slå mot varandra mot påsen.. Hade inte påsen varit där hade de nog börjat fightas på riktigt.. =/ Så, jag antar att den rödblåa var en kortfenad kille. Han vart iaf flyttad till ett annat akvarium, då han inte var alltför nådig mot min hona..
Min hona är btw helt förälskad i min nya kampfiskhane med långa fenor, hon simmar efter honom hela tiden. Ibland simmar han efter henne, men såfort han slutar så börjar hon simma efter honom igen. Hon vill nog ha lite uppmärksamhet :P
#14 - 6 januari 2008 17:07
Angiiee skrev:

Den röda som gör bubblor tar från ytan och släpper ut bubblorna typ 1-2mm under ytan..

Har även sett att min blågröna kampfiskhona har fått vertikala vita sträck på kroppen, och att hon blivit lite rundare om magen..

Men jag är fortfarande förbryllad över min röda.. Om det nu är en hane, varför har den en vit prick under buken som min andra hona?

Hej!

Det är inget ovanligt att både kampfisk hanar och honor gör bubblor. Jag hade en hona som hjälpte hanen att bygga skumbo. Där eftrer lekte dom och ynglerna efter dom har vuxit upp. Men det är bara honan som har en vit prick.

Anna!
#15 - 6 januari 2008 17:14
Hej!

Det är inget ovanligt att både kampfisk hanar och honor gör bubblor. Jag hade en hona som hjälpte hanen att bygga skumbo. Där eftrer lekte dom och ynglerna efter dom har vuxit upp. Men det är bara honan som har en vit prick.

Anna!

Hej du!

Tyckte också att det borde vara en hona, men den började slåss med min andra hane som jag köpte för någon dag sen. Den gick även emellan min nya hane och honan som att den ville visa att det var "hans" hona! Flyttade över den rödblåa, som jag misstänker är en hane iaf, till mitt gamla akvarium.. Gjorde detta iförrgår och idag när jag tittade så har den börjat bygga skumbo.. När skumboet är klart så funderar jag på att stoppa ner honan och ser vad de gör.. Leker de och så, så vet man ju sen vad det är för något =)
Men tycker, om det nu är en hona, att det är konstigt att den började slåss med min nya hane (även fast min nya var kvar i påsen..)
#16 - 6 januari 2008 17:19
Angiiee skrev:
Hej du!

Tyckte också att det borde vara en hona, men den började slåss med min andra hane som jag köpte för någon dag sen. Den gick även emellan min nya hane och honan som att den ville visa att det var "hans" hona! Flyttade över den rödblåa, som jag misstänker är en hane iaf, till mitt gamla akvarium.. Gjorde detta iförrgår och idag när jag tittade så har den börjat bygga skumbo.. När skumboet är klart så funderar jag på att stoppa ner honan och ser vad de gör.. Leker de och så, så vet man ju sen vad det är för något =)

Men tycker, om det nu är en hona, att det är konstigt att den började slåss med min nya hane (även fast min nya var kvar i påsen..)

Hej igen
Jag hade en hona som tog ihjäl hanen hon var mycket agressiv.

Det är nog en kort fenad hane du har om den bygger skumbo.

Lycka till med leken!
Anna!
#17 - 7 januari 2008 09:58
Hej igen

Jag hade en hona som tog ihjäl hanen hon var mycket agressiv.

Det är nog en kort fenad hane du har om den bygger skumbo.

Lycka till med leken!

Anna!

Mjo, en kortfenad hane tror jag också att det är. När jag flyttade över honom till mitt mindre akvarium (som jag hade tänkt att mamma skulle få ta eftersom jag egentligen inte har plats för honom) och då när man kollade efter 1-2 dagar så hade han börjat bygga på sitt skumbo. Så jag får se, mamma får vänta med att ta honom så får vi se om han blir klar med sitt bo=)

Annons