kampfiskrom

#1 - 3 mars 2004 22:25
Hej,

mina kampfiskar har fått rom. De lekte i förrgårr kväll och det har nu gått 48 timmar sedan de första rommen lades och de har fortfarande inte kläckts. på akvarieguiden.nu säger de ju att rommen kläcks efter 24-36 timmar, har jag fel vatten?`Jag tänkte denna gång försöka rakt av med att odal kampfisk utan att konstra med vattenvärden eller så för alla säger den är så lättodlad.

mvh andreas
#2 - 4 mars 2004 05:28
Har du någonsin försökt att som du säger "konstla med värdena". Efterssom du säger "tänkte denna gång" kan man tro att du försökt innan, hur gick det då?

Vattnet tror jag inte på, kanske möjligtvis temperaturen. Men det mest troliga är nog att din hanne inte är fertil.
MVH
Magnus
#3 - 4 mars 2004 07:31
nä, jag utryckte mig dåligt. Det är första gången de leker, har precis skaffat dem och har inte brytt mig om att aktivt justera vattenvärden. De ligger på kH 7, pH 7-8, temp c:a 26-28 grader. Nitrit e bra

nu idag är rommen borta från boet, men jag ser inga yngel. Hur små är de och hur svåra är de att upptäcka? Finns de vid ytan?

mvh

andras
#4 - 4 mars 2004 09:12
Allt du behöver veta om uppfödning utav Kampfisk (Betta). Läs Breeding Bettas - http://www.bettatalk.com/
#5 - 4 mars 2004 12:57
Hej!

Du kan se ynglena med blotta ögat, de ser ut som knott med svansar som simmar upp ner upp ner och hanen som vaktar under och plockar yngel som kommer för långt ner eller för långt bort...

Så om det inte yngel så är det inga.. =)
#6 - 4 mars 2004 13:16
all right, nu ser jag dem! coolt! Mina första yngel nånsin

tog dock bort hanen, trodde att man skulle det. Ska jag sätta tillbaka honom kanske?

ska kolla in sidan, tack för tipset cri

mvh

andreas
#7 - 4 mars 2004 15:05
Kan du se att ynglena simmar vågrätt??? Då ska hanen inte tillbaks..
Men han är livsviktig för dom om de simmar upp ner... de behöver hans hjälp för att komma upp i boet!!!!!!!!!!!!
#8 - 4 mars 2004 16:07
Hej!
Om de lekte i förgår så har de nog inte lärt sig att simma vågrätt än... Det är förtjänat att sätta in hanen nu. Han kommer att ära upp dem.
Dina yngel kommer att drunkna för de kommer själva inte komma upp från botten och ta luft.
Bättre lycka nästa gång!
Mvh/ Sarah

Annons