Kampflicka blev pojke??

#1 - 8 februari 2004 18:31
Droppade en av de unga vackra kampflickorna i det stora akvariet. Hon var fint röd o blå och hade tydliga längsgående ränder. Nu cirka en månad äldre har hon(?) stora fenor o ser ut som en pöjk.. Mindre fenor än de andra hannarna från samma kull, men tillräckligt stora för att se pojkig ut..
"Hon" har en rund stjärtfena och resten av fenorna är långa.

Den gamle hannen har inte visat nåt intresse eller ogillande men den kvarvarande honan är ganska sur på tjejen.. När hon får vara ifred är hon ganska mörk i kroppen men när "den gamle" jagar henne blir hon sådär honarandig igen.

Hur vanligt är det med storfenade honor??

Förresten, e det nån sån vet hur vanligt det är med nästan helt pigmentlösa kampfiskar? EJ albino! Jag har en hanne med endast några röda fläckar på annars är han ljusrosa med genomskinliga, svagt turkos fenor. Fick också tre honor med samma färg på kroppen, de har röda fenor.

#2 - 9 februari 2004 13:32
Jahapp..

Nu har jag satt tillbaka gamle hannen (Napoleon) efter ett litet kurbad i den stora burken där den könsobestämda firren går. Han visar inga som helst tecken på att vilja spöa hon/han..

Hade det varit en pojk skulle han väl hoppa på han eller?? Kanske den andra firren fortfarande inte är könsmogen. Spelar det roll??

Blir inte klok på denna firre men vacker är hon/han!
#3 - 9 februari 2004 13:44
Jag råkade ut för precis samma sak, köpte vad jag trodde var 2 st honor till min stora röda hane....efter ett par veckor så började den mörkaste av honorna dock att utveckla fina långa fenor, och det vart en "han" av den. Fin fin med blåa och röda färger.
Den store hanen reagerade dock ej, då den nya hanen ej utgjorde något hot så länge som den inte var helt könsmogen.
Då jag under tiden som detta hände så skaffade jag ett till större kar som den stora hanen åkte över i tillsammans med den kvarvarande honan. Till den unga hanen så köpte jag 2 st nya honor.
#4 - 9 februari 2004 15:04
Ja där ser man..
Det som jag reagerar över är att hon/han är långrandig som en kampflicka ska vara, när hon då inte färgar ut ordentligt o ser ut som en blå/röd pojke.

Jahapp, jag får vänta o se.
#5 - 9 februari 2004 16:25
Jag råkade åxå ut för samma sak. Köpte vad jag trodde var en fin hane och två honor. Men ack vad jag bedrog mig.
Den ena s.k honan utvecklades till en argsint hane och gav den gamla på nöten så fenorna var bara ett minne blott. [:-28]
Flyttade då den stackars hanen med sargade fenor till ett eget kar men det hade nog blivit för mycket för honom för i förrgår var han död. [xx(] [:(]

Införskaffade två nya honor till den nya hanen och nu hoppas jag att dom är honor och likaså den som först inköptes. Annars blir det problem. För i det stora karet går inte att ha någon av dom upptäckte jag när en av mina fina guppyhanar plötsligt miste sin stora stjärtfena och dog av det.[V]

Hoppas nu på lite tur med dom kvarstående kampisarna där det nya hanen nu bygger skumbo för fullt.
#6 - 9 februari 2004 16:30
En av mina honor, som är äldre, är mycket stor, färgrik och har ganska stora fenor men det är en flicka. Hon blir randig emelanåt men har inte fått några yngel. Hanen är betydligt yngre och mindre än henne så de har lite lekproblem. Så det behöver inte alltid betyda att det är en hane om den har regälar fenor en medelhonorna.
#7 - 9 februari 2004 16:39
Här är en länk om kampfiskar som jag tycker är bra. Om du tittar på honan som leker med hanen i kollaget så kan du se att hon har ganska stora fenor. Min hona har ngt större.

http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
#8 - 9 februari 2004 16:45
Det har du rätt i. Men den "nya" hanen bygger skumbo för fullt vilket den gamla inte gjorde...så jag tror det är en hane iallafall.

Har kikat på den sidan och tycker att det är mycket bra info där.

M.V.H Zzaj
#9 - 9 februari 2004 16:46
Tack för svaren..
Här är några bilder på flickepojken..
Kommentarer??

http://www.zoonen.com/res/user/157115/galleri/157163/IMAG0014_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/157115/galleri/157120/IMAG0018_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/157115/galleri/157166/IMAG0031_orig_SE.jpg
#10 - 9 februari 2004 16:49
Ser ut som min könsbytande "det" ungefär förutom färgerna då. :)
#11 - 9 februari 2004 17:04
Min hona ser ut som den på sista länken (kortet)

Första bilden ser ut som en hona i alla fall...
#12 - 9 februari 2004 17:08
Det e samma firre på alla bilder...
#13 - 10 februari 2004 18:57
Jäkligt gran pojktjej! Jag har läst någon stans att kampfiskar kan byta kön vet ikke om detta stämmer...
#14 - 13 februari 2004 20:29
Jag vet inget om att kampisar kan byta kön. Verkar lite troligt eftersom det redan fanns en hanne o jag har för mig att könsbyte hos firrar endast sker om det är ett stim med uteslutande honor.
Fast jag kan ha fel..

Men visst e hon/han grann!

Annons