Kampisk som inte kan bygga skumbo?

#1 - 15 november 2003 06:54
Hej.
Min kamfisk har försökt länge att bygga ett skumbo men det blir lite bubblor och helt plötsligt är alla bubblor borta.
Han bygger under ett stort blad som ligget vid ytan och runt detta ligger mycker flytväxter.
Vattnet är ganska stilla på ytan mer cirkulation neri.
Han har två honor som är nyfikna på boet men dessa jagar han bort.
<b>Har någon några tips för att fiskarna skall lyckas?</b>
#2 - 15 november 2003 08:39
Stäng av cirkulationen då brukar det lyckas.
#3 - 15 november 2003 17:05
Det ska inte vara någon cirkulation i vattnet
#4 - 17 november 2003 18:39
Men cirkulation behös till de andra fiskarna för syrets och filtreringen skull eller?
Kampfiskarna kan alltså klara sig utan cirkulation och de blir då nöjda med rätt värme av doppvärmare. (labyrintfiskar har ju fått sitt namn av ngn anlednig).
#5 - 18 november 2003 09:30
Ursprungligen skickat av jensan

Men cirkulation behös till de andra fiskarna för syrets och filtreringen skull eller?

Kampfiskarna kan alltså klara sig utan cirkulation och de blir då nöjda med rätt värme av doppvärmare. (labyrintfiskar har ju fått sitt namn av ngn anlednig).

Min fisk har haft stillastående vatten länge.. Och han klarade sig fint.. syresättningen får dom genom ytan, annars har man växter som sköter detta. Eller syretabletter. =)
Vattnet blir sunkigt efter ett tag så man får räkna med att ta bort 1/3 av vattnet var tredje dag. eller två ggr i veckan..

/sandra
#6 - 18 november 2003 12:24
Då kan jag flytta över mina kampfiskar till ett kar utan pump.
Plantera lite växter och sätta i en doppvärmare.
Kanske det lyckas då?
#7 - 19 november 2003 13:06
Ja, de vill ju oftast ha ganska grunt, hade ett akvarium som bara var 20cm djupt, doppvärmare och ingen cirkulation, det gick jättebra. kom ihåg bara att ta bort honan och hanen vid rätt tid så de inte skadas eller äter upp ynglen.

Annons