Kan den må dåligt?

#1 - 2 juli 2008 20:57
Hej allahopa. Jag fick flytta över min kampfisk till ett annat akvarie för han nafsade på mina guppies.

Kan det va så att han mår dåligt av att va ensam i akvariet?

Och tänkte på malar i det akvariet, jag har vanligt grus i botten just nu som jag har kokat och så, kan malar va i det akvariet då?
#2 - 2 juli 2008 21:18
Vilka malar och vilken grus ??

Har du sugmunsmalar bryr de inte sig om vilket bottenmaterial du har medan om du har typ Corydoras eller annan mal som bökar i sand vill de ha fin sand att böka i.

Din Kampfisk mår nog inte dåligt av att gå ensam men lite malar som sällskap skulle nog bli perfekt.
#3 - 3 juli 2008 06:40
Jag tänkte på en vanlig sugmunsmal, en ancistrus tror jag det heter. Jag vet inte vad det är för grus, det var min mamma som sa att jag skulle koka det gruset för vi hade det hemma. Det är typ sånt som man kan ha som prydnad i blomkrukor:S
#4 - 3 juli 2008 09:43
Det kan funka så länge det är vanliga stenar som inte avsöndrar några giftiga ämnen. Men det måste väl bli en del. Blir det inte dyrare med prydnadsgrus än akvariegrus? En ancistrus behöver ju lite utrymme att växa på (ca. 100L) eftersom de blir uppemot 15cm.
#5 - 3 juli 2008 09:43
hur stort är akvariet som den ska flytta till
#6 - 3 juli 2008 13:10
Nina82 skrev:
Det kan funka så länge det är vanliga stenar som inte avsöndrar några giftiga ämnen. Men det måste väl bli en del. Blir det inte dyrare med prydnadsgrus än akvariegrus? En ancistrus behöver ju lite utrymme att växa på (ca. 100L) eftersom de blir uppemot 15cm.

Jag har en ancistrus i mitt 60l akvarium och han är bara runt 5 cm:S Vi hade gruset hemma redan.
#7 - 3 juli 2008 13:11
Naugthy skrev:
hur stort är akvariet som den ska flytta till

Runt 30L tror jag.
#8 - 3 juli 2008 14:46
det är för litet att ha en ancistrus i, du kan istället ha nån Otocinclus mal. dom behöver inte ha så stort akvarium
#9 - 3 juli 2008 15:44
Även ett stim Otocinclus vill ha ungefär 60L. Men jag tycker inte du ska ha din Ancistrus i så litet utrymme som 30L och även 60L är lite litet. Det som många då tänker är att ´jo visst, men fisken kommer anpassa sig efter utrymmet´ och det är fel. Din Ancistrus kommer visst sluta växa men alla inre organ fortsätter växa och malen kommer lida och dö i förtid. Hoppas att du löser detta med din Ancistrus till det bästa :)
#10 - 3 juli 2008 18:18
Jag vet faktiskt ärligt inte vad det är för nån mal:S Men har för mig det är en ancistrus av nått slag:S Dom sa inte det i affären, när vi frågade om mal:S Men den är brun med typ lite gult/beigt i sig, inte nått jämnt mönster, typ prickar eller ränder utan är bara lite gul/beige här och där på hela kroppen, men dom sa att den skulle bli runt åtta cm:S
#11 - 3 juli 2008 18:25
Guppie skrev:
Jag vet faktiskt ärligt inte vad det är för nån mal:S Men har för mig det är en ancistrus av nått slag:S Dom sa inte det i affären, när vi frågade om mal:S Men den är brun med typ lite gult/beigt i sig, inte nått jämnt mönster, typ prickar eller ränder utan är bara lite gul/beige här och där på hela kroppen, men dom sa att den skulle bli runt åtta cm:S

Kan du inte fotta den och länka den hit ??
Är säker på att du får reda på vad det är för något då. Är väldigt tveksam till att det stämmer det dom sa i affären. De har tyvärr alldeles för ofta fel.
#12 - 3 juli 2008 18:28
Nina82 skrev:
Kan du inte fotta den och länka den hit ??

Är säker på att du får reda på vad det är för något då. Är väldigt tveksam till att det stämmer det dom sa i affären. De har tyvärr alldeles för ofta fel.

Ska försöka få med han på kort, för han gömmer sig alltid bakom pumpen eller bakom en rot jag har i akvariet..
#14 - 3 juli 2008 21:39
Lånar lite för en snabb fråga: Har haft min babyancistrus i mitt 30 liters i ett par månader nu, h*n har växt från ca. 1.5cm till 3-4 cm. Tror ni h*n hunnit ta skada av det trånga utrymmet? H*n ska ju givetvis få flytta in i mitt stora när jag startar det.

H*n har även varit själv i akvariumet (om man inte räknar sniglar ;) ), med gott om gömställen.

MVH Johan
#15 - 3 juli 2008 21:46
Johanski skrev:
Lånar lite för en snabb fråga: Har haft min babyancistrus i mitt 30 liters i ett par månader nu, h*n har växt från ca. 1.5cm till 3-4 cm. Tror ni h*n hunnit ta skada av det trånga utrymmet? H*n ska ju givetvis få flytta in i mitt stora när jag startar det.

H*n har även varit själv i akvariumet (om man inte räknar sniglar ;) ), med gott om gömställen.

MVH Johan

Eftersom den verkar ha växt som den ska tror jag inte han har tagit skada men försök flytta över honom så fort som möjligt.
#16 - 4 juli 2008 08:14
åheim skrev:

Min mal ser ut som den på bilden, fast utan dom där skäggstråna!
#17 - 4 juli 2008 08:16
Guppie skrev:
Min mal ser ut som den på bilden, fast utan dom där skäggstråna!

Då är det nog en ancistrushona du har :)
#18 - 4 juli 2008 08:18
Nina82 skrev:
Då är det nog en ancistrushona du har :)

Okej! Men det står att den kan bli 13 cm, men min skulle tydligen inte bli så stor:S Dom hade fullvuxna i affären och dom var runt åtta cm
#19 - 4 juli 2008 08:24
Guppie skrev:
Okej! Men det står att den kan bli 13 cm, men min skulle tydligen inte bli så stor:S Dom hade fullvuxna i affären och dom var runt åtta cm

Du kan aldrig lita på vad de säger i affärer. Ofta är de helt ute och cyklar, tyvärr.
Som ja skrev innan så blir de inte större än ca. 8cm om de inte får tillräckligt med utrymme att växa och det är direkt djurplågeri. Fisken kommer växa invändigt och lida och dö i förtid.
#20 - 4 juli 2008 12:54
Nina82 skrev:
Du kan aldrig lita på vad de säger i affärer. Ofta är de helt ute och cyklar, tyvärr.

Som ja skrev innan så blir de inte större än ca. 8cm om de inte får tillräckligt med utrymme att växa och det är direkt djurplågeri. Fisken kommer växa invändigt och lida och dö i förtid.

Vad ska jag göra med min mal då? Jag har inget större akvarium och ha den i:(
#21 - 4 juli 2008 13:02
Guppie skrev:
Vad ska jag göra med min mal då? Jag har inget större akvarium och ha den i:(

Tycker du ska försöka byta den i din butik mot otocinclus istället. Sen köper du till nya otocinclusar efterhand som du har råd tills du har ett stim på ca 6st.

HÄR är lite mer fakta om otocinclus ;)
#22 - 4 juli 2008 13:11
Nina82 skrev:
Tycker du ska försöka byta den i din butik mot otocinclus istället. Sen köper du till nya otocinclusar efterhand som du har råd tills du har ett stim på ca 6st.

HÄR är lite mer fakta om otocinclus ;)

Där jag köpte min mal har dom inte såna Otocinlus:S Det var ett ganska snålt sortiment på fiskar där.. Det enda dom hade var Ancistrus och Pansarmal eller vad det är för nått. Två olika malar iallafall:S Men jag kan gå dit och titta och se om dom har fått in nått nytt..
#23 - 4 juli 2008 13:15
Guppie skrev:
Där jag köpte min mal har dom inte såna Otocinlus:S Det var ett ganska snålt sortiment på fiskar där.. Det enda dom hade var Ancistrus och Pansarmal eller vad det är för nått. Två olika malar iallafall:S Men jag kan gå dit och titta och se om dom har fått in nått nytt..

Annars kan du höra om de tar in fiskar på beställning.

Du kan säkert byta in den i en annan akvariebutik oxå. Skadar ju inte att fråga iaf ;)
#24 - 4 juli 2008 13:20
OKej, jag får göra det.. Men nu behöver jag lite hjälp om guppiesar! Hur små är ynglena egentligen? Och hur beter sig guppiesen precis innan den ska yngla? Håller den till i typ växter och är lite aggressiva mot dom andra fiskarna?
#25 - 4 juli 2008 13:25
Guppie skrev:
OKej, jag får göra det.. Men nu behöver jag lite hjälp om guppiesar! Hur små är ynglena egentligen? Och hur beter sig guppiesen precis innan den ska yngla? Håller den till i typ växter och är lite aggressiva mot dom andra fiskarna?

Guppyyngel är väldigt små (några mm).

Det är lite olika hur de beter sig men bland det vanligaste är väl att de lägger sig ovanpå pumpen eller simmar upp och ner längs rutan. En del börjar även klia sig när det börjar bli dags.
#26 - 4 juli 2008 13:29
Min hona simmar upp ich ner längs rutan som tokig ibland och tar det lungt ibland, och hon vaktar sin växt som hon håller sig till med livet verkar det som, ingen annan får komma i närheten, är det ett tecken kanske??

Hur ser man ynglena då?? Simmar dom runt av sig själva eller är dom för små för det?
#27 - 4 juli 2008 13:33
Guppie skrev:
Min hona simmar upp ich ner längs rutan som tokig ibland och tar det lungt ibland, och hon vaktar sin växt som hon håller sig till med livet verkar det som, ingen annan får komma i närheten, är det ett tecken kanske??

Hur ser man ynglena då?? Simmar dom runt av sig själva eller är dom för små för det?

Du kommer se dina yngel vid rötter och andra bra gömställen. De kommer ut efter nån vecka när de växt till sig.

Man kan även se en ljus svullnad vid analen när det är dags.
Bilagor:

Annons