kan dessa fungera?

#1 - 27 oktober 2009 18:51
Funderar på ledbelysning till mitt akvarie funderar på 4st sådana här http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9363&art=1728646 kommer inte att växter i akvariet utom möjligtvis några anubias (tror jag de heter[:o])
kom med era åsikter och erfarenheter :)
#2 - 27 oktober 2009 18:57
det funkar nog ganska bra men du kan nog knappt ha domdära anuibas
#3 - 27 oktober 2009 21:48
anubias eller cryptor kan du säkert ha, de kräver nästan inget, snarare omöjliga att få död på...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 oktober 2009 08:25
Håller med storkas - anubias kräver väldigt lite ljus så det borde funka
#5 - 28 oktober 2009 09:35
Håller med storkas - anubias kräver väldigt lite ljus så det borde funka

men mina dör ju jag har ganska kasst ljus!
#6 - 28 oktober 2009 10:00
Det är omöjligt att säga hur bra växtljus dessa LEDs ger utan att se ett ljusspektra, men vad man däremot kan läsa utifrån länken är att 1st ger ~140lm
4st ger således 560lm, vilket på ett ungefär, motsvarar en 60W glödlampa eller en 11W lågenergilampa.
Följdfrågan blir då, hur stort är karet?
#7 - 28 oktober 2009 15:30
LED brukar ha ett mycket brett ljusspektrum och bidra med ett rejält vitt ljus dvs alla frekvenser så på så sätt borde det vara bra som belysning antar jag. Sedan var det mängden som Heeke frågar efter.

Anubias trrivs tom bättre i mörkare delar av akvariet då bladen blir gamla och med mycket ljus så växer alger fram på bladen och förstör utseendet (om man inte gillar alger vill säga)
#8 - 28 oktober 2009 16:51
Tänkte ha det i 720 men förstår nu att det behövs ett par till....+ ett par till....finns det inga ledlampor som kan mäta sig med ljusrör eller i närheten?? utan att man behöver fylla en ramp med dem?
#9 - 29 oktober 2009 09:50
Det beror hur man ser på det. LED har ungefär samma verkningsgrad som lysrör.
Dvs ungefär lika mycket ljus/watt.
Resultatet blir således att man måste ha väldigt många LEDs för att få lika mycket ljus som om man använde lysrör.
Det går väl åt minst 200st 1W Power LED's för att man ska få något ljus att ens tala om i ett 720 kar. Ska man köra ett växtkar så får man nog dubbla antalet.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 29 oktober 2009 10:35
Tänkte ha det i 720 men förstår nu att det behövs ett par till....+ ett par till....finns det inga ledlampor som kan mäta sig med ljusrör eller i närheten?? utan att man behöver fylla en ramp med dem?

Det finns idag några armaturer med LED avsedda för stora akvarier - dock så är de än så länge hiskeligt dyra. Skulle tippa att de går på uppåt 20.000 för att ha tillräcklig kapacitet för ett 720.
jag använder LED, men bara till mindre akvarier

Annons