Kan det spricka av kalluft??

#1 - 31 oktober 2004 10:56
Jag bor i en ganska liten lägenhet på 43kvm och när jag öppnar balkongdörren så vädras ju alla rum i hela lägenheten, givetvis. Ibland är jag lite orolig att akvariet kan spricka av kalluften som kommer in. Det låter som det knakar ibland. Tex idag så är det +3 grader ute och jag vädrade som vanligt på morgonen. Det knakade rejält, så mycket har det nog aldrig låtit tidigare. Jag blir ju livrädd varje gång!

Är det bara jag som inbillar mig eller kan det spricka av kalluft?? Hur f-n ska man göra om det är -20 ute då? (Bor i norrland...)
Har nån varit med om detta?
#2 - 31 oktober 2004 10:59
hm.. om inte annat blir det ju kallt för fiskarna..inte bra. *funderar*
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 oktober 2004 11:05
Fönster kan ju spricka av den anledningen men då handlar det ju om temp.skillnader på kanske 40 grader på de båda sidorna av av rutan. I detta fall tror jag inte det är möjligt.
För drygt ett år sedan så höll en glasexpert från Pilkington ett föredrag hos Göteborgs Ciklidgrupp ett föredrag där han just tog temp.skillnader och vad som skulle kunna hända - det är bara det att jag för mitt liv inte kommer ihåg vad han sa. Kanske någon annan som lyssnade på föredraget har bättre minne än jag och kan svara här.
#4 - 31 oktober 2004 13:59
Knakande känner jag igen, men jag har lugnat mina nerver genom att blint tro att det är benställningen. Och för att inte bli orolig tänker jag inte läsa mer i denna tråden...
#5 - 31 oktober 2004 15:03
Men vad är det som knakar egentligen? Det kan ju aldrig vara bra att det knakar i akvariet. Och i mitt fall är det knappast benställningen, eftersom jag har en stor träbänk.
Om ni tänker efter så knakar (eller knäpper) det i tex dataskärmen och tv:n också när det kommer kalluft på dom.

Jag vill mer än gärna ha svar på detta. Jag kan tyvärr inte släppa det här innan jag vet...
Myzco
#6 - 31 oktober 2004 15:55
Sånt borde väl du veta Slin som jobbar på hemglass =)
#7 - 31 oktober 2004 16:52
Knakandet är ju spänningar som ändras.. Att akvarieglas skulle spricka är ovanligt eftersom vattnet värmer glaset så det håller jämn temperatur..
#8 - 31 oktober 2004 19:31
Knakandet är ju spänningar som ändras.. Att akvarieglas skulle spricka är ovanligt eftersom vattnet värmer glaset så det håller jämn temperatur..

Tack för det!

Sånt borde väl du veta Slin som jobbar på hemglass =)

Hahaha...
Mycket vet jag, men inte riktigt allt... =)
#9 - 31 oktober 2004 19:49
(off topic)
Slin> Då skulle jag vilja ha en förklaring på varför i h-lvete 0.75l förpackningen av Maräng cup försvann! Sitta och öppna 10 småförpackningar känns som sådant slöser med energi. Lite som att mumsa solrosfrön. Man gör av med mer energi än man får i sig. ;)

/J
#10 - 31 oktober 2004 20:32
Joachim: Riktigt bra fråga! Nästa... [:)]
Ska jag vara ärlig så har jag inte den blekaste varför den försvann. Det måste ha varit längesen den fanns. Jag har jobbat där i 2 år och har inte sett till den under min tid.
Jag är ingen stor glassoman själv, så dom små duger gott tycker jag...
Men om du nu ska ha en rejäl portion så tycker jag att du kan köpa lite maränger och nån vaniljglass av nåt fint märke [:-20] och röra ihop en marängsviss (stavning?). Smaskens!

Hoppas bara inte Kjell ser det här som nån smygreklam....[;)]

Annons