Låter helt otroligt korkat... kan det verkligen vara sant?
http://metro.se/se/article/2007/07/13/10/5202-45/index.xml
... och här ser du dom:
http://video.knbc.com/player/?id=83219
Lutt skrev:ja tyvärr färginjicerad fisk ser man mer och mer av
Malinitzi skrev:I USA är allt möjligt! Både hundar och katter får annan pälsfärg....[:-73]
Kjell Fohrman skrev:Var då? Jag har sett dom några gånger - men aldrig någonsin i Sverige utan bara i Asien.
Så att prata om en akvarietrend som dom gör i artikeln eller att som du skriva att man ser dom mer och mer tycker jag är att ge det helt fel proportioner.
Dom är förr övrigt inte heller "tatuerade" som det står i artikeln utan injicerade som du skriver. Sannolikt är det inte plågsamt för fisken - men däremot är det ett mycket tidsödande arbete (vilket gör dessa fiskar rejält dyra) och dessutom försvinner färgen efter en tid.
Det finns däremot något annat som man kan kalla "färgbad" (hela fisken färgas då) - inte heller detta är speciellt plågsamt och det går också fort vilket gör att dessa fiskar inte är dyrare än "originalet". Även här försvinner färgerna efter en tid. Denna teknik har förekommit i minst 20-30 år och dessa fiskar säljs i viss utsträckning i Sverige.
Så det är knappast plågsamt för fisken - men däremot knappast rätt ur konsumentsynpunkt. Vem vill köpa en "vara" som tappar färgen efter en tid.
Jag tycker inte att man skall köpa fiskar som dessa och om man har köpt dom utan att bli upplyst om att färgerna försvinner, så gå tillbaka till affären och kräv pengarna tillbaka när de tappar färgen. Gör tillräckligt många detta så slutar snart de affärer som säljer dom att sälja dom;)
kaj.p skrev:Man såg ju en del därnere men var nog beredd på o se mer elände. Så i den bemärkelsen var det positivt. Men bara o hoppas på att det beror på att marknaden för dessa inte är så stor.
Herne skrev:Ligger USA i Asien?
Det är nog från SydostAsien det kommer ursprungligen.
Anettejt skrev:Håller med,,,så fort jag läste USA så visste jag direkt att det var sant...
(P.S. Du glömde nämna hästar...)
Mamma Mia skrev:Så frissan med sin orange Bichon frisé tycker jag bara är rolig - och hennes hund mår kanon, hur trevlig och lugn som helst.
Mamma Mia skrev:Jag tycker alla manipulerade djur är vidriga. Däremot anser jag inte att en frisyr är manipulation. Så frissan med sin orange Bichon frisé tycker jag bara är rolig - och hennes hund mår kanon, hur trevlig och lugn som helst.
Färgade fiskar (och grodor! Som Kjell visade oss) är vidrigt.
Lutt skrev:Nej jag menar inte i Sverige...utan att man ser dom mer och mer på internet...
Micke_A skrev:En människa tvingas inte att tatuera sig, eller jo, på sätt och vis kanske, genom grupptryck, och en känsla av att man blir "coolare" om man gör det, men en människa har i grunden ett val, det har inte den stackars fisken.
Kjell Fohrman skrev:Hur skulle det för övrigt funka om fiskarna, katterna, hundarna etc. skulle få välja hur de vill ha det i alla situationer.
Anettejt skrev:Det har jag väl aldrig sagt! Fattar inte att man postar en spydig kommentar utan att själv ha läst texten i länken....
Klistar in text från länken:
Enligt Scandinavian Tatoo Magazine går det att köpa tatuerade fiskar i USA. Fiskarna finns smyckade med hjärtmönster och kärleksbudskap, och det finns också möjlighet att få ett helt eget motiv tatuerat på fisken.