Kan dvärggurami leka?

#1 - 20 april 2007 15:44
Hej ja köpte i dag ett par dvärggurami och jag undrar om dom kan få Yngel:)

Mvh Ralle.
#2 - 20 april 2007 18:14
Japp, ingen eller väldigt lite cirkulation på vattenytan och gärna tätt planterat samt ytväxter så kommer det inte dröja så länge innan hannen bygger ett skumbo.
#3 - 20 april 2007 20:51
Okej tackar för svaret.
#4 - 20 april 2007 21:50
Jag har fått en väldigt tydlig lek på mina dvärguramisar. Det är väldigt bra ytcirkulation förutom bredvid pumpen där vattnet står mer stilla.
Jag har bara haft akvariet i ett par månader och guramina i ett par veckor men de leker satan. Inget skumbo dock... Bara kramande och slingrande. Kolla min tråd på "sjukdomar". Alla mina neoner dog. Vilket jag trodde var en sjukdom. (vilket det kanske också var , vet ej än) Jag skall lägga ut en film ngn stans så fort jag får tag i en kabel. Fiskaffären sa att "Njaa...De kan leka men de behöver nog ett ensamt akvarium" -Så vi får se om det slutar vid kramande eller om det kommer bli mer.
#5 - 21 april 2007 07:12
Okej Vi får se hur det blir med mina då!
#6 - 21 april 2007 07:12
En sak till Vad är ett skumbo?
#7 - 21 april 2007 19:48
Ett bo som guramin bygger genom att ta in luft och blåsa ut små bubblor i en hög i ytan och när de leker tar han rom i en bubbla och lägger dessa i boet. Han underhåller detta hela tiden och är det då för kraftig ytcirkulation så förstörs hans bo.
#8 - 21 april 2007 20:15
Mina har dock slutat med sin lek nu och inget skumbo syns så det var kanske bara ngt tillfälligt kärleksfnatt. Men kul och se, det var det. Hoppas de hittar tillbaka till varandra.
#9 - 22 april 2007 08:03
okej då vet jag:)

Annons