kan ej höja kH trots KHakitv - varför?

#1 - 18 juli 2004 06:24
Hej,

mitt kranvatten har pH8 o kH3. Jag skulle vilja höja kH till i a f 6 med KHaktiv som jag fick från akvarieaffären. Sen ville jag ändra pH (sänka den) med Oak Bark extract. Direkt efter tillsats i t ex mitt 720Ls hade jag kH6 och pH6,5. Idag har jag kH4 och pH8. Tredje gången det händer. Vad kan det bero på?

I exepmlet 720ls har jag sandbotten och någon röd, porös sten. Jag har funderat om den stenen är kalkhaltig, men borde inte kH stiga då? Dessutom filtrerar jag med aktivt kol, men det kan väl inte påverka pH?
#2 - 18 juli 2004 09:46
Du kan inte ändra KH utan att också ändra pH. De sitter ihop.

KH är i verkligheten vattnets innehåll av bikarbonat, och mer bikarbonat = högre KH = pH drivs mot 8.3. Kort sagt, genom att tillsätta både KHaktiv (som är bikarbonat) och Oak Bark Extract (som är syra), så trampar du samtidigt på både gasen och bromsen.

Vill du både ha hög KH och låg pH, får du trycka bikarbonatbuffertsystemet ur balans, och det gör man genom att kontinuerligt bubbla koldioxid genom akvariet. Så gör växtakvarister.

Dvs låt bli KHaktiv, använd eventuellt Oak Bark för att sänka pH till, säg, 7, och koppla sen in en koldioxidreaktor till akvariet.

Om du inte vill ha ett växtakvarie kan du alternativt istället använda en fosfatbaserad buffert typ discus-buffert eller Bullseye 6.5 för att få ned pH dit du vill och låsa den där.

Nackdelen med fosfatbuffertar är att om du har bra ljus kommer algerna, framförallt cyano, som ett brev på posten.

Har du inga planer på att ha ett seriöst växtakvarium, och har du inte för avsikt att odla dvärgciklider eller tetror, skulle jag råda dig att leva lycklig i alla dina dagar med ditt kranvatten. Eventuellt kan du lägga i några kalkstenar - då kommer pH att stabilisera sig vid 7.5. Fisken kommer att trivas bara bra i det, oavsett vad du har, fast dvärgciklider och tetror kommer troligen inte att leka.

Annons