Kan en fjärilsciklid hane vara röd på buken?

#1 - 28 februari 2012 20:48
Hejsan!

Jag är ny här på forumet av den anledningaen att jag inhandlat fjärilsciklider och är tveksam på att jag verkligen fått rätt kön med mig hem. Har letat runt bland gamla trådar och inlägg här och studerat fiskarna i några dagar.

Vad jag inte kan komma fram till är om hanarna kan vara röda på buken i något skede i livet? ex. när dom är unga.

Jag har definivt EN hane i akvariet. Den har alla dom klassiska tecknen och är inte röd på magen. Dom andra fyra är röda på magen, men killen i zooaffären garanterade till 100% att den ena var en hane. Nu när jag Googlat runt så är jag inte helt övertygad!

Tiden får väl utvisa, men jag vill ju inte att dom ska må dåligt!
#2 - 28 februari 2012 21:02
Hej och välkommen till forumet! :)
Lägg upp bild på den så är det lättare att ta reda på vad den är (Du kan lägga upp bilder på en fotohemsida och länka hit). Jag har inte haft någon hane som varit röd om magen, kan det kanske var att ljusen speglar på fiskens fjäll så det blir röd nyans på den?
Mvh Simon
#3 - 28 februari 2012 21:30
Tack för ditt snabba svar! Har försökt att fota dom. Men det blir inte så bra. Ska göra nytt försök.

Måste säga att den röda färgen på buken mer än bara skimrar....
#4 - 28 februari 2012 22:07
Jag har inte heller sett hanar med röd buk.
Däremot behöver inte alla honor ha röd buk, beror lite på fiskens ålder, kondition och parningsvillighet.
Ett annat tecket för könsbestämning som jag brukar använda mig av är att titta på den stora svarta fläcken på sidorna av fisken, honor brukar ha flera små blå prickar i den.
Överlag tycker jag det brukar vara lättare att könsbestämma honor, har de de typiska tecknena för hona så brukar det stämma, de övriga som inte infaller i den kategorin kan däremot vara antinge hanar eller "dåligt tecknade" honor.
#5 - 28 februari 2012 23:48
Har aldrig sett en hane med röd buk. Har den kraftigt rödlila buk, är det garanterat en hona. Andra saker man kan kolla på är den svarta fläcken, och hur mycket blå prickar som finns i den (som nå´n nämnde innan), och fenornas storlek. Hanar har större fenor, främst rygg och analfenor, än honor. Hos vissa hanar, men inte alla, är de första, svarta fenstrålarna i ryggfenan förlängda. Hanar är även något större, och honor är rundare i kroppsformen.

Annons