Kan en gibbiceps äta neontetror?

#1 - 14 augusti 2008 11:23
Med risk för att låta som en riktig nybörjare nu så...

Har ett litet problem med att mina neontetror minskar i antal under natten. Den enda fisk som storleksmässigt kan äta upp dom borde väl bara vara min nyinköpta gibbiceps, den är ca 15cm lång. För övrigt har jag 4 st eldbuksciklider och 4 st sajicaciklider. Dessa är ca 2-4 cm och borde väl vara för små för att käka upp dom redan nu? Neontetrorna är ca 1,5 - 2cm. Och ja, jag är medveten om att neontetrorna kommer antagligen att försvinna när cikliderna växer upp. Köpte dom mest för att få ett gäng som lever in akvariet lite innan dom stora fiskköpen kommer.
#2 - 14 augusti 2008 13:54
Så vitt jag känner till så äter inte Gibbis andra fiskar. Men man vet ju aldrig :) Däremot vet jag att rovciklider kan ta andra fiskar, även om man tycker att de borde vara för stora för dem. Det har jag själv upplevt, det var häftigt att se men dyrt!
#3 - 14 augusti 2008 18:19
Gibbin är oskyldig, dina eldbukar och sajika är med stor sannolikhet skyldiga.
#4 - 14 augusti 2008 18:23
Azur skrev:
Gibbin är oskyldig, dina eldbukar och sajika är med stor sannolikhet skyldiga.

Hmm trodde faktiskt att dom var för små för att ta dom, jaja där ser man...

Någon som har ett tips på vad för fisk man kan ha som stim tillsammans med resten utan att riskera att dom blir uppätna, vill gärna ha något stim som livar upp lite i dom övre regionerna av akvariet.
#5 - 14 augusti 2008 18:51
Högryggade, gärna lite större, tetror som inte går in i munnen. Sorgmanteltetror kanske.

Fast med tiden kan det nog hända att även de får problem med ciklidernas aggression.
#6 - 16 augusti 2008 15:32
Hej.Jag har ett stim guldbarber tillsammans med sajica och zebraciklider..funkar utmärkt.

Annons