Kan en Pleco och en Ancistrus korsas???

#1 - 2 maj 2008 08:55
Kanske en dum fråga? [:o] men jag är ju inte så erfaren än.

När vi köpte vårt akvarium fick vi med ett antal fiskar.

Bla. fanns där en rätt stor Ancistrushane, ca 15 cm och så en gäng ungar. Ungarna är enligt förre ägaren en korsning mellan en Guld Pleco och den här ancistrusen. tyvärr lever inte mamman längre så vi kan inte kolla att det stämmer. Ungarna ser ut som skäggmunsmalar men är det så stor skillnad på dem? En del av dem är gula, en del bruna, en del svarta. Några har prickar, några stora fläckar. ser faktiskt ut som gatukorsningar de flesta :D medan några ser superfina ut!

/frågvis
#2 - 2 maj 2008 09:00
Vad menar han med "pleco"? Alla loricariider kallas nu mer pleco, och det finns minst två olika guldvarianter av ancistrus.

Menar han däremot vanlig pleco, dvs Pterygoplichthys pardalis, så är det nog ingen risk alls att den korsar sig med vanlig ancistrus..
#3 - 2 maj 2008 09:12
Azur skrev:
Vad menar han med "pleco"? Alla loricariider kallas nu mer pleco, och det finns minst två olika guldvarianter av ancistrus.

Menar han däremot vanlig pleco, dvs Pterygoplichthys pardalis, så är det nog ingen risk alls att den korsar sig med vanlig ancistrus..

Vet faktiskt inte, hon sa bara att "Plecon" var orange (därför antar jag att det var en albino eller guld) Och att de var av olika arter. De hade blivit väldigt förvånade när de fick ungar tillsammans, men det var nog ingen malkännare direkt...

Egentligen spelar det inte så stor roll för mig men det vore ju kul att veta vad ungarna kan kallas!
Guest
#4 - 2 maj 2008 09:14
Troligtvis har du en vanlig brun Ancistrus sp. och albinoformen av Ancistrus sp.
#5 - 2 maj 2008 09:36
Ok, tack för svaren!
#6 - 2 maj 2008 09:40
Om du ändå är osäker kan du ju länka bilder hit ;)
#7 - 2 maj 2008 10:03
Nina82 skrev:
Om du ändå är osäker kan du ju länka bilder hit ;)

Kan jag det utan att vara Gold medlem?
#8 - 2 maj 2008 10:06
linda.n skrev:
Kan jag det utan att vara Gold medlem?

Du kan inte bifoga bilder, men du kan länka bilder från tex din hemsida.
#9 - 2 maj 2008 10:07
Ancistrushonorna har inget skägg och om hon dessutom var orange (guld) så trodde han väl kanske att hon var en pleco och ingen "skäggmunsmal" (ancistrus). Jag hade utgått från att det var så iaf.
Ungarna är isf avkomman av en vanlig brun ancistrus och en albinoancistrus (guldancistrus) och kan ha båda färgerna. Även inom färgen skiljer sig nyanser och prickar etc.

Alltid spännande med invånare som man inte riktigt vet vad de är.. :D
#10 - 2 maj 2008 11:32
det låter ju troligast! Pappan är inte direkt prickig som på artbeskrivningsbilden men han har rätt mycket skägg :-) ska se om jag kan fixa fram en bild på någon eller några av de små liven. fina är de iaf!
#11 - 2 maj 2008 12:57
linda.n skrev:
det låter ju troligast! Pappan är inte direkt prickig som på artbeskrivningsbilden men han har rätt mycket skägg :-) ska se om jag kan fixa fram en bild på någon eller några av de små liven. fina är de iaf!

Vi har 3 individer av den vanliga, bruna (och 2 albino/guld). En är väldigt vackert prickig (jämna, runda prickar i klart avgränsande färg), en är närmast "fläckig" (oregelbundet och "sotigt") och en är närmast "flammig" (allt flyter ihop till en dassig sörja i färg *S*).
Fina, tycker jag, är dom oavsett. Det är en av mina favoriter i akvariet.. :)

Kul om vi kunde få se bild!
#12 - 2 maj 2008 13:19
Dysnomia skrev:
Vi har 3 individer av den vanliga, bruna (och 2 albino/guld). En är väldigt vackert prickig (jämna, runda prickar i klart avgränsande färg), en är närmast "fläckig" (oregelbundet och "sotigt") och en är närmast "flammig" (allt flyter ihop till en dassig sörja i färg *S*).

Fina, tycker jag, är dom oavsett. Det är en av mina favoriter i akvariet.. :)

Kul om vi kunde få se bild!

jag fixar det på ngt sätt..... :D
#13 - 18 maj 2008 19:09
linda.n skrev:
jag fixar det på ngt sätt..... :D

Väntar med spänning..
#14 - 18 maj 2008 19:13
linda.n skrev:
jag fixar det på ngt sätt.....

Väntar med spänning, nu är du ju dessutom "guldis" så ursäkterna är ringa..
Bilagor:

Annons