Kan ett filter vara för stort? :)

KaOl
#1 - 31 maj 2011 11:04
Vet inte om det är en dum fråga, kanske det, men jag har en bra pump men ganska liten filter. Tänkte bygga om det lite och då är min fråga om jag kan göra det misstaget att jag gör ett för stort filer? :confused:

Läste här artiklar om filtren, men såg om det ingenstans eller så missade jag det... :)

Har 126l o 50cm djup kar. Minns nu inte vad pumpen heter, men den är kraftig. Tänkte göra en enkel med filtermattan och elröret i storleken ca 8x8x35 - är det för stort? Och hur ofta tror ni kan måste rengöra det när jag har färre fiskar men mycket växter.

Hur gör jag med inkörningen? Ska jag låta filtermattan "dra" i karet så det hinner samla i sig bakterier innan jag kopplar den till pumpen och avlägsnar det ursprungliga filtret? Ska jag lägga det nya filtret i karet efter slamsugningen/vattenbytet så det hinner ligga där ett par veckor innan nya vattenbytet eller har det någon betydelse? :confused:
#2 - 31 maj 2011 11:13
tvivlar på att du kan bygga ett förstort filter. då kommer det få vara större än karet själv. själv kör jag bara med ytterfilter o de är ju på runt 12L filterkapacitet. så ditt är tillomed rätt litet.

bygg du om ditt filter men krama/skölj ur det gamla filtermattan i karet så du har kvara alla go bakterier. sen är det bara att köra igång det nya.

man ska bara rengöra filter när det markant tappar flöde så det är omöjligt att säga exakt när.

är det typ ett sånt här du tänker på?
#3 - 31 maj 2011 11:36
Jag kommer troligen ha 18-19 liter filtermassa i min 720-tank (ca 3% av vattenvolymen ungefär), så jag tror inte du "riskerar" för mycket filtrering i din tank med sådär 2,2 liter (1,7%).
KaOl
#4 - 31 maj 2011 11:42
Tänkte mer som den här på artiklar-> "olika filtertyper och filtermaterial" som man bygger av en elröroch filtermatta.

Men kan ajg göra så att jag bara ersätter det ursprungliga filtermaterialet med detta nya jag tänker på? :) Dvs att jag tar bort "kåpan" och filtret och istället har en större utan skyddskåpa?

Det måste ju gå tycker jag :) O du har ju en utan kåpa på bilden ovan :)

(ursäkta min dumhet :))
#5 - 31 maj 2011 11:46
jodå det går bra, men som sagt. se till att krama ut det gamla filtret i karet innan så du behåller så mycket du kan av de gamla goa bekterierna.
#6 - 31 maj 2011 12:18
man kan aldrig få för stort filter, så länge man har en vettig genomströmning i filtret.

bästa sättet att få nya filtret att få rätt mängd bakterier i sig är att:

1) Fyll en spann med akvarievatten
2) plocka upp gamla filtret
3) krama ur gamla filtret i spannen, ordentligt, det skall bli rejält grumsigt
4) montera ihop nya filtret
5) ner med paketet i spannen
6) dra i gång pumpen
7) låt pumpen dra in grumset i kanske 1 timme eller så, så att vattnet blir klart
8) ner med paketet i det riktiga karet.

när jag har bygde upp filtersystem här, så har jag alltid strävat efter minst 3% filtermassa vs vattenvolymen.
oftast runt 5-6%,,,,,,behövde aldrig rengöra filtren....

.
#7 - 31 maj 2011 17:19
när jag hade 600l så köpte ja en tunna på 100l o körde dammbiobollar i funkade kanon!
#8 - 31 maj 2011 17:54
Robban81 skrev:
när jag hade 600l så köpte ja en tunna på 100l o körde dammbiobollar i funkade kanon!

den var ju inte så dumm ... sitter å sneglar på en oanvänd 25L mäskdunk i hörnet... fylla med biobollar. fixa en pump på nåra tusen liter och nån form av genomföring att sätta i korken/arna
#9 - 1 juni 2011 06:21
Robban81 skrev:

- Med den filtreringen lär du ju aldrig ha behövt rengöra eller byta filtermassa, kan jag tänka? : )

Det borde bli väldigt stabila vattenvärden med så stor bakteriekultur, dessutom.
#10 - 10 juni 2011 18:51
ja spolade filtret typ en gång om året men vet inte om de behövdes egentligen!
enda som behövde göras med akvariet var byta vatten o rensa ur typ en icapåse med växter.
inga alger eller liggande skräp. gödning pmdd co2 3st 159w metallhalgen o 2st 58w lysrör!
filtret på 100l hade jag i källaren,
Rekomenderar o prova att göra ett eget filter, jag körde ju me dammbiobollar pga av prisskillnaden till vanliga som säljs för akvarium!
#11 - 10 juni 2011 19:01
jag provade först med sand men då blev vattnet för rent!
#12 - 12 juni 2011 08:27
Robban81 skrev:
ja spolade filtret typ en gång om året men vet inte om de behövdes egentligen!

enda som behövde göras med akvariet var byta vatten o rensa ur typ en icapåse med växter.

inga alger eller liggande skräp. gödning pmdd co2 3st 159w metallhalgen o 2st 58w lysrör!

filtret på 100l hade jag i källaren,

Rekomenderar o prova att göra ett eget filter, jag körde ju me dammbiobollar pga av prisskillnaden till vanliga som säljs för akvarium!

- Jag har haft egna filter i mina senaste två kar, men de har inte varit såååå stora då förstås.
#13 - 12 juni 2011 08:49
90 liters murarbytta här.. det finns inget som heter för stort filter :D :D

Annons