Kan jag ha ynglen i en skål ?

#1 - 30 september 2008 13:27
Jag har ett akvarium men det är inte vatten från karet som de föddes i så då kan jag väl inte lägga scalarynglen däri? Kan jag annars bara ta en bytta med vatten från det kar de går i och byta lite vatten varje dag osv tills att de har blivit lite större? Nu har jag bara 5 yngel kvar och jag misstänker starkt att det är föräldrarna som äter upp dem.
#2 - 30 september 2008 13:39
När du byter vatten i akvarierna, så kan du, istället för att hälla ut vattnet från akvariet de kommer från, fylla på det andra akvariet med det vattnet, så får de med sig en del av sitt gamla vatten.
#3 - 30 september 2008 14:21
Micke_A skrev:
När du byter vatten i akvarierna, så kan du, istället för att hälla ut vattnet från akvariet de kommer från, fylla på det andra akvariet med det vattnet, så får de med sig en del av sitt gamla vatten.

Så jag kan alltså föra över dem till det andra akvariumet och innan dess ta bort ca hälften av det akvariumvattnet och fylla på med gammalt vatten från föräldrakaret? Då gör jag det på en gång, ska bara trä på en nylonstrumpa för insuget först. Något annat som jag ska tänka på?
#4 - 1 oktober 2008 18:16
cikliden2 skrev:
Jag har ett akvarium men det är inte vatten från karet som de föddes i så då kan jag väl inte lägga scalarynglen däri? Kan jag annars bara ta en bytta med vatten från det kar de går i och byta lite vatten varje dag osv tills att de har blivit lite större? Nu har jag bara 5 yngel kvar och jag misstänker starkt att det är föräldrarna som äter upp dem.

Jag misstänker skarpt att de inte får tillräckligt med mat. Mina trillade av en efter en trots mat några grr/dag. De liksom tappade orken till de till slut låg på botten
#5 - 1 oktober 2008 19:17
sme_h skrev:
Jag misstänker skarpt att de inte får tillräckligt med mat. Mina trillade av en efter en trots mat några grr/dag. De liksom tappade orken till de till slut låg på botten

Det beror väl helt på hur mycket man ger varje gång, och hur mycket dom får tag i?
#6 - 1 oktober 2008 20:38
JojjeN skrev:
Det beror väl helt på hur mycket man ger varje gång, och hur mycket dom får tag i?

1. Nej man måste mata ofta
2. Det de får tag i räcker väldigt sällan.
#7 - 2 oktober 2008 14:58
Ja man lär sig av sina misstag. I akvariumet som jag hade mestadels vatten från föräldrakaret och som är på 63l ser jag inga yngel då de är så smååå, dessutom har jag ju grus och några stjälkar cambomba, stor rot och några grottor i det. Helt opraktiskt med tanke på att det då blir ännu svårare att göra rent och se de små ynglen när jag ska mata med sprutan. Så tyvärr är väl det bara att ta bort all inredning, i med snäckor och bara ha det stå till nästa yngel har blivit frisimmande i några veckor eller? Scalarerna har lagt rom idag igen men det gick nog inte så bra då hälften ramlade av bladet pga att hanen blev störd för att mota iväg nyckelhålsciklid paret. Ska ta upp dem och sätta dem i det andra scalarkaret där inga andra har bildat par eller vaktar rom. ska även sätta nylonstrumpa igen på insuget och sedan om ynglen blir uppätna så är det garaneterat av föräldrarna själva
#8 - 2 oktober 2008 16:39
cikliden2 skrev:

Det kommer att fungera dåligt.

Annons